Vandaag hebben we op de tap een lekkere zomerbenzine met maar liefst 10 procent. En voor wie nog moet rijden, hebben we een frisse E5, ook zomerbenzine, maar dan met 0 procent. Jazeker, vanaf vandaag moeten tankstations verplicht benzine van zomerkwaliteit leveren. Deze benzine is afgestemd op de hogere temperaturen buiten de auto en heeft minder butaan. Maar wat merk je daar nou van?
Ton Visser van Oiltraining zegt dat er deze maand inderdaad ‘een paar procent minder aan butaan’ in de benzine zit en dat verder ‘alle andere componenten vrijwel gelijk blijven’. De energiedichtheid van butaan is lager dan die van benzine, dus op papier zou je motor iets krachtiger kunnen gaan lopen met een tank vol zomerbenzine. De vraag is of je hier iets van gaat merken.
Op de testbank zie je er weinig van
‘Maar,’ zo licht Visser toe, ‘die paar procent aan butaan en het feit dat het energieverschil per liter gering is, zal dit verschil dus rein theoretisch zijn. In de dagelijkse praktijk van een bestuurder zal dat zéker niet merkbaar zijn! Zelfs op een testbank, met vaste omstandigheden, zal dit verschil nauwelijks meetbaar zijn, dus laat staan in de dagelijkse praktijk.’
Lees ook: Wat is het verschil tussen zomer- en winterbenzine?
Wel zijn er andere zaken waardoor je het gevoel kunt hebben dat je auto in de zomer beter loopt. Erik de Vries van de Nederlandse Organisatie van de Energiebranche legt uit: ‘Wat ook meespeelt in de winter is dat de banden doorgaans minder druk bevatten door de kou, waardoor de rolweerstand toeneemt en daarmee het brandstofverbruik. Ook zijn de wegen vaak viezer en natter hetgeen negatief effect heeft op de rolweerstand.’
‘Koude lucht voert ook meer warmte af van radiatoren en andere motoronderdelen. Daarentegen hebben veel mensen de airco in de zomer aan, dat zorgt ook voor meer energieverbruik. Wat ook meespeelt is dat veel nieuwe auto’s tegenwoordig hybride motoren hebben en de accu levert minder prestaties in koudere omstandigheden, hetgeen betekent dat de brandstofmotor meer energie moet leveren, dus in het algemeen ervaren mensen een hoger verbruik in de winter in vergelijking tot de zomer.’
Dus wat merk je van zomerbenzine?
Wanneer er zomerbenzine uit de pompen komt, loopt je auto over het algemeen zuiniger. Dit heeft echter niets te maken met de benzine, maar alle zaken die bij de zomer komen kijken. Van de zomerbenzine zelf merk je dus geen snars.
Marinus heeft op 1 mei 2024 geschreven:
Om te beginnen is E10 goedkoper dan E5!!
Maar door dat er bij e10 10% ethanol in zit en bij e5 maar%
Nou is het logisch dat e5 wat zuiniger is dan e10 en dat is ook zo.
Heb het over 4000 km uit getest met fors focus 1.0 ecob met 125 pk.
En dan hebben we het nog niet dat wanneer je weinig km rij de e 10 sneller verouderd tegen e5.
Tank wel in Duitsland, en daar heb je de e5 nog voor een lagere prijs.