Op het aankomende feestje op de A10 na, zijn de rode kruizen boven de snelweg nooit voor iemands plezier. Anders waren het wel groene plusjes geweest. Maar blijkbaar zijn er nog altijd veel mensen die zo’n rood kruis heel onhandig vinden voor zichzelf en besluiten dat het eenvoudiger is om het te negeren. Zo ook gisteren, toen er een traumaheli moest landen op de A10 vanwege een kettingbotsing. Daarom legt de politie nog eens uit wat je niet moet doen – en wij zetten de regels op een rijtje voor je.

De politie Amsterdam werd opgetrommeld om de snelweg vrij te maken zodat de traumaheli kon landen. Je zou denken dat mensen wel bereid zijn om mee te werken bij een ongeval, maar dat valt tegen ‘Al snel zagen we dat er massaal rode kruizen werden genegeerd, waardoor hulpdiensten grote moeite hadden om door te komen. Ook viel het op dat veel mensen buiten hun voertuig stonden of zelfs helemaal niet bij hun auto aanwezig waren.’

Uiteindelijk besloot de politie om boetes uit te gaan delen. Het resultaat? Maar liefst 45 mensen werden op de bon geslingerd: ‘Onder deze overtredingen vielen ook het keren op de snelweg en het tijdens het besturen van een motorvoertuig filmen van het incident .’ Er was zelfs een motorrijder die op de snelweg besloot om te keren. Die bleek uiteindelijk ook geen geldig rijbewijs te hebben.

Omdat het blijkbaar erg lastig is om je te gedragen tijdens een ongeval waar een traumaheli moet landen, hebben we aan de hand van het politiebericht de spelregels nog een keertje voor je samengevat. Print dit uit en leg het op het dashboard van je auto zodat je de volgende keer een spiekbriefje hebt als er weer een kettingbotsing is en er wordt een beroep gedaan op je fatsoen.

Spelregels als er een traumaheli moet landen

  • Negeer niet het rode kruis
  • Blijf bij je auto in een file
  • Het filmen van een ongeluk is asociaal, het filmen tijdens het rijden is illegaal
  • Keer niet op de snelweg
  • Rij niet zonder rijbewijs

2 reacties op “De politie legt uit wat je nooit mag doen als je een traumaheli ziet landen op de snelweg”

  1. Ik zou stellen dat níét tegen de heli aanrijden en vergewissen dat daar (lage) halfzichtbare rotors en wieken in omwenteling verkeren antwoord nr. 1 was op een artikel met titel als deze.

    Ik vind dat het filmen van ongelukken en doden onder het privacy reglement streng veroordeeld mogen, en voor doden evenzo een portretrecht moet gaan gelden tot 1 jaar ná hun overlijden. Op de bon ermee!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *