Het idee achter een trajectcontrole is vrij simpel: fotootje aan het begin van de controle en eentje aan het einde. Is de tijd tussen de foto’s te kort, dan komt er een boete thuis. Bij de eerste rits van de twintig nieuwe trajectcontroles op N-wegen ging het ook redelijk van een leien dakje. In februari ging de eerste op de N414 van start en stukje voor stukje gingen er steeds meer aan.
Twee problemen voor de trajectcontrole N9
De laatste twee op de N9 en de N205 bleken echter wat uitdagender. Ze zouden eind vorig jaar al hun werk gaan doen, maar ze bleven uit. ‘De aanleg van het systeem was complex, omdat de weg een dijk is naast het Noord Hollandskanaal. Dat gaf beperkingen bij de aanleg van de benodigde infrastructuur’, zo meldt het OM. Vandaag gaat de trajectcontrole op de N9 eindelijk boetes uitdelen, maar nog niet volledig.
Het tweede probleem is van een heel andere aard. In het weekend van 22 mei is één van de palen van de trajectcontrole zwaar beschadigd door vandalen. Daardoor kan het systeem op de N9 op dit moment slechts in één richting metingen verrichten. Zodra de meetpaal is gerepareerd, werkt de trajectcontrole op de N9 in beide richtingen tussen Burgervlotbrug en Sint Maartensvlotbrug.
De laatste trajectcontrole is op de N205
De allerlaatste trajectcontrole op een N-weg die uitstaat is de N205 bij Haarlemmermeer. Deze zomer moet dit systeem gaan controleren op de maximumsnelheid. Wanneer deze camera’s werken, telt Nederland twintig trajectcontroles op N-wegen. Je vindt ze op de N414, N787, N639, N351, N706, N333, N256, N270, N277, N201, N253, N11, N325, N260, N564, N275 en de N230, N381, N9 en N205.
Reacties