Toen het dieselschandaal een paar jaar geleden aan het licht kwam, waren een hoop klanten boos omdat ze waren voorgelogen. Anderzijds stond zeker niet iedereen te springen om naar de dealer te gaan voor een software-update, omdat de dieselauto’s na de update langzamer zouden zijn. Om dezelfde reden laten sommige mensen de emissiesystemen van hun auto’s onklaar maken.
In Amerika heeft een tuner een gigaboete gekregen voor het verkopen van software en onderdelen die de emissiesystemen bij diesels omzeilen. Het gaat onder meer om modellen van GMC, Ford, Dodge en Ram. Sommige klanten gaan naar zo’n bedrijf voor extra power, maar anderen willen graag dat hun pick-up zwarte walmen blaast. Friemelen met de emissiesystemen gaat in tegen de zogenoemde Clean Air Act (CAA) in de VS.
Slecht voor de gezondheid
‘De beklaagden in deze zaak hebben doelbewust wetten overtreden die de luchtkwaliteit en de algehele levenskwaliteit van mensen in Idaho beschermen, met name kwetsbare bevolkingsgroepen zoals kinderen, ouderen en mensen die lijden aan ademhalingsaandoeningen’, zei de advocaat van de staat Idaho. De tuner zou ‘tienduizenden’ auto’s behandeld hebben en de boete bedraagt één miljoen dollar.
Normaliter als je bijvoorbeeld het roetfilter demonteert, dan merkt de auto dat en krijgt de bestuurder een lampje te zien, of de auto gaat in de noodloop. De tuner verwijderde emissiesystemen en fopte de software zodat de controlesystemen niets doorhadden. Zo kan de eigenaar van de diesel zonder roetfilter rijden zonder daar technisch last van te hebben. In Nederland gebeurt dit trouwens ook nog vaak genoeg.
Mag het in Nederland wel?
‘Het verwijderen van een roetfilter uit een dieselauto of -bestelwagen is al enige jaren verboden. Dit valt onder het manipuleren van een voertuig en leidt ertoe dat het voertuig niet meer aan de typegoedkeuring voldoet. De auto is dan volgens Europese regels ineens geen auto meer’, schrijft de Bovag. Als de keurmeester erachter komt, word je auto APK-afgekeurd.
Bas heeft op 29 augustus 2023 geschreven:
Ik vind ook dat die Turing bedrijven aangepakt moeten worden. Ze geven niks om de lucht die we inademen.
Zoals GO-Eco Chiptuning in Uitgeest verkoopt het verwijderen van de ERG klep.
Behalve de gezondheidsschade door aanpassingen, zorgen die Tuning bedrijven vaak ook voor geluidoverlast door de aanpassingen.
Dit zorgt alleen maar voor meer mensen die klaar zijn met mooie auto’s, ik vind dat jammer.
Alexander Hamm heeft op 29 augustus 2023 geschreven:
Broodje aap. Jammer, amateurs . Volgen de regelgeving is het verwijderen tot bepaalde bouwjaren niet verboden . De regelgevende laat echt vieze auto’s gewoon rijden en om de totale onzin van dit artikel tr benadrukken, auto’s tot 2017 mogen het roetfilter legaal wegschrijven in mijn digid. Topgear doet aan volksverlakkerij en stemming maken. Prutsers. Maakt gehele content ongeloofwaardig. Topgear is Fake News.
Maarten heeft op 29 augustus 2023 geschreven:
Gaat het goed met je Alexander?
Waarom zeg je niet gewoon dat oudere auto’s dit mogen doen MITS (!) dat gemeld wordt zodat je eventueel meer MRB gaat betalen wegens meer schadelijke uitstoot? Dat is dan hetzelfde als kiezen voor een vervuilendere auto, dan vervuil je ook meer en betaal je ook meer MRB.
Wat mij betreft sta je een beetje voor paal als je diesel na het wegschrijven van het roetfilter continue rookpluimen uitstoot.
Doet me dan altijd denken aan een grote auto willen rijden maar het geld niet hebben, dus er eentje rijden die al 3ton op de teller heeft staan en zo versleten is dat ie rookpluimen uitstoot.
Richard heeft op 29 augustus 2023 geschreven:
Wat lul jij nou
Tuurismo heeft op 29 augustus 2023 geschreven:
Maar die chemtrails zijn zeker wel normaal???
Arthur heeft op 29 augustus 2023 geschreven:
Je mag sinds de fijnstofmeting in Nederland gewoon het roetfilter laten uitschrijven bij de APK mits deze hierdoor niet door de APK komt. Betaal je wat extra fijnstoftoeslag en alles is weer in orde. Wordt toch wakker mensen!
Maarten heeft op 28 augustus 2023 geschreven:
Ja ik snap het, het is naar een EGR klep te hebben die vermogen kost, kapot kan gaan enz. (Been there). De verleiding is groot om hem eruit te laten schrijven naast andere opties in de tuning.
Maar diesel is echt smerig. Het roet wat je ziet bij oude diesels, is nog het minst erge, dat zorgt slechts voor irritatie in je longen.
Wat wel erg is is ultra fijnstof dat vol zit met zware metalen en andere troep. Dat is zo klein dat het na inademen direct in je bloed terecht komt en daarmee dus overal in je lichaam.
Vraag je je objectief af of dit echt zo erg is als ik het nu omschrijf; dit is een wetenschapper die alles tot in de puntjes uitlegt:
https://youtu.be/apbS205t53w?si=QsEtt9GspwVzus5j
Sigrid Kaag heeft op 29 augustus 2023 geschreven:
Stemming makerij. Snowflakes.
Maarten heeft op 29 augustus 2023 geschreven:
Stemmingmakerij want?
Geerttoyota heeft op 29 augustus 2023 geschreven:
Sorry mijne V8 landcruiser 2015 ging sneller met dit soort spul maar serieuze rookpluimen en veel hoger verbruik en voor de Belgische autokeuring dus volledig afgekeurd maar omzeild door kerosine te gebruiken voor herkeuring
Maarten heeft op 29 augustus 2023 geschreven:
Wat een stoere vent..
Probeer je even te concentreren, de vraag was; Stemmingmakerij want?