700 pk is tegenwoordig al een redelijk onvoorstelbaar vermogen – moet je nagaan hoe dat in 1979 was. Toch was dat wat de Aston Martin Bulldog te bieden had.

De Aston Martin Bulldog was nogal hoekig

Wat heet! Vergeleken bij de Bulldog is een Lamborghini Countach een wondertje van welgevormde rondingen. Maar deze Aston Martin-concept was meer dan een stuk jonge belegen Goudse op wielen. Hoewel hij dateert uit 1979, uit het tijdperk dus dat Microsoft Windows, de contactlens en Kim Kardashian nog niet eens bestonden, beschikte hij over cijfermateriaal dat uitgesproken hedendaags is.

Sterker dan een Huracán

Om maar wat te noemen. Of een Ferrari 488 GTB. Of een McLaren 675LT. Die beschikt namelijk over, zoals zijn naam al zegt, 675 pk. De Bulldog behoort tot de 700 pk-Club. Tenminste, dat beweerde Aston Martin destijds.

De Aston Martin Bulldog was knap rap

Ergens in die verzameling scheermesscherpe lijnen was een 5,3-liter V8 verstopt, die gezelschap kreeg van een stel turbo’s. Het geheel leverde 700 pk vermogen en een trekkracht van 678 Nm. Dat gaf hem een theoretische topsnelheid van 381 km/u. Een 0-100 km/u-sprintje zou er in minder dan vijf seconden op zitten. Daarmee zou hij (met enige afstand) de snelste straatauto in de late zeventiger jaren van de vorige eeuw zijn geweest.

Er werd ook getest

Het was niet allemaal pure theorie wat de klok sloeg. Aston Martin testte hem daadwerkelijk op het MIRA-circuit. Hij bereikte er een topsnelheid van 309 km/u – nog altijd aanzienlijk vlotter dan welke andere auto uit die tijd ook. Sterker: het zou nog bijna een decennium duren voor een (straat)auto de magische grens van 322 km/u (magisch omdat 200 mijl per uur) zou doorbreken. Welke auto? De Ferrari F40…

Het mocht niet zo zijn

Waarom is het nooit wat geworden met de Aston Martin Bulldog? Simpel: geld. Hij was bedoeld als limited edition voor de allerrijkste Aston Martin-klanten. Het waren echter financieel onzekere tijden, de ene na de andere Britse fabrikant viel om en Aston Martin zelf was bepaald niet in de positie de productie even voor te financieren. Dit prototype werd voor 130.000 pond verpatst – zeker naar hedendaagse maatstaven een schijntje.

Spirituele opvolger

Tuurlijk, het is jammer dat het allemaal niet is gelukt met de Bulldog. Maar je moet het misschien ook maar zo zien: hij was in ieder geval een inspiratiebron. Voor menig jongen in de jaren zeventig, die kon dromen over iets ultiem futuristisch en onbereikbaars. En voor Aston Martin, dat het Bulldog-kunstje in feite nog eens dunnetjes overdoet. Alleen iets anders, met een machine die ontwikkeld is door Adrian Newey, bestaande waarden naar nieuwe, peilloze hoogten tilt en F1-snelheden op de openbare weg mogelijk maakt. Deze AM RB 001 is misschien zelfs nog wel radicaler dan de Bulldog ooit was. En dat wil wat zeggen…  

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)