Het zal jullie zijn opgevallen dat er de laatste tijd een aantal Chinese automerken bij zijn gekomen. Het is indrukwekkend om te zien hoe snel ze het ambacht van auto’s bouwen hebben opgepikt. Zeker als je de prijzen ertegenover zet. Voor de traditionele automerken is dit een enorme reden tot zorg en voor Canada is het in elk geval genoeg om een verhoging van importtaksen op Chinese EV’s door te voeren. Dat meldt persbureau Reuters.

Het zit namelijk zo: de Chinese automerken hebben in zeer korte tijd enorme stappen gemaakt. Vergeet niet dat we 20 jaar geleden de zeldzaam slechte Landwind hadden, een Opel Frontera-kopie die zo mogelijk nog minder geraffineerd was dan het origineel. Maar nu zijn ze dus allemaal heel erg competitief. Té competitief. Daarom verhoogt Canada de importtaksen op Chinese auto’s met 100 procent.

Chinese automerken vaak eigendom van Chinese overheid

Ook Chinees staal is niet veilig; daarvan worden de importtaksen met 25 procent verhoogd. Hetzelfde geldt voor Chinees aluminium. De Canadese premier Justin Trudeau heeft deze maatregelen aangekondigd. De Jesse Klaver-lookalike geeft aan dat het van belang is dat China volgens alle regels speelt, als alle andere economieën. Veel Chinese automerken zijn namelijk eigendom van de Chinese overheid.

Audi Q5L schuin achter in China bij poort
Audi is een Duits merk, maar de Q5L wordt gemaakt samen met FAW, dat eigendom is van de Chinese staat.

Daarnaast zijn er een hele hoop joint ventures die deels privaat en deels in handen zijn van – je raadt het al – de Chinese overheid. Canada is zeker niet de eerste die deze beslissingen maakt. Ook de Verenigde Staten en de Europese Unie hebben dergelijke maatregelen aangekondigd om het Chinese automerken lastiger te maken. Of beter gezegd: minder eenvoudig. De concrete plannen van de VS worden deze week bekendgemaakt.

Verhoging importtaksen op Chinese EV’s

Voor Canada is er nog een reden om de importtaksen op Chinese elektrische auto’s te verhogen. Ze willen namelijk zelf ook EV’s gaan produceren. Niet met eigen merken, uiteraard. De Canadese overheid heeft miljarden geïnvesteerd om zo interessant mogelijk te worden voor autofabrikanten en met name toeleveranciers van onderdelen voor elektrische auto’s. In die zin beschermt Canada zijn eigen economie.

Pikant detail is dat Canada hiermee ook Tesla aanpakt. De Amerikaanse autobouwer is een van de weinige merken die zonder een joint venture-constructie auto’s bouwt in China. In Canada worden heel erg veel Chinese Tesla’s verkocht. Afgelopen jaar ging het om 44.356 auto’s. De Chinese ambassade in Canada is not amused. Die spreken van ‘protectionisme’ en een ‘politiek dominante daad’.

Reacties

  • Martijn heeft op 27 augustus 2024 geschreven:

    China probeert onze (auto-) industrie kapot te maken dmv valse concurrentie en daarna nemen ze alles over. Waarom werkt Topgear mee aan die promotie? En dat noemt zichzelf dan autoliefhebber… Jullie moeten je schamen!

    Reageer
  • Top nieuws heeft op 27 augustus 2024 geschreven:

    Hoe meer landen de oneerlijke concurrentie vanuit China (o.a. gestolen IP, ongelimiteerde subsidies) aanpakken, hoe beter het is. F*ck China!

    ps.
    Waarom steeds die promotie show Topgear?
    ‘Het is indrukwekkend om te zien hoe snel ze het ambacht van auto’s bouwen hebben opgepikt. Zeker als je de prijzen ertegenover zet. ‘
    Als je alles jat en je krijg subsidie om alles tegen lage prijzen te dumpen, dan is dat helemaal niet indrukwekkend. Of vinden jullie het ook indrukwekkend als een bejaarde op een elektrische fiets harder gaat dan iemand zonder motor?

    • Hendrik heeft op 27 augustus 2024 geschreven:

      Heel vreemd idd die overdreven positieve houding van TG richting China. Zijn ze bang voor de ‘heropvoedingskampen’ of krijgen ze er voor betaald?

      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)