We mogen best trots zijn op onze universiteiten. Zo zorgen studenten in Groningen voor huisvesting van ganzen en andere oud-studenten richten een eigen automerk op. Bij de TU Delft richten ze zich op auto’s op waterstof. Daarbij zijn de studenten erg ambitieus. Ze willen de efficiëntste waterstofauto ter wereld bouwen. En dit moet hem worden.
De Eco-Runner XIII moet het record voor de grootste afstand afgelegd in een waterstofauto op één tank. In die tank kan nog geen kilo waterstof. Toch moet het autootje minimaal 2.056 kilometer ver komen. Ongeveer honderd rondjes op de Nürburgring dus. Ter vergelijking, een Toyota Mirai komt zo’n 120 kilometer ver op één kilo waterstof en de Hyundai Nexo komt ongeveer 105 kilometer ver.
Het doel van de waterstofauto van de TU Delft
De waterstofauto van de TU Delft weegt maar 71 kilo en moet tijdens zijn recordpoging een gemiddelde snelheid van 45 km/u halen. Geen snelheidsmonster dus, maar het poging mag dan ook zolang duren als het team wil. Het team schat in dat dat ongeveer zestig uur zal duren. Voor zover we weten is er geen ingebouwde wc in het ding, dus ze zullen tussendoor even moeten stoppen.
‘We hebben de uiterste grenzen opgezocht en zo bizarre efficiëntie behaald. De volgende stap is de ontwikkeling van een auto die de straat op mag, maar nog steeds zo efficiënt mogelijk is’, zegt Eliane van Boxtel, operations manager van het team, bij de presentatie van het prototype. Dat schrijft de Provinciale Zweeuwse Courant.
‘Onze focus ligt op duurzaamheid. Wij willen deel uitmaken van het onderzoek in de wereld naar een emissieloze samenleving zonder gebruik van fossiele brandstoffen’, zegt Van Boxtel. In juni moet de waterstofauto van de TU Delft klaar zijn voor zijn recordrun. Die zestig uur durende zit wordt gehouden op een circuit in Duitsland. We gokken dat dat niet de Nürburgring zal zijn.
Reacties