De afgelopen weken – of eigenlijk de afgelopen jaren – vliegen de koppen over uitstoot en brandstofmotoren je om de oren. De ene keer komt er een verbod, en de andere keer lijkt het verbod weer niet door te gaan. We snappen dat je misschien de draad kwijt bent. Tijd om even de huidige regels op een rijtje te zetten. Dus vanaf wanneer is de elektrische auto verplicht?

Om te beginnen: het laatste nieuws vanuit de Europese Commissie ging over de CO2-eisen voor autofabrikanten vanaf 2025. Dit heeft nog niets te maken met een verbod op de brandstofmotoren. De meeste fabrikanten gingen de doelstellingen niet halen, dus krijgen ze tot en met 2027 om de boel op orde te krijgen. Het jaar dat de brandstofmotor verboden wordt in de EU, is dus niet veranderd.

Jouw bestaande brandstofauto wordt niet snel verboden

Je hoeft over tien jaar niet jouw geliefde benzineauto in de kelder te verstoppen voor de EV-razzia. Tenminste, niet volgens de huidige regels. Er zijn momenteel geen plannen om bestaande auto’s te verbieden. Wel is het zo dat er steeds meer milieuzones bijkomen. Die gelden nu alleen voor personenauto’s met een dieselmotor, maar er bestaat een kans dat oudere benzineauto’s straks niet meer welkom zijn in stadscentra. Daar zijn nu nog geen concrete plannen voor.

Diverse partijen zijn bezig om zogenoemde eFuels te brouwen. Deze synthetische brandstoffen zijn CO2-neutraal en zorgen ervoor dat het bestaande wagenpark duurzamer gebruikt kan worden. Dit zal waarschijnlijk niet de redding worden van de brandstofauto, want kunstbenzine is duur om te maken. Zoals het er nu naar uitziet, is het in de toekomst goedkoper om elektrisch te rijden. Maar het is dus niet verplicht om een elektrische auto te hebben.

Lees ook: Wat kost eFuel per liter? En in 2035?

Vanaf wanneer is verkoop van de elektrische auto verplicht?

Wat wel verplicht gaat worden, is de verkoop van nieuwe elektrische auto’s. Of beter gezegd: vanaf 2035 mogen er in de EU geen nieuwe auto’s verkocht worden die CO₂ uitstoten. Dit verbod blijft een heftig punt van discussie, maar vooralsnog is er niets veranderd aan deze doelstelling. Over tien jaar kun je dus alleen nog maar nieuwe elektrische auto’s kopen of auto’s op waterstof. Mocht er een nieuwe aandrijflijn uitgevonden worden zonder CO2-uitstoot, dan is die natuurlijk ook toegestaan.

Vanaf wanneer moet een leaseauto verplicht elektrisch zijn?

Vanaf nu – tenminste, dat was ooit het plan. Het kabinet had besloten dat elke nieuwe leaseauto vanaf 2025 helemaal elektrisch moest zijn. In 2023 werd echter duidelijk dat dit plan niet kon doorgaan. De reden was niet de haalbaarheid, maar het zou teveel geld kosten. De leaserijder moet blijven tanken zodat er genoeg accijnzen binnenkomen. Dus in die zin is de economie is dan belangrijker dan het vergroenen van Nederland.

Welke uitzonderingen zijn er?

Momenteel is er al één uitzondering op deze regel. Een auto die alleen op eFuels kan draaien, mag nog wel verkocht worden in 2035. Deze regel is min of meer een wassen neus, want dit is technisch heel lastig. Een auto die op synthetische brandstoffen loopt, rijdt als het goed is ook op normale benzine. De vraag is of autofabrikanten echt gaan investeren in techniek die het onmogelijk maakt om fossiele brandstof te tanken.

Lees meer: Met de nieuwste Golf eHybrid (PHEV) hoef je nooit te tanken (review)

Tot slot gaat er nog gekeken worden naar de plug-in hybride. Deze auto’s hebben een accu en een stekker, maar ook een benzinemotor. Ze kunnen dus grote delen helemaal elektrisch rijden. Momenteel zijn deze ook verboden na 2035, maar er wordt nog stevig gelobbyd om deze aandrijflijnen in de showrooms te houden.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *