Deadlines blijven ongewijzigd, terwijl de tijd langzaam maar zeker verder tikt. Toen de EU het verbod op verbrandingsmotoren van 2035 invoerde, was het voor de industrie nog een soort ‘ver-van-je-bedshow’. Maar ja, 2035 is al over elf jaar en op dit moment leunt de industrie erg zwaar op de traditionele verbrandingsmotor. De elektrische alternatieven verkopen minder goed dan gedacht, dus verleggen fabrikanten hun focus ook weer.
Want als de verbrandingsmotor te populair blijkt te zijn, gaat de EU hem dan alsnog verbieden in 2035? Jazeker. Dat zegt Apostolos Tzitzikostas. Hij is de nieuwe commissaris van duurzaam transport en toerisme in de EU. Volgens hem blijft de EU gewoon vasthouden aan het verbod van de verbrandingsmotor in 2035. Wel gaan ze volgend jaar kijken naar de mogelijkheden die synthetische brandstoffen bieden.
Verbod op verbrandingsmotor: worden de regels soepeler?
Meneer Tzitizikostas zegt dat de EU wel vast moet houden aan de doelen, dit ‘ten behoud van stabiliteit en vertrouwen’. De Europese landen en de complete industrie moeten natuurlijk weten waar ze aan toe zijn. Onder die ‘Green Deal’ vallen overigens ook alle CO₂-doelstellingen. Tzitizikostas is niet van plan die regels te gaan versoepelen. Tsjechië en Italië hebben onlangs bezwaar aangetekend. Die landen denken namelijk dat doelstellingen te streng zijn en juist innovatie in de weg zitten.
Lees ook: Wat zijn eFuels of synthetische brandstoffen?
De steeds strenger wordende regelgeving omtrent CO₂-uitstoot wordt bewust toegepast om autofabrikanten aan te sturen op het bouwen van elektrische auto’s. De maximale uitstoot mag vanaf 2025 niet meer dan 94 gram CO₂ per kilometer bedragen. In principe komt geen enkele benzineauto daar aan. Met elektrische auto’s kunnen fabrikanten het gemiddelde van de complete vloot flink drukken.
Blijf bij het plan, ondanks dat de industrie eronder lijdt
Tzitzikostas is voornemens om bij dit plan te blijven. Er verandert ook niets aan de boetes die ervoor staan. Het enige waar hij geen oplossing voor heeft, is de crisis waarin de auto-industrie nu op stevent. Diverse merken hebben het steeds lastiger: zo verkeert Volkswagen in zwaar weer, maar ook bij Stellantis heeft de vlag er wel eens beter gehangen.
Nu worden ze gedwongen om óf zware boetes te betalen óf ze moeten enkel auto’s aanbieden die nauwelijks verkopen. Daar heeft de EU overigens geen oplossing voor, behalve dat ze vast houden aan het plan. Tzitzikostas zegt namelijk: ‘Ik kan niet zeggen of dit via stimuleringsmaatregelen of via belastingen zal gebeuren, maar ik kan wetgevende maatregelen niet uitsluiten’. Wordt ongetwijfeld vervolgd, maar dat verbod op verbrandingsmotoren voor 2035 blijft staan.
Zeno heeft op 7 november 2024 geschreven:
Als de clowns van deze website, die EC nogwat en die Ronnie, tegen zijn, dan is het waarschijnlijk een goed idee. Die gasten hebben echt nog nooit een zinnige reactie gegeven.
EC Dubost heeft op 7 november 2024 geschreven:
Laten we hopen dat iedereen op tijd wakker wordt en deze klimaatmaffia op tijd wegstemmen. Dan hebben we ook na 2035 verbrandingsmotoren.
Dr. Freud heeft op 7 november 2024 geschreven:
Laten we hopen dat jij tegen die tijd je behandeling hebt afgerond zodat je tegen je eigen onzin beschermd wordt.
Een symptoom van jouw syndroom is dat je interessant doet met termen die je zelf niet begrijpt. Zo is er geen Dunning-Kruger syndroom maar alleen een Dunning-Kruger effect. Al zal jij dan verschil niet snappen.
Ronnie heeft op 7 november 2024 geschreven:
De EU kan veel willen, maar hun plannen zijn niet realistisch, nog degelijk onderbouwd. Via wetten denk men de wetenschap te dwingen. Echter die laat zich niet dwingen. Maar dat overzien de politici, die lijden aan het Dunning-Kruger syndroom niet.