Vanderhall klinkt wat betreft de naam als een bijzonder Nederlands bedrijf, maar dat is het niet. Hoewel oprichter Steve Hall wel Nederlandse roots heeft, komt het bedrijfje uit de staat Utah in Amerika. Zie het als een Amerikaanse tegenhanger van bijvoorbeeld Morgan, waar ze ook driewielers maken met twee wielen voorop. Ondernemer Mark Wilbrink denkt dat de Nederlander wel te porren is voor een bijzondere roadster en opent een showroom in Laren.
Eerder kon je Vanderhall bij een dealer in Den Haag kopen, maar dat bedrijft is nu omgetoverd in Brute Jeep. Volgens het Nederlandse kentekenregister staat er momenteel slechts één Vanderhall op kenteken. Deze Venice heeft een 1,5-liter viercilinder van GM met 175 pk. Vanderhall verkoopt ook een Carmel met 194 pk. Daarnaast is er nog de Edison, een elektrische variant met 140 pk. het vermogen gaat altijd naar de voorwielen.
De Vanderhalls zijn wel serieus snelle apparaten. Ze wegen rond de 650 kilo dus de bijna 200 pk is meer dan genoeg. De 0-100-tijd van de Carmel ligt rond de 4,5 seconden. Het zijn trouwens allemaal automaatjes en de topsnelheid ligt op 225 km/u. Vanwege het lage gewicht is de wegenbelasting zo’n 10 euro per maand. De elektrische Edison zit in 4,4 seconden op de 100. Dat is bijvoorbeeld sneller dan een Golf R of een Audi S3.
Wat kost een Vanderhall in Nederland?
De Venice met 175 pk kost in Nederland 45.000 euro met alle belastingen erbij. De Carmel gaat al richting de 60.000 euro. De elektrische Vanderhall Edison kost 53.000 euro inclusief belastingen. Volgens de nieuwe Nederlandse dealer zullen mensen de auto vooral inzetten als derde auto. De doelstelling is om er zo’n 25 per jaar te verkopen. Je mag de Vanderhalls trouwens gewoon besturen met een autorijbewijs, mits je dit voor januari 2013 hebt behaald. Een helm is ook niet verplicht.
Reacties