Dankzij het internet kennen autofabrikanten bijna geen geheimen meer. Recentelijk diende Mercedes een Europees patent in voor de typenamen ‘G 73’, ‘S 73’ en ‘GLS 73’. Volgens de geruchten wordt dat een G-klasse met een 4,0-liter V8 en wat elektrospul. Samen goed voor 800 pk en 1.000 Nm. Enorme cijfers – maar niet zo tof als het origineel.

De originele 73 was een stuk indrukwekkender – en zeldzamer. Je moest tussen 1997 en 2001 een Mercedes SL 600 kopen en de sleutels plus 40.000 euro aan AMG overhandigen (toen nog een los bedrijf). De tuner boorde de 6,0-liter V12 op tot 7,3 liter en monteerde (onder meer) titanium drijfstangen om de boel heel te houden. Het resultaat is een voor die tijd bizarre 525 pk en 750 Nm koppel.

Zeldzaam

De Mercedes SL 73 sprint hiermee in 4,8 seconden naar de 100 km/u. De topsnelheid ligt boven de 300 km/u. En dat voor een auto van 2.050 kilo. Volgens de legendes bestelde de Sultan van Brunei vijftig exemplaren van de Mercedes SL 73 AMG. Daarnaast bouwde AMG slechts 35 exemplaren. (Er is trouwens ook een S 73 AMG geweest – die is met 15 (of 18, daarover verschillen de meningen) gebouwde exemplaren zo mogelijk nóg zeldzamer.)

Pagani

Een hoop moeite voor 85 exemplaren, zou je zeggen. Gelukkig kon AMG daarna een dealtje sluiten met Pagani. De Italiaanse hypercarbouwer legde het blok met wat aanpassingen in de Zonda C12-S en Zonda F. SL 73-eigenaren kunnen dus met enig recht zeggen een Pagani-motor in hun Mercedes te hebben.

Mercedes S 73 AMG te koop

De meeste eigenaren bewaren hun Mercedes SL 73 AMG goed – ze gaan immers een boel geld waard worden. Maar na goed zoeken hebben we er eentje gevonden bij Symbolic International in Californië. Dit exemplaar liep 70.000 kilometer. Zoals je kon verwachten, staat er geen prijs bij de AMG. Breng je Brunei-geld mee.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)