Dit is dus precies waar het misgaat voor veel Europese autofabrikanten: er moet meer duidelijkheid komen. Automerken willen best wel miljarden investeren in een nieuwe lijn elektrische auto’s, maar dan moeten ze wel zeker weten dat het verkoopt. Het is helemaal zonde als het dan ineens blijkt dat die investering onnodig was. Nog problematischer wordt het wanneer de strategie wordt bijgestuurd, opnieuw wordt geïnvesteerd, en blijkt dat de originele plannen alsnog worden uitgevoerd.
Gisteren kon je hier lezen dat de grootste partij in de EU tegen het verbod op de verbrandingsmotor was in 2035. De regels zouden versoepeld moeten worden zodat er ruimte zou komen voor bijvoorbeeld plug-in hybrides. En als de grootste partij iets wil, dan verwacht je dat er wel een kans is dat die plannen doorgaan, toch? Niet dus, zo meldt Reuters nu. In ieder geval niet als het aan kersverse Eurocommissaris voor Klimaat en Schone Groei Wopke Hoekstra ligt.
De EU is heel duidelijk in het standpunt
Nu mag je gerust een mening hebben over of we een verbod op de verbrandingsmotor moeten doorvoeren, maar je moet het Hoekstra nageven dat hij wel duidelijk is. Reuters vroeg hem of de huidige plannen voor 2035 gewijzigd gaan worden. Zijn antwoord: ‘Nee, het antwoord is nee.’ En daar is geen speld tussen te krijgen. Jammer voor de liefhebbers, maar wel duidelijk voor de auto-industrie die plannen moet smeden om over tien jaar nog winstgevend te zijn.
Overigens is tien jaar nog heel lang. Er wordt ongetwijfeld nog wat gewisseld aan de top van de EU en ook in andere landen, dus er komt binnenkort vast wel weer het volgende bericht over een mogelijke wijziging. Houdt ons ook weer bezig en jullie lezertjes geboeid. Tot de volgende.
Nicky vd Leegthe heeft op 14 december 2024 geschreven:
Wopke werd in Den Haag en de rest van het land al niet serieus genomen dat zegt wat over het niveau in Brussel, veel te dikke salarissen opstrijken en de boel verzieken en verkloten dat is hun grootste kracht als vertegenwoordiger van de Eu! Een keer flink met de bezem rond daar meer als de helft is ver buiten de appel verrot!
P.J. heeft op 14 december 2024 geschreven:
laten we even wachten welk antwoord uit Duitsland komt dat zal de beslissing zijn wel of niet doorgaat,Duitsland is de baas in Europa!
Pietje Puk heeft op 14 december 2024 geschreven:
Duitsland is al lang de baas niet meer en de Autoindustrie van Duitsland ook allang de grootste niet meer
De invloed van de Duitsers krimpt steeds verder
En dat is hun eigen schuld
hans peperkamp (techneut) heeft op 27 december 2024 geschreven:
Via youtube.nl (tik in) koop GEEN elektrische auto meer !:en neem kennis van het waarom(tik in) Verkoop elektrische auto’s compleet ingestort:’Echtzorg-wekkend’.(tik in) Toyota hydrogen Car: en neem kennis van de ontwikkelingen van de Waterstof-injectie.
Hans Kelderman heeft op 13 december 2024 geschreven:
Toe maar EU zaai maar verwarring in de Europese (auto) industrie, zeer kwalijk en schadelijk. Een beetje dom dus.
Jos heeft op 13 december 2024 geschreven:
Ik vraag mij af of al het rollend oorlogsmateriaal ook electrisch wordt.
Mena Muria heeft op 17 december 2024 geschreven:
Iedereen electrisch laten rijden is onmogelijk… het netwerk is daar niet voor gebouwd en upgraden duurt veel langer dan dat het verbod ingaat… kortom men zal erop terugkomen en hybrid is het antwoord zeker tm 2077 als we nog bestaan.
Rob heeft op 13 december 2024 geschreven:
Die Wopke is een draaikont eerste klas. Eerst stond hij geheel achter de boeren en na een slechte droom was hij opeens groener dan groen! Onbetrouwbaar type dus.
Anton heeft op 13 december 2024 geschreven:
Als de verbrandingsmotor werkelijk per 2035 verboden wordt, dan krijg je in 2034 een tsunami aan bestellingen van benzine auto’s! Daarnaast ons elektriciteitsnet is nu al compleet overbelast, dus het is van Wopke gewoon een kwestie van groene waanideeën doorzetten!
zenn heeft op 13 december 2024 geschreven:
ik ga mijn spullen pakken me auto in een container zetten en ga wel verhuizen naar japan ik ben helemaal klaar met deze hippy zooi.
Wijsneus heeft op 13 december 2024 geschreven:
Een beetje kortzichtig; een bestaande auto hoef je niet in te pakken; die mag blijven.
En dan Japan.
Als ze ergens in beperkingen denken dan is het daar wel.
Prachtig land, maar ik denk dat jij het er niet lang gaat volhouden.
Al helemaal als je het land geen respect aan doet door het met een kleine Letter te schrijven; dan zijn ze helemaal snel klaar met je.
Barbaar.
Sjomp heeft op 13 december 2024 geschreven:
Lezertjes… kutgear
Andre heeft op 13 december 2024 geschreven:
TopBattery in 2035
Liefhebbers kunnen motor geluid kiezen op info tainment systeem.
JR heeft op 13 december 2024 geschreven:
Wopke gaat straks gewoon de gevangenis in, zodra alle misdaden uitkomen an de corona periode
PV heeft op 13 december 2024 geschreven:
Wat een kul wat JR hier uitkraamt. Het tekent niet alleen zijn onbenul
Hoe haal je het in je stomme kop om de coronapandemie hierbij te betrekken, nog erger wat heeft Hoekstra met corona te maken gehad
Rene heeft op 13 december 2024 geschreven:
Pv, ….
Staat dat voor pro vaccinaties?
@rene heeft op 13 december 2024 geschreven:
Pro vaccinaties is al gauw een stuk of 32 IQ punten hoger dan anti vaccinaties…
Hans Brattwurst heeft op 13 december 2024 geschreven:
Duitsland rules dus EU buigt voor de Duitse automerken als er geen geld meer in de la komt ván de Duitse staatskas door de groene EU plannen dus stoppen benzine ten koste van de Duitse economy dat gaat Duitsland niet trekken , dreiging van oorlog vanuit het oosten Duitsland zal elke staats penny nodig hebben om een breed leger op te zetten met wapens daar past deze groene bullshit niet in.
Sven Derudder heeft op 13 december 2024 geschreven:
Bluf!! Ursula Von der Leyen heeft reeds al op 6 maart ’24 in de Europese Commissie al laten weten dat er zeker en vast in 2026 een grondige aanpassing komt op het verbod op wagens met verbrandingsmotoren na 2035.
Giel heeft op 13 december 2024 geschreven:
Mooi maar is de infrastructuur voor distributie van stroom dan klaar. Zijn kerncentrales dan klaar om altijd stroom te leveren voor industrie en auto laad stations.
Wijsneus heeft op 13 december 2024 geschreven:
Ursula Gertrud von der Leyen is een (in België geboren) Duitse politica.
Het grootste auto-producerende land van Europa is Duitsland.
Zou er een link zijn?
Bl4fh3rt heeft op 14 december 2024 geschreven:
Leyen is een knettergekke incompetente prutser. Ze was Duitsland al uitgekotst als politicus, en tot ieders (Duitse) verbazing maakte ze een comeback in de EC, en nog als president ook.
Rot op heeft op 14 december 2024 geschreven:
Ga ff ergens anders tr0llen ok?
Maarten heeft op 13 december 2024 geschreven:
Ze heeft laten weten wat de komende standpunten zijn van haar partij, de CDU.
Die partij wilde vorig jaar nog die ban van ICE (en heeft dat voor elkaar gekregen) en roept nu dat ze, graag herkozen willen worden Juni 2025…
Ze zeggen nu, stem weer op ons, zodat we de ban weer kunnen terugdraaien, want we zijn van gedachten veranderd. 🙂
Natuurlijk goedkoop stemmen scoren, de vraag is even of de mensen hier weer intrappen en ze daadwerkelijk opnieuw de meerderheid zullen krijgen in de verkiezingen, daar ze nu wel hebben laten zien met alle winden mee te waaien en gevoelig zijn voor lobby vanuit de autoindustrie.
Dus als het ze lukt herkozen te worden in Juni, dan zullen ze hun invloed moeten gebruiken om de huidige koers binnen de EU te weerleggen.
Tot die tijd, heeft Wopke Hoekstra gewoon gelijk en is het nog steeds afgesproken dat die ban actief blijft in 2035.
Independer heeft op 15 december 2024 geschreven:
S.A.P EXIT EU.