Het nieuwsbombardement van de Tokyo Motor Show is bijna achter de rug, maar één merk hebben we nog niet gehad. En dat is Toyota. Tot nu toe hebben we alleen aan de
Hi-CT een paar woorden gewijd, maar dat is toch echt niet genoeg.
Tokio is voor Toyota immers een thuiswedstrijd en dus staat de stand vol met allerhande nieuws. Dat gaat om studiemodellen die we ergens heel ver in de toekomst misschien nog eens gaan tegenkomen, maar ook om realistische auto’s waarmee we wellicht al binnen afzienbare tijd kennis kunnen maken.
De in Europa ontworpen iQ concept lijkt bijvoorbeeld zo in de voetsporen van de huidige Aygo te kunnen treden, al is het studiemodel daarvoor wat aan de kleine kant. De iQ heeft met zijn lengte van 2,98 meter namelijk maar drie zitplaatsen. Gaat Toyota met deze babydoll nog een treetje lager in de strijd der segmenten?
Van een geheel andere orde is de FT-MV, die laat zien dat Toyota ons in de toekomst nog niet gaat verlossen van de plaag die minivan heet. Bij de FT-MV spreekt Toyota met geen woord over milieuvriendelijkheid of een brandstofcel. We krijgen alleen maar informatie over een krachtig en imposant interieur met luxe stoelen en voetsteunen. Een redelijk levensvatbare auto, derhalve.
Een aardigheidje van Toyota is de terugkeer van de Crown, de enorme sedan die een jaar of twintig geleden ook al over de wegen zoefde. Blijkbaar zijn er plannen om de Crown nieuw leven in te blazen, want Toyota laat een concept zien dat is voorzien van een hybride aandrijflijn. Een groot uitgevallen Prius? Of een uitgeklede Lexus? Die laatste opmerking is niet zo gek, want Toyota heeft de Crown uitgerust met VDIM. En die term hebben we wel eens opgevangen bij Lexus.
In algemene zin willen we nog iets zeggen over de naamgeving die Toyota er de laatste tijd op na houdt. Naast de Hi-CT, de iQ en de FT-MV maken we in Tokio ook kennis met de 1/X, de Rin, de i-Real en de FT-HS. Kan dat nou niet anders?
Reacties