Voor bepaalde beroepen – zoals chirurg of vuilnisman – moet je écht fysiek aanwezig zijn op je werk. Maar er zijn meer beroepen dan je denkt waarbij je eenvoudig thuis kunt werken. Bijvoorbeeld als keurmeester. Er waren (of waarschijnlijk zijn) genoeg keurmeesters die ongezien een auto een verse APK kunnen geven. Heel vreemd, maar dit is niet helemaal de bedoeling. Dus daar gaat de RDW nu iets aan doen. En er is nog een belangrijke verandering voor de APK in 2025.

Laten we beginnen met de veranderingen in de APK van 2025 waar jij iets van merkt: het rapport dat je krijgt na een keuring wordt anders. Voorheen was er één formuliertje dat de keurmeester invulde, maar nu zijn er maar liefst acht smaken. Het rapport als je auto goedgekeurd is ziet er net even anders uit dan wanneer hij afgekeurd is. En ook weer anders is wanneer hij goedgekeurd is met een steekproef. De volgende soorten keuringsrapport voor de APK zijn er volgend jaar:

  • Goedkeur
  • Afkeur
  • Goedkeur met steekproef
  • Afkeur met steekproef
  • Duplicaat – Goedkeur
  • Duplicaat – Afkeur
  • Duplicaat – Goedkeur met steekproef
  • Duplicaat – Afkeur met steekproef

Met een QR-code zie je de mankementen

Als het voertuig aan de APK voldoet, is er een groen vinkje en een icoon van een auto te zien. Als het voertuig de keuring niet heeft gehaald, is er een rood kruis en een QR-code te zien. Die code leidt je direct naar een website waar je meer informatie vindt over de APK. Ook is aan die kant van het rapport een blok te zien voor reparatiepunten, reparatieadviespunten, afkeurpunten en opmerkingen. Verder staat de naam van de keurmeester niet meer op het rapport.

Rechts: afkeur met steekproef | Links: goedkeur zonder steekproef

Illegale online APK worden aangepakt

Met de nieuwe maatregel tegen illegale ‘online APK’ heb jij verder niets te maken. De RDW stelt als regel dat er tussen twee goedkeuringen minimaal vijf minuten zit. Zo kan een garagehouder niet even snel twintig APK’s erdoorheen jassen. De RDW zegt: ‘Door deze wijziging verbetert het steekproefsysteem, omdat steekproeven eerlijker verdeeld worden: meer steekproeven voor bedrijven en keurmeesters die dat nodig hebben, en minder voor degenen die het goed doen.’

35 reacties op “De APK wordt anders in 2025: dit gaat er voor jou veranderen”

    • Dat komt door keurmeesters die thuis achter de computer een auto goedkeuren. Zonder hem te bekijken. Of een keurmeester die in Den Haag keurt en 2 minuten later in Friesland .

  1. Tjonge Tjonge en maar afgeven naar de rdw er waren altijd steekproeven voor garage bedrijven,die zijn er niet voor de lol natuurlijk,persoonlijk denk ik dat er nog vele garages zijn met keurmeesters die het niet zo nauw nemen met keuringen ,heb ik zelf mee gemaakt.
    Maar omdat alle garages niet kunnen worden gecontroleerd wegens mankracht is dit nu op de lijn gezet,ps er word van keurmeesters verwacht dat ze zich aan de wettelijke regels houden.

  2. Weer een typisch voorbeeld van de Nederlandse over-bureacratisering. Weer meer onzinnige formulieren……en de keurmeester zie je niet meer. Waarom niet gewoon goed- of afgekeurd met de redenen waarom en bij afkeuring gesprek met keurmeester. En kun je er nog op wachten of wordt dat ook afgeschaft? Kost allemaal alleen maar meer tijd en geld en levert niets op alleen maar ergernis!

    • Je wordt er doodziek van die regeltjes hier in dit land. Blijven maar zoeken voor onzinnige dingen weer iets uit den haag natuurlijk. Ba wat een vervelend land voort in Nederland.

        • Kia alkmaar had op het keuringsrapport, te weinig druk in de banden, gezet. Lulkoek, ik had de banden een week daarvoor nog op 2.6 bar gezet. Argument was, als wij dit vermelden gaat ie beter door de keuring. Mijn mededeling was, hier kom ik niet meer want ik wil dat mijn auto goedgekeurd wordt als ie goed is en afgekeurd als ie niet goed is. Veiligheid voorop.

  3. Wie dit heeft verzonnen, die heeft teveel tijd over en is zijn functie niet waard. Totaal nutteloos. Goedkeur of afkeur, meer is er niet. Wat een afgang zeg. Echt tijdverspilling eerste klas. Gaat weer helemaal nergens over en gaat weer zoveel kosten. Alle nuttige wijzigingen konden ook digitaal gewijzigd worden net als die 5 minuten. Blaadjes hoeven niet meer eens mee. Hebben totaal geen nut.

  4. Bij ons in de fabriek hebben ze de laatste jaren ook veel onzin toegevoegd wat nog meer tijd kost en waarvoor? Omdat er anders geen werk meer overblijft voor de audit. Het is om deze mensen aan het werk te houden. Ze verzinnen steeds meer dingen om hun werk maar te kunnen behouden.

    • Ambtenaren moeten hun baantjes in stand houden. Ook tijd genoeg om weer iets nieuws te verzinnen. En heeft verder ook nog geen enkel nut. Alleen weer een hoop gedoe.

  5. Wederom die fuik van QR-codes waar al die (semi-) overheidsorganisaties de hele bevolking in willen drijven!
    Papier is geduldig, niet onderhevig aan stroom- en internetstoringen en geeft de burgers vrijheid. Maar dat laatste is natuurlijk datgene wat de burgers nog ontnomen moet worden.

    • Wat is nou precies de “fuik van een internetlink” waar je het over hebt? En waarom wil de overheid ons via zijn internetlink “in een website drijven”? En hoezo kost het vrijwillig bezoeken van een website me mijn vrijheid? Of weet je zelf niet waar je het over hebt?

      • Vermoedelijk weer een complottheorie dat de overheid je in de gaten houdt. Dan bezoek je die website niet.
        Mijn monteur zegt mij altijd gewoon met een telefoontje wat er aan de auto mankeert en wat het gaat kosten. Dat formuliertje gaat na de keuring bij de autopapieren en wordt verder nooit meer gebruikt.

      • Ik weet niet eens hoe zo n qr code werkt, en met mij velen.
        Ik wil het ook niet weten, ik wil gewoon 1 formulier war op staat dat de auto goedgekeurd is, evt met steekproef.
        En als er iets niet goed is, gelijk repareren, als het niet te veel tijd vergt, en klaar.
        Verder geen gedoe, ik heb een hekel aan gedoe.

          • Peter, ook ik weet niet hoe en QR code werkt. Ik weet zelfs niet wat het is. Moet ik daar een speciaal mobiel (telefoon)apparaat voor hebben? Ik gebruik nu nog steeds een mobieltje, waarmee ik overal naartoe kan bellen; daarna is de kous af.

      • De enige kosten die de RDW bepaalt zijn de afmeldkosten die zijn geïndexeerd en gaan met een minimaal bedrag omhoog. Ik vermoed dat die kosten richting de €6 gaan per keuring. Bij een afkeurmelding worden geen afmeldkosten berekend. Als keurmeester en bedrijf heb je verder geen extra handelingen in vergelijking met het huidige systeem. Alleen het formulier ziet er anders uit.

    • Als ik dit weer lees ,rapport goedgekeurd groen kruisje, afgekeurd rood blokkje is toch te belachelijk voor woorden, die kwezel die dit weer bedacht heeft die heeft zowel zo een draadje los ,alles staat nu ook vermeld, en is er iets mis wordt ik netjes door de garage gebeld ,zal wel duurder worden iets meer btw hebben ze dat ook weer binnen .

  6. Precies waar we garagehouders en autobezitters op zitten te wachten: nòg meer bureaucratie. Nog meer papiertjes. Geweldig bedacht, RDW.
    Zo houden jullie heel wat bullshitjobs binnen jullie organisatie in stand!

  7. De rdw storing heb ik nog goed in mijn geheugen. Is er in plaats van het veranderen van die uittreksels, ook nog wat nuttigs gedaan in tussen? Of moeten we straks alleen nog maar langer wachten als er weer een is???

    • In België hebben ze een veel eerlijker systeem. Daar moeten de auto’s jaarlijks naar keuringstations. Na een keuring wordt een rapport opgemaakt met eventuele mankementen. Men heeft dan 1 week of 2 weken de tijd om het mankement te repareren of te laten repareren. De keuringstations repareren niet en hebben nergens baat bij. Na een eventuele reparatie wordt de auto opnieuw gekeurd en wordt dan goed bevonden. Ik kwam voor een APK een paar keer bij een garage in Amsterdam Noord en telkens was er een lampje kapot (10 euro) terwijl ik een half uur vóór de keuring de verlichting goed had nagekeken. Bij de enigste Ford-dealer in Amstedam Noord was er in mijn auto bij de keuring te weinig sproeiwater (10 euro) = daar kon ik gemakkelijk 2 X 5 liter sproeiwater van kopen. Door dit scheve Nederlandse systeem worden APK–meesters allemaal boeven, zonder uitzondering …..

      • Daarom laat ik mijn auto’s nooit keuren bij een dealer. De garage die nu tegenwoordig mijn auto’s keurt, keurt goed of af. belt mij op en verteld wat er eventueel mis is en kan ik besluiten of ik de reparatie zelf of laat uitvoeren. Hier had je vroeger ook zo’n bedrijf die altijd lampjes moest vervangen. Bij mij zou die voor gaas gaan denk ik. Een keer alle lampjes merken met een stift en zeggen laat mij het lampje maar zien welke vervangen is. Is even een klusje maar ik zou gewoon voor het principe en aantonen van belazeren wel een uurtje tijd in willen steken.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *