Deadlines blijven ongewijzigd, terwijl de tijd langzaam maar zeker verder tikt. Toen de EU het verbod op verbrandingsmotoren van 2035 invoerde, was het voor de industrie nog een soort ‘ver-van-je-bedshow’. Maar ja, 2035 is al over elf jaar en op dit moment leunt de industrie erg zwaar op de traditionele verbrandingsmotor. De elektrische alternatieven verkopen minder goed dan gedacht, dus verleggen fabrikanten hun focus ook weer.

Want als de verbrandingsmotor te populair blijkt te zijn, gaat de EU hem dan alsnog verbieden in 2035? Jazeker. Dat zegt Apostolos Tzitzikostas. Hij is de nieuwe commissaris van duurzaam transport en toerisme in de EU. Volgens hem blijft de EU gewoon vasthouden aan het verbod van de verbrandingsmotor in 2035. Wel gaan ze volgend jaar kijken naar de mogelijkheden die synthetische brandstoffen bieden.

Verbod op verbrandingsmotor: worden de regels soepeler?

Meneer Tzitizikostas zegt dat de EU wel vast moet houden aan de doelen, dit ‘ten behoud van stabiliteit en vertrouwen’. De Europese landen en de complete industrie moeten natuurlijk weten waar ze aan toe zijn. Onder die ‘Green Deal’ vallen overigens ook alle CO₂-doelstellingen. Tzitizikostas is niet van plan die regels te gaan versoepelen. Tsjechië en Italië hebben onlangs bezwaar aangetekend. Die landen denken namelijk dat doelstellingen te streng zijn en juist innovatie in de weg zitten.

Lees ook: Wat zijn eFuels of synthetische brandstoffen?

De steeds strenger wordende regelgeving omtrent CO₂-uitstoot wordt bewust toegepast om autofabrikanten aan te sturen op het bouwen van elektrische auto’s. De maximale uitstoot mag vanaf 2025 niet meer dan 94 gram CO₂ per kilometer bedragen. In principe komt geen enkele benzineauto daar aan. Met elektrische auto’s kunnen fabrikanten het gemiddelde van de complete vloot flink drukken.

Blijf bij het plan, ondanks dat de industrie eronder lijdt

Tzitzikostas is voornemens om bij dit plan te blijven. Er verandert ook niets aan de boetes die ervoor staan. Het enige waar hij geen oplossing voor heeft, is de crisis waarin de auto-industrie nu op stevent. Diverse merken hebben het steeds lastiger: zo verkeert Volkswagen in zwaar weer, maar ook bij Stellantis heeft de vlag er wel eens beter gehangen.

Nu worden ze gedwongen om óf zware boetes te betalen óf ze moeten enkel auto’s aanbieden die nauwelijks verkopen. Daar heeft de EU overigens geen oplossing voor, behalve dat ze vast houden aan het plan. Tzitzikostas zegt namelijk: ‘Ik kan niet zeggen of dit via stimuleringsmaatregelen of via belastingen zal gebeuren, maar ik kan wetgevende maatregelen niet uitsluiten’. Wordt ongetwijfeld vervolgd, maar dat verbod op verbrandingsmotoren voor 2035 blijft staan.

Reacties

  • Simon O. Stokvis heeft op 10 november 2024 geschreven:

    Voor de duidelijkheid: vanaf 2035 mogen er geen NIEUWE auto’s met ICE meer verkocht worden. 2034 wordt dus nog een topjaar voor ICE en de occasionmarkt zal de jaren daarna nog big business worden. Dus voordat de in 2034 nog nieuw verkochte auto’s helemaal uitgefaseerd zijn en alles EV zal zijn zitten we al ergens in 2055/2060.
    ALS het allemaal doorgaat, want wie dan regeert wie dan zorgt…

    Reageer
  • Wild Rover heeft op 10 november 2024 geschreven:

    Ach ja de EV. Nou met E-fuel kun je ook na 2035 rustig rondrijden, dus gewoon doorgaan. Wild Rover.

    Reageer
  • Klaas vaak heeft op 9 november 2024 geschreven:

    Het is heel duidelijk waar het naar toe gaat.
    Iedereen de auto uit en op de fiets of openbaar vervoer.
    Behalve degene met een leuk inkomen en ,minimaal, een 2 onder 1 kap woning met oprijlaan.
    Terug naar de klasse scheiding.

    • Klaas n heeft op 9 november 2024 geschreven:

      Het is gods onmogelijk dat alle auto electrische worden Als je alleen al de 9 miljoen auto,s in Nederland iedere dag wilt laden dan smelten de kabels in de grond . De afname van miljarden ampères die nodig zijn voor een redelijke snelle lading is niet uitvoerbaar. Daarbij werken er mogelijk miljoenen mensen in de brandstof motoren die vaan ongekende kwaliteit zijn . En er zijn kleinere machines die stomweg niet electrische kunnen het gebied wat bewerkt moet worden de kracht die nodig is , en totaal geen voorziening om te kunnen laden . Hoeveel laadpalen moeten worden aangelegd om een efficiënte door stroom van verkeer te krijgen het is pure waanzin.
      Waarom wor den warme van de uitlaatgassen ongebruikt de lucht in vliegen, de temperatuur die een auto in 1 uur opwekt daar kun je gemakkelijk je hel huis mee verwarmen. Temperatuur uitlaatgassen kunnen zelfs 1000 graden Celsius bereiken. Doe daar wat mee . Warmte eenmaal opgewekt kan niet meer vernietigd worden en daar wordt niets mee gedaan super stom

      Reageer
    • Anti onderbuik heeft op 9 november 2024 geschreven:

      Jouw onderbuik gejammer kunnen we niet zoveel mee. Wat zijn de feiten?

      Er is nog nooit zo weinig armoede geweest in Nederland. De cijfers laten zien dat dit na de jaren 60 en vooral de laatste 10 jaar sterk verminderd is.

      De inkomensongelijkheid wordt wereldwijd bijgehouden met de Gini-coefficient. In Nederland zit die al decennia lang tussen de 0.25 en 0.3. Een lager getal is minder ongelijkheid. De laatste paar jaar wordt het getal weer lager. 2023 is ongeveer 0.26. Daarmee hoort Nederland tot de landen met de laagste ongelijkheid in de wereld.

      De conclusie kan alleen zijn dat de feiten anders zijn dan wat jij suggereert.

      Reageer
    Reageer
  • Joop heeft op 8 november 2024 geschreven:

    De meeste mensen kunnen geen elektrische auto kopen dus er gaan een hoop mensen ontslagen worden in bedrijven die elektrische autos maken en waat laten we de oude accu,s

    Reageer
  • Andre heeft op 8 november 2024 geschreven:

    HVO100.

    Reageer
  • Frummel heeft op 8 november 2024 geschreven:

    Het is al gebleken dat de ev het niet haalt. En wat willen ze met alle mensen doen die ontslagen worden. Een super grote reces zit eraan te komen. Met alle gevolgen van dien.

    • Frenske heeft op 8 november 2024 geschreven:

      Tzitzikostas Kan veel willen maar het is gewoon niet haalbaar! 😡

      Reageer
    Reageer
  • Willem geen Joker heeft op 8 november 2024 geschreven:

    De accu cq. batterij grondstoffen raken snel uitgeput. Daar zijn specifieke grondstoffen voor nodig die erg zeldzaam zijn op deze aardkloot. Bovendien: oude accu’s waar laat je dan dat afval?
    Nadenken is niet voor iedereen weggelegd, absoluut onacceptabel dat een kliekje in Brussel de dienst wil uitmaken voor elk individueel land en mens.
    Bonussen opstrijken, vette salarissen, (Timmermans) en vervolgens vergaderingen niet of deels uitzitten.
    Er is veel meer dan Europa op de wereld.
    Hebzucht aan uitbreiding maakt oorlogen zie Ukraine!
    Afspraak was bij de “muur” dat de toenmalige grenzen gerespecteerd zouden worden: en zie daar 👉🏽 ongebreidelde hebzucht en geweld tot gevolg.

    • Willem wel clown heeft op 8 november 2024 geschreven:

      Weet je wat grappig is: de mensen die het hardste klagen over de EU zijn altijd van de partijen die zelf hun handje ophouden en nooit iets uitvoeren. Je kan van Timmermans heel veel zeggen, maar niet dat hij niet enorm hard gewerkt heeft om zijn taak uit te voeren. Dat is zeg maar het tegenovergestelde van de gemiddelde PVV’er of FvD’er die wel elke maand de beloning ontvangt maar de helft van de tijd niet op komt dagen. Nouja, grappig, eigenlijk is dat dieptriest.

      Als je de onkunde van de huidige regering ziet en dan vooral die totaal mislukte PVV ministers Faber, Agema en Madlener, dan verlang je terug naar Rutte of Balkenende.

      • VonToetenNochBlasen heeft op 8 november 2024 geschreven:

        Weten jullie wat ook triest is? Dat iedere discussie op een auto website tegenwoordig ontaardt in gelul over politiek.

        • Andre heeft op 8 november 2024 geschreven:

          Idd dat krijg je met die anti figuren met hun eeuwige gejank over “Den Haag”, “de EU”, “de elite” en allerlei andere zondebokken voor hun eigen kansloze gedrag. Het is niet meer dan logisch dat mensen daar tegenin gaan. Oorzaak en gevolg. De oorzaak zijn die vervelende zeurders.

          Reageer
        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • Zeno heeft op 7 november 2024 geschreven:

    Als de clowns van deze website, die EC nogwat en die Ronnie, tegen zijn, dan is het waarschijnlijk een goed idee. Die gasten hebben echt nog nooit een zinnige reactie gegeven.

    Reageer
  • EC Dubost heeft op 7 november 2024 geschreven:

    Laten we hopen dat iedereen op tijd wakker wordt en deze klimaatmaffia op tijd wegstemmen. Dan hebben we ook na 2035 verbrandingsmotoren.

    • Dr. Freud heeft op 7 november 2024 geschreven:

      Laten we hopen dat jij tegen die tijd je behandeling hebt afgerond zodat je tegen je eigen onzin beschermd wordt.

      Een symptoom van jouw syndroom is dat je interessant doet met termen die je zelf niet begrijpt. Zo is er geen Dunning-Kruger syndroom maar alleen een Dunning-Kruger effect. Al zal jij dan verschil niet snappen.

      Reageer
    Reageer
  • Ronnie heeft op 7 november 2024 geschreven:

    De EU kan veel willen, maar hun plannen zijn niet realistisch, nog degelijk onderbouwd. Via wetten denk men de wetenschap te dwingen. Echter die laat zich niet dwingen. Maar dat overzien de politici, die lijden aan het Dunning-Kruger syndroom niet.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)