Utrecht haat oude auto's

Raar nieuws uit Utrecht, de stad van de obstakels, omleidingen, eenrichtingssteegjes en niet-dynamische verkeerslichten. Wethouder Frits Lintmeijer (raad z’n partij maar) heeft namelijk gemerkt dat de luchtkwaliteit in de stad te wensen overhoudt ten opzichte van het Europees gemiddelde. Daar moet wat aan gebeuren, anders vallen er binnen afzienbare tijd EU-boetes.

Dus wat gaat Frits doen? Het centrum beter toegankelijk maken zodat we niet steeds 23 kilometer om hoeven te rijden? De lichten op kruispunten beter op elkaar afstemmen zodat de doorstroming wordt verbeterd en we niet onnodig met draaiende motor staan te wachten? Selectiever met drempels, versmallingen en andere hindernissen omspringen zodat het stop-and-go-effect verminderd wordt en de hoeveelheid vieze uitlaatgassen navenant omlaag gaat?

Nee. Frits heeft een veel beter idee: dieselauto’s die ouder zijn dan acht jaar mogen vanaf 2013 de binnenstad gewoon niet meer in. Hoppa. Oh, en in een later stadium zijn benzineauto’s van 12 jaar en ouder ook niet meer welkom. Dat is samen een derde (!) van het wagenpark. Goed plan he? Heeft ie in Duitsland opgedaan. Alleen kijkt men daar naar de uitstoot, niet puur naar leeftijd. Ach, een onbelangrijk verschil, toch Frits?

Wat gaan de mensen doen die voorheen altijd met hun bejaarde Altootje op familiebezoek gingen of even de bierkoeriersdienst naar het studentenhuis verzorgden? Lopen? Dat kan niet, dan word je overhoop gefietst. Zelf gaan fietsen is trouwens ook geen optie, want de stad is Batavus-verzadigd, dus er zijn geen hekjes of paaltjes meer om zo’n kreng tegenaan te zetten. Bovendien zal ie binnen twee minuten gejat zijn. Met de bus dan? Tja, dan zal de gemeente er wel een paar extra moeten inzetten. Grote, zware dieselbussen die constant rijden, ook als er geen passagiers zijn. Is goed voor het milieu.

Voorlopig zijn het nog slechts plannen, dus er kan nog luidkeels tegen geprotesteerd worden. Maar stel nu dat Frits zijn zin krijgt: wat moet de platzakke eigenaar van de Polo 1.4 uit 1997 dan, die zijn auto aan de kant zet en toeziet hoe iemand met een nieuwe 750i wel langs de kentekenscan mag rijden? Nou, hij kan zijn auto bijvoorbeeld inruilen op een scootertje. Zo’n felblauw walmende tweetakt fijnstofmachine waarvoor wandelaars hun adem moeten inhouden, weet je wel. Dat is namelijk handig, het kost niet veel en het mag van Frits. Nog wel.

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken