
Bij het Britse Twisted zijn ze normaal gesproken druk met het herbouwen van ruige Land Rovers, maar dit keer is hun schroevendraaier op iets kleiners (en ronder) gevallen: de Volkswagen Kever. Of nou ja, iets dat ooit begon als een Kever. De Twisted TBug is een moderne knipoog naar de legendarische Baja Bugs uit de jaren ’60 en ’70 — Kevers die destijds vakkundig werden verbouwd tot kleine, lichtvoetige woestijnrakkers. Denk aan een rallyauto, maar dan met de aaibaarheid van een golden retriever.
En nee – voor de verandering is dit geen elektrische conversie. Er ligt ook geen opgefokte V8 in uit een Mustang. Of een Subaru-boxermotor. Gewoon een eerlijke, luchtgekoelde boxermotor achterin, die net geen 80 pk levert. Het is tegenwoordig best zeldzaam dat bedrijven niet de meest extreme route kiezen. Precies genoeg om het zand op te zoeken, zonder het asfalt te verscheuren. Twisted heeft het chassis versterkt, de veerwegen verlengd en de TBug op dikke all-terrainbanden gezet.
De inspiratie kwam al heel vroeg
De TBug is niet zomaar een stuntproject. Oprichter Charles Fawcett kwam op het idee door de Baja Bug-posters op de slaapkamer van zijn zus, waar hij als kind eindeloos naar staarde. Dat jeugdige enthousiasme zie je terug in de details: ronde led-koplampen, een strak handgemaakt interieur met lederen bekleding en zelfs een digitale snelheidsmeter, al blijf je waarschijnlijk altijd onder de 100.
Het is een moderne hommage met het hart op de juiste plek. Geen overschreeuwde racer, maar een oldschool speelkameraad. De prijs? Nog onbekend, maar je kunt ervan uitgaan dat het geen ‘studenten-Kever’ meer is. Is een motor met 80 pk dan genoeg als je zoveel geld gaat uitgeven?