McLarens extra rempedaal
Elke McLaren-straatauto heeft een systeem dat BrakeSteer heet. Het is geïnspireerd door een vondst voor hun F1-auto van 1997: een tweede rempedaal om de wielen aan één kant van de auto af te remmen. Het kon veranderd worden al naargelang er meer linker- of rechterbochten waren.
Mercedes DAS-gate
De F1-auto van Mercedes van 2020 had Dual Axis Steering, ofwel DAS. Door de stuurkolom in te duwen of uit te trekken kon de coureur de wielvlucht van de voorwielen veranderen, wat de luchtweerstand verlaagde op rechte stukken en hielp de banden warm te houden tijdens de safetycar.
De F-duct van McLaren
Beweegbare aerodynamische delen (behalve DRS natuurlijk) zijn verboden in de F1. McLaren omzeilde dat in 2010 met hun F-duct, waarbij de coureur zijn knie op een gat in de cockpit kon drukken om het dicht te maken, zodat er minder lucht over de achtervleugel ging als er geen downforce nodig was.
De dubbele diffuser van Brawn
Nieuwe regels in 2009 vereisten stevige aerodynamische wijzigingen aan de auto’s, en McLaren en Ferrari kwamen daar niet goed uit. Brawns succes bleek vooral te danken aan de dubbele diffuser, die het oppervlak van het downforce-genererende achterdeel van de auto fors vergrootte.
Toyota GT-One brandstoftank
In de jaren ’90 stelden de regels van het lange-afstandsracen dat je een aantal homologatieauto’s voor de straat moest bouwen. Zo moest de auto een ruimte hebben die groot genoeg was voor een aktentas. Toyota claimde meteen dat die prima paste in de lege ruimte in de benzinetank.
De Brabham ‘fancar’ van Gordon Murray
Gordon Murray zette een grote ventilator in om lucht vanonder de BT46 F1-auto van 1978 weg te zuigen, wat het grondeffect (en dus de snelheid) ook in langzame bochten vergrootte. De auto won zijn eerste race met 34 seconden verschil en werd prompt voor de rest van het seizoen verboden.
De watergekoelde remmen van Williams
Wil je lichter rondrijden dan eigenlijk mag? Dat deed Williams in 1982 door een grote watertank in de sidepods te monteren, zogenaamd bedoeld om de remmen mee te koelen. Daar werden ze zelden warm genoeg voor, en na een paar rondes was het water verdampt of werd vrolijk gedumpt.
De flexibele vleugels van Red Bull
In 2011 viel op dat de RB7 vleugels had die doorbogen onder belasting, wat een positieve invloed op het grondeffect had. De vleugels bestonden uit slim opgebouwde laagjes, die hard bleven tijdens FIA-inspecties, maar onder de zwaardere raceomstandigheden begonnen te buigen.
Smokey Yunick…
WO II-piloot die coureur en teameigenaar werd, en grossierde in ‘creatief omgaan met de regels’. Zo werd er een basketbal in de benzinetank gestopt, die men na de inspectie liet leeglopen. Zo paste er in de nu grotere tank stiekem meer brandstof, waardoor er minder pitstops nodig waren.
Reacties