
Ben jij altijd de persoon die gevraagd wordt om te helpen verhuizen omdat jij als enige zo’n grote bus durft te besturen? Dan moet je even opletten. Sinds 1 juli zijn er nieuwe spelregels voor zwaardere elektrische auto’s. Nog belangrijker zijn eigenlijk de uitzonderingen op deze regels. We nemen je even mee zodat je met het juiste rijbewijs en de juiste cursus de weg op gaat.
In Nederland mag je met je normale autorijbewijs (dus het B-rijbewijs) in auto’s rijden die 3.500 kilo mogen wegen inclusief belading. Dit heet de Toegestane Maximum Massa (TMM). Het maakt hierbij niet uit of de auto leeg of vol is – het gaat er altijd om hoe zwaar een auto mág zijn volgens het kentekenbewijs. Maar er is nu een spelregel bij: als het een elektrische auto, waterstofauto óf plug-in hybride is, dan mag je met je B-rijbewijs een auto tot 4.250 kilo besturen.
Hierbij is de kanttekening dat je wel eerst op cursus moet om met zo’n zware elektrische auto te mogen rijden. Deze cursus duurt minimaal vijf uur en bestaat uit een theorie- en een praktijkdeel. De cursus wordt gegeven bij rijscholen en kost ongeveer 350 euro. Aan het einde van de cursus krijg je een certificaat. Als je ergens in loondienst bent, gaat dit certificaat in je personeelsbestand.
De belangrijke uitzondering voor deze regel
Terug naar de verhuizing. Als jij één keer zo’n zware elektrische bus huurt, dan hoef je niet gelijk op cursus. Je mag één keer per kwartaal voor maximaal 72 uur in zo’n bus met een TMM van 4.250 kilo rijden. Als je dus telkens gevraagd wordt om in zo’n zware elektrische bus te rijden, dan moet je wél op cursus. De vraag is alleen hoe ze dit willen controleren. In huurvoertuigen moet een instructiekaart aanwezig zijn waarop de bijzondere regels voor het voertuig worden uitgelegd.
Er is nog een uitzondering: als jij bijvoorbeeld monteur bent dan mag je voor je werkzaamheden wel in zo’n bus rijden. Hierbij is de regel dat er dan gekeken wordt naar het daadwerkelijke gewicht van de bus. Tijdens onderhoud mag de bus niet zo zwaar beladen zijn dat de totale massa (dus niet de toegestane massa) meer is dan 3.500 kilo. Ook geldt de cursusplicht niet voor bestuurders in het contractvervoer.
Waarom de 4.250 kilo?
Het is vaak niet zo dat je echt 750 kilo extra mag meenemen in zo’n elektrische bus. De busjes zijn van zichzelf een stukje zwaarder. Het extra gewicht is er dus om ervoor te zorgen dat ze net zo veel kunnen meenemen als een dieselbusje om er zo voor te zorgen dat ondernemers niet blijven dieselen. Waarom dan zoveel moeite doen en niet gewoon een dieselbusje huren voor een verhuizing? Voor de nieuwe milieuzones en ZE-zones heb je soms een elektrische bus nodig.