Dit is dus precies waar het misgaat voor veel Europese autofabrikanten: er moet meer duidelijkheid komen. Automerken willen best wel miljarden investeren in een nieuwe lijn elektrische auto’s, maar dan moeten ze wel zeker weten dat het verkoopt. Het is helemaal zonde als het dan ineens blijkt dat die investering onnodig was. Nog problematischer wordt het wanneer de strategie wordt bijgestuurd, opnieuw wordt geïnvesteerd, en blijkt dat de originele plannen alsnog worden uitgevoerd.
Gisteren kon je hier lezen dat de grootste partij in de EU tegen het verbod op de verbrandingsmotor was in 2035. De regels zouden versoepeld moeten worden zodat er ruimte zou komen voor bijvoorbeeld plug-in hybrides. En als de grootste partij iets wil, dan verwacht je dat er wel een kans is dat die plannen doorgaan, toch? Niet dus, zo meldt Reuters nu. In ieder geval niet als het aan kersverse Eurocommissaris voor Klimaat en Schone Groei Wopke Hoekstra ligt.
De EU is heel duidelijk in het standpunt
Nu mag je gerust een mening hebben over of we een verbod op de verbrandingsmotor moeten doorvoeren, maar je moet het Hoekstra nageven dat hij wel duidelijk is. Reuters vroeg hem of de huidige plannen voor 2035 gewijzigd gaan worden. Zijn antwoord: ‘Nee, het antwoord is nee.’ En daar is geen speld tussen te krijgen. Jammer voor de liefhebbers, maar wel duidelijk voor de auto-industrie die plannen moet smeden om over tien jaar nog winstgevend te zijn.
Overigens is tien jaar nog heel lang. Er wordt ongetwijfeld nog wat gewisseld aan de top van de EU en ook in andere landen, dus er komt binnenkort vast wel weer het volgende bericht over een mogelijke wijziging. Houdt ons ook weer bezig en jullie lezertjes geboeid. Tot de volgende.
Hans Brattwurst heeft op 13 december 2024 geschreven:
Duitsland rules dus EU buigt voor de Duitse automerken als er geen geld meer in de la komt ván de Duitse staatskas door de groene EU plannen dus stoppen benzine ten koste van de Duitse economy dat gaat Duitsland niet trekken , dreiging van oorlog vanuit het oosten Duitsland zal elke staats penny nodig hebben om een breed leger op te zetten met wapens daar past deze groene bullshit niet in.
Sven Derudder heeft op 13 december 2024 geschreven:
Bluf!! Ursula Von der Leyen heeft reeds al op 6 maart ’24 in de Europese Commissie al laten weten dat er zeker en vast in 2026 een grondige aanpassing komt op het verbod op wagens met verbrandingsmotoren na 2035.
Wijsneus heeft op 13 december 2024 geschreven:
Ursula Gertrud von der Leyen is een (in België geboren) Duitse politica.
Het grootste auto-producerende land van Europa is Duitsland.
Zou er een link zijn?
Maarten heeft op 13 december 2024 geschreven:
Ze heeft laten weten wat de komende standpunten zijn van haar partij, de CDU.
Die partij wilde vorig jaar nog die ban van ICE (en heeft dat voor elkaar gekregen) en roept nu dat ze, graag herkozen willen worden Juni 2025…
Ze zeggen nu, stem weer op ons, zodat we de ban weer kunnen terugdraaien, want we zijn van gedachten veranderd. 🙂
Natuurlijk goedkoop stemmen scoren, de vraag is even of de mensen hier weer intrappen en ze daadwerkelijk opnieuw de meerderheid zullen krijgen in de verkiezingen, daar ze nu wel hebben laten zien met alle winden mee te waaien en gevoelig zijn voor lobby vanuit de autoindustrie.
Dus als het ze lukt herkozen te worden in Juni, dan zullen ze hun invloed moeten gebruiken om de huidige koers binnen de EU te weerleggen.
Tot die tijd, heeft Wopke Hoekstra gewoon gelijk en is het nog steeds afgesproken dat die ban actief blijft in 2035.