
Dankzij het internet kennen autofabrikanten bijna geen geheimen meer. Recentelijk diende Mercedes een Europees patent in voor de typenamen ‘G 73’, ‘S 73’ en ‘GLS 73’. Volgens de geruchten wordt dat een G-klasse met een 4,0-liter V8 en wat elektrospul. Samen goed voor 800 pk en 1.000 Nm. Enorme cijfers – maar niet zo tof als het origineel.
De originele 73 was een stuk indrukwekkender – en zeldzamer. Je moest tussen 1997 en 2001 een Mercedes SL 600 kopen en de sleutels plus 40.000 euro aan AMG overhandigen (toen nog een los bedrijf). De tuner boorde de 6,0-liter V12 op tot 7,3 liter en monteerde (onder meer) titanium drijfstangen om de boel heel te houden. Het resultaat is een voor die tijd bizarre 525 pk en 750 Nm koppel.
Zeldzaam
De Mercedes SL 73 sprint hiermee in 4,8 seconden naar de 100 km/u. De topsnelheid ligt boven de 300 km/u. En dat voor een auto van 2.050 kilo. Volgens de legendes bestelde de Sultan van Brunei vijftig exemplaren van de Mercedes SL 73 AMG. Daarnaast bouwde AMG slechts 35 exemplaren. (Er is trouwens ook een S 73 AMG geweest – die is met 15 (of 18, daarover verschillen de meningen) gebouwde exemplaren zo mogelijk nóg zeldzamer.)
Pagani
Een hoop moeite voor 85 exemplaren, zou je zeggen. Gelukkig kon AMG daarna een dealtje sluiten met Pagani. De Italiaanse hypercarbouwer legde het blok met wat aanpassingen in de Zonda C12-S en Zonda F. SL 73-eigenaren kunnen dus met enig recht zeggen een Pagani-motor in hun Mercedes te hebben.
Mercedes S 73 AMG te koop
De meeste eigenaren bewaren hun Mercedes SL 73 AMG goed – ze gaan immers een boel geld waard worden. Maar na goed zoeken hebben we er eentje gevonden bij Symbolic International in Californië. Dit exemplaar liep 70.000 kilometer. Zoals je kon verwachten, staat er geen prijs bij de AMG. Breng je Brunei-geld mee.
Meer van TopGear


Zoveel kost 1.000 pk en fabrieksgarantie voor een praktische Mercedes

Mercedes-Maybach SL 680 is rijdende Louis Vuitton-tas, maar dan duurder

Je kunt nu een Mercedes G-klasse van Lego kopen voor een zacht prijsje

Mercedes-AMG SL 43 review: De minst krachtige versie met een viercilinder is de fijnste

Mercedes-AMG SL 63 S E Performance: Oude naam krijgt nieuwe techniek

Zie jij (zonder te spieken) welke auto een mafklapper aan puin heeft gereden in Rotterdam?

Een van de mooiste en dikste Mercedessen aller tijden kost nu nog maar 10.000 euro

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Dit is de duurste viercilinder auto van het moment (want hij kost 300.000 euro)

De Action stunt met deze extreem betaalbare Mercedes-AMG voor kinderen (met afstandsbediening)

Mercedes neemt meest gehate feature van Tesla over (maar doet het nu wel goed)?

Waarom de baas van Bugatti nog nooit in de Bolide met 1.600 pk heeft gereden

Een van de coolste BMW’s ooit lijkt (deze week) een comeback te maken

Van deze toffe auto was je allang vergeten dat ie bestond, maar hij is nu verrassend betaalbaar

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

De tweede generatie Toyota MR2 rijdt heel anders dan je misschien zou verwachten

Een Ferrari of Lambo is tegenwoordig pas interessant als je er eentje in het IJ dumpt of om een boom vouwt

Koopje: wat 5 jaar geleden de duurste BMW van Nederland was (met V12!), kost nu al minder dan een Volkswagen Golf

Deze BMW E30 met 1.000 pk klinkt zo goed dat de politie zelfs even een compliment moet geven

Volkswagen gooit namenstrategie flink om: zo gaan de auto’s voortaan (niet) heten

Een van de coolste BMW’s ooit lijkt (deze week) een comeback te maken

Van deze toffe auto was je allang vergeten dat ie bestond, maar hij is nu verrassend betaalbaar

Is zo’n briljante Audi R8 na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

In Frankrijk zijn ze gek op deze spotgoedkope benzine, maar als jij het tankt heb je mogelijk een groot probleem

Koopje: wat 5 jaar geleden de duurste BMW van Nederland was (met V12!), kost nu al minder dan een Volkswagen Golf

‘Waarom komt er soms een plens water uit de uitlaat bij een auto en is dit erg?’

Waarom de baas van Bugatti nog nooit in de Bolide met 1.600 pk heeft gereden

Gordelverklikker geliquideerd in Amsterdam: ‘Ik heb nergens spijt van’
