Als het technisch mogelijk was, zouden ze in België nog trajectcontroles bij festivals plaatsen om te kijken of mensen niet ‘te hard gaan’. Ze zijn daar zo verzot op de trajectcontrole, dat zelfs fietsers aan de beurt zijn. Al ruim twee jaar is er in het Belgische Beveren een trajectcontrole voor fietsers en er kunnen vanaf nu nog een hoop bij komen.
Het Belgische De Standaard meldt dat gemeentes binnenkort trajectcontroles en vaste flitspalen in fietsstraten mogen plaatsen. Voorheen kon dit wettelijk niet. Dit is enerzijds om te zorgen dat automobilisten niet te hard langs de tweewielers rijden, maar ook voor de fietsers zelf. Zoals je al had verwacht, is het helaas geen middel tegen asociale wielrenners.
Elektrische fiets krijgt een boete
Het gaat om de zogenoemde speedpedelecs. Dit zijn elektrische fietsen die de 45 km/u kunnen (en op sommige plekken mogen) halen. In de zogenoemde fietsstraten is de maximumsnelheid 30 km/u, dus ook voor deze elektrische fietsen. Omdat ze een nummerplaatje hebben, kan de trajectcontrole ook een boete uitdelen aan de eigenaars van deze fietsen.
De speciale fietszones zijn sowieso bijzondere dingen. Een groot verschil met Nederlandse fietsstraten, is dat je in België daar geen fietsers mag inhalen. Zit je dus achter Bep die naar de bingo fietst, dan moet je netjes achter haar blijven. De fietsstraten in België herken je vaak aan het rode asfalt. Ook staat er een bord om aan te geven dat het zo’n fietsstraat is.
Jacques Hommé heeft op 16 januari 2024 geschreven:
Hoe het ook is, ‘t is te danken aan democratie, regeltjes om ons welbevinden de kop in te drukken. Akkoord dat er dient aan gewerkt te worden, aan het gedrag van de bestuurders van ‘n speed-pedelec, maar dat dit altijd via boetes moet gebeuren, doet vraagtekens rijzen. Wat met zij die wel gedwee de wegcode volgen, beloon hen en je zal ook ‘n verandering merken in gedrag. Neen, men kiest voor boetes omdat dit spijst wat niet dient gespijst te worden, de politici, die steeds hun welbevinden centraal stellen, i.p.v. ‘t welbevinden van allen.
Happy biker heeft op 6 december 2023 geschreven:
Vorig jaar door België gefietst en me behoorlijk geërgerd aan die speed pendelbus. Asociaal, en als je niet snel voor ze aan de kant ging, een grote mond.
Grappig wel dat je dan als gewone fietser wel ongestraft sneller dan 30 kunt gaan rijden, wat ik met mijn fiets met bagage dan 9ok regelmatig deed.
Van den Berge heeft op 1 december 2023 geschreven:
Voor de volledigheid: zulk pestgedrag vind je alleen in Vlaanderen, bij onze Waalse vrienden zijn flitspalen, fietsstraten en trajectcontroles een zeldzaamheid.
Chris heeft op 1 december 2023 geschreven:
En het toppunt is dat een Waalse firma (genaamd TaaS) de gemeentelijke trajectcontroles in Vlaanderen installeert en beheert en daar rijk van wordt. De helft van de boete belandt in hun zakken. Wie is hier de slimste?