De transitie naar elektrische auto’s is in volle gang, maar het gaat nog niet hard genoeg. Dat lijkt de conclusie te zijn als je kijkt naar verkopen van EV’s en de richtlijnen van de Europese Unie. In Nederland loopt men redelijk op schema, maar in Italië en nu ook Tsjechië lukt dat niet. Italië was al hevig aan het protesteren, nu is ook Tsjechië tegen de uitstooteisen van de EU. Het gaat specifiek om de CO2-regels.
De Europese Unie heeft namelijk een strikte limiet voor de gemiddelde uitstoot van de auto’s die fabrikanten maken. Die limiet staat nu nog op 116 gram CO₂ per kilometer. Vanaf 2025 is de limiet veel strenger, dan is 94 gram CO₂ per kilometer de grens. Het gaat hier om alle auto’s die geproduceerd worden. Een fabrikant kan er dus voor kiezen om enkele vervuilende achtcilinders te maken, maar dan moeten ze ook lading elektrische auto’s maken (0 gram CO₂ per kilometer) om dat te compenseren.
Tsjechië tegen uitstooteisen EU: waarom?
Het antwoord op de vraag is simpel: de boetes zijn enorm hoog. Het gaat om 95 euro per gram CO₂ boven de 95 gram CO₂-uitstoot per auto. Zoals gezegd, met elektrische auto’s kun je de gemiddelde uitstoot goed compenseren, maar de Europese koper stapt niet snel genoeg over. Volgens de Tsjechische Minister van Transport – Martin Kupka – werken die boetes ook niet.
Dit zou voor de fabrikanten ten koste gaan van R&D-budgetten om schonere auto’s te maken, zo laat hij optekenen aan Reuters. Daarom is Tsjechië tegen de strenge uitstooteisen van de EU. De auto-industrie is erg belangrijk voor Tsjechië, ongeveer negen procent van het BNP van het land. Jaarlijks worden er 1,4 miljoen auto’s gebouwd. Natuurlijk is Skoda het bekendste voorbeeld van een autoproducent in Tsjechië, maar ook Hyundai en Toyota hebben er een fabriek.
Lees ook: De populairste auto in Europa van dit moment is niet wat je zou verwachten
Hoeveel is 95 gram CO₂ per kilometer?
Om even een idee te krijgen: de goedkoopste Skoda Fabia 1.0 TSI GreenLine stoot al 116 gram CO₂ per kilometer uit. Dan heb je het dus over een B-segment auto die 1 op 20 rijdt. Dat is binnenkort dus niet meer schoon genoeg. De eveneens betaalbare Skoda Scala 1.0 TSI zit op 117 gram per kilometer. Er zijn bijna geen benzineauto’s die minder dan 100 gram uitstoten. Dus dan kom je automatisch uit bij hybrides, plug-in hybrides en elektrische auto’s.
Deze auto’s zijn (mede door de techniek) aanzienlijk duurder. In veel gevallen zie je dat autofabrikanten de kleine, eenvoudige, betaalbare en zuinige auto’s simpelweg uit het gamma haalt. In het geval van Skoda is dat de Citigo. De Skoda Fabia is gelukkig nog in productie, maar een concurrent als de Ford Fiesta is er al niet meer. Helemaal zuur is dat de grote PHEV’s volgens de EU-cijfers ruimschoots aan de uitstootnormen voldoen, maar in praktijk een veel hogere uitstoot kunnen hebben als de accu leeg is.
EC Dubost heeft op 6 november 2024 geschreven:
Ecofascisme sloopt de economie. Men ontwaakt.
Nee hoor heeft op 6 november 2024 geschreven:
Idioten praten nonsens. EC dubost raaskalt. Zoals altijd. Erg vermoeiend.