
Herinner je de rellen nog over ondernemers die met de bakfiets naar de binnenstad moesten omdat hun busje niet meer welkom was? Tot nu toe kregen de eigenaren van busjes nog geen boete als ze toch stiekem de zero-emissiezones inreden, maar vanaf volgende week gaat dit veranderen. Vanaf 1 juli wordt er gehandhaafd. Hoewel het voornamelijk ondernemers zijn die een boete zullen krijgen, kun je als particulier in enkele gevallen ook een boete krijgen.
De ZE-zones gelden voor bepaalde bestelbusjes en vrachtwagens met een brandstofmotor die of zo oud zijn dat ze een oudere Euronorm hebben óf juist dit jaar gekocht zijn. Het is wat vreemd: de allermodernste diesel mag er niet in, maar eentje van twee jaar oud wel. Maar daar hebben we het even niet over. Het zijn de vakantiegangers die eventueel moeten oppassen, want sommige campers zijn vanaf volgende week ook echt verboden.
Wanneer moet jij oppassen voor de ZE-zones?
Als jij een oude dieselbus in de categorie N1 hebt omgebouwd tot camper, dan mag je ook niet zomaar de ZE-zones in. Als jij een zware camper hebt, dan moet je ook oppassen dat ie niet per ongeluk in de verkeerde categorie valt. Het klinkt allemaal niet relevant voor jou als particulier, maar ook als je een keer een busje of bakwagen huurt om bijvoorbeeld te verhuizen, moet je even nadenken over de ZE-zones.
Je vindt de ZE-zones in Amersfoort, Amsterdam, Den Haag, Gouda, Maastricht, Rotterdam, Tilburg, Utrecht en Zwolle. Op dit moment zijn er drie groepen voertuigen die geen toegang hebben tot de zero-emissiezones: bestelauto’s met emissieklasse 4 of lager, nieuwe bestel- en vrachtauto’s die in 2025 op kenteken zijn gezet en vrachtwagens die vóór 1 januari 2017 op kenteken zijn gezet.
Wil je weten wat voor type voertuig je hebt, wat de emissieklasse is of de Datum Eerste Toelating? Dan kun je dit met je kenteken checken via de website van de RDW. Bij de ZE-zones hangen camera’s die kentekens registreren; overtreders krijgen automatisch een boete. De boetes zijn 120 euro voor een bestelauto en 310 euro voor een vrachtwagen.
Mensen die geen nieuwe of electrische auto kunnen veroorloven zijn weer de lul openbaar vervoer voor mensen die slecht ter been zijn geen optie. Het land gaat naar de klote met onze regeltjes.maar onze lucht boven ons kut landje is wel schoon hahaha
Welkom in 1 Europa…..
Dit is iets wat steden zelf beslissen en waar landen misschien iets over kunnen zeggen, maar de EU helemaal niets. Je gejank over “1 Europa” slaat dus echt helemaal nergens op. Het is zo vermoeiend dat mensen altijd maar iets zoeken om over de EU te klagen waar dit in bijna alle gevallen nergens mee te maken heeft.
Blijf weg uit die ecofascistische steden. Laat ze failliet gaan en verrekken.
Word jij nooit moe van je eigen leugens en laster? Wij wel namelijk. Wil je ook nog een keer uitleggen wat een ecofacist is?
Is dat iemand die vanuit facistische fascinaties elke keer een rode waas krijgt als het over klimaatverandering gaat, zeg maar iemand zoals jij?
Het word zo ondertussen ondoenlijk om alle verschillende regels in de Europese landen en steden te volgen. Er is geen duidelijk gezamenlijk beleid en niet te volgen voor een leek. Gewoon kappen met die onzin!
Helemaal mee eens
Een bouwbedrijf vinden die nog will klussen in Amsterdam is heel lastig
De prijzen vliegen dan ook de pan uit
Dus gaan mensen bezuinigen op onderhoud
Wat verpaupering veroorzaakt
Nee hoor. Er blijven hierdoor alleen bouwbedrijven met oude afgetrapte dieselbusjes weg uit de stad. Het type beunhaasbedrijf wat je ook helemaal niet bij je bouw wil hebben. Daar mist helemaal niemand iets aan.
Ze zijn niet oud GENOEG juist. Auto’s van 40+ mogen voorlopig overal in. Dan halen we die toch weer uit de kast. Voor de prijs van één elektrische bak koop je zo vijftien jaren 80 barrels. In de binnenstad heb je binnen een week de eerste krassen er al op zitten dus voor het mooi hoef je het ook niet te doen. En je krijgt gewoon een parkeervergunning voor een 40 plusser. Dan kijkt Rotterdam opeens niet naar uitstoot. Prima.
Dom beleid zeker in Rotterdam waar cruiseschepen gele chemische rook uitstoten omdat er chemische stoffen met de stookolie vermengd zijn.
In Duitsland en Frankrijk draaien ze de beslissing terug.
Uiteindelijk betaald de klant extra voor de kosten die de ondernemer maakt!!!
Namens de kinderen in deze steden: bedankt!
Hoe lang allemaal gewoon in Internet schrijf gebeurd zo , niet alleen met regelsysteem met auto’s maar ook met andere zaken. Wij betalen hooge belastingen, boetes over alles wat mogelijk en onmogelijk maar wij zijn zijn akkoord met alles en aleen achter sommige mensen laat uit eigen mening maar dat is gewoon om te voor sich zelf uitspraken. Openen ogen en kijken wij heben geen vrijheid, geen recht, nur plichten, boeten, regels welke moet houden …..en toch vandaag is 2025 maar als kijk naar rechten voor mensen is niks veranderd alleen viel regels gemaakt…. ook naam hier ben ik verplicht achter gelaten en mijn email…hoe anders kan controleren.
Wat staat hier?!
Als je een normaal mens bent, dan kan je toch alleen maar blij zijn dat kinderlongen beschermd worden tegen de uitstoot van oude auto’s?
Pestbeleid en geldgewin !!
Ze weten toch dat geen enkel voetuig eeuwig rondrijd , die dingen verslijten ook en moeten ook vervangen worden door nieuwere
Een stad die een dergelijke beperking oplegt heeft daar geen financieel voordeel bij.*
Het is niet zo dat je met een voertuig dat als te vies wordt beoordeeld wel de stad in mag als je betaalt.
*Nou ja, misschien als besparing op medische en schoonmaak kosten dan.
En de inkomsten bij overtreding.
Hmmja, maar niemand verplicht iemand om met een bejaarde dieselbus een centrum in te rijden. Iedereen mag dat voor zichzelf bepalen.
Lol, weer een politieke kronkel. Maar goed, dan maar geen Maastricht meer. En de rest ook niet.
De boetes zullen wel alleen gelden voor auto’s met een Nederlands kenteken.