De reacties op het artikel met de voorlopige prijzen van de verkeersboetes in 2023 kun je ongeveer wel blind invullen. Heel gek, maar mensen betalen liever niet 450 euro voor een snelheidsboete. Ook vanuit de regering is er intern kritiek op een mogelijke verhoging van de verkeersboetes in 2023. Volgens diverse politici zouden duurdere boetes momenteel ongepast zijn.

De tarieven van verkeersboetes in Nederland veranderen elk jaar iets. Om te zorgen dat de prenten relatief net zo duur zijn als het jaar ervoor, worden de tarieven verhoogd aan de hand van de inflatie. Maar omdat de inflatie die jaar zo hoog is, stijgen de boetes ook met bijna 9 procent. En dan worden de tarieven ook nog eens afgerond naar boven.

De collega’s van AutoRAI stuitten op de motie van Michiel van Nispen (SP) en Songül Mutluer (PvdA), die op 16 november gepubliceerd werd. In de motie staat dat een verhoging van de verkeersboetes in 2023 ‘zeer ongewenst is nu Nederland in een koopkrachtcrisis verkeert en mensen dus al moeite genoeg hebben om financieel rond te komen’.

De klap komt nog harder aan

Het grote probleem zou zijn dat het koopkrachtcijfer in Nederland momenteel ver achterblijft bij het cijfer van de inflatie. Volgens Van Nispen en Mutluer stijgen de boetes relatief gezien nog harder dan de bedoeling is. In de motie wordt nu dus gevraagd om de boetes gelijk te houden met dit jaar. Morgen wordt er gestemd op de motie.

De jaarlijkse indexering (verhoging) van de verkeersboetes is ook geen wettelijke verplichting. Als de overheid nu afziet van de verhoging van de verkeersboetes in 2023, is er wettelijk gezien niets aan de hand. Wel loopt de overheid (en indirect wij dus ook) een hoop geld mis, wat ze momenteel goed kunnen gebruiken.

Reacties

  • NordicMitch heeft op 22 november 2022 geschreven:

    Ik ben zelf woonachtig in Noorwegen, en als je daar 5 kilometer te snel rijdt in een 50 zone kost je dat ongeveer 180 euro (1750 nok). Als je dit gaat vertellen tegen een Noor wat er nu in Nederland gebeurt qua boetes, lachen die hun hemd uit hun broek. Als men de bekeuring te hoog vindt had je je aan de regels moeten houden. Je heb het nog steeds zelf in de hand. Of laat de auto, motor of ander voertuig waarmee je een risico loopt op een bekeuring als je je niet aan de regels houdt, lekker staan. Scheelt ook weer voor de portemonnee. Geen brandstof of andere vorm van energie die je moet betalen. Houd je weer wat centjes in je zak die de overheid toch wel via een andere manier van je af weet te nemen.

    Reageer
  • Pietuithellevoet heeft op 22 november 2022 geschreven:

    Als je ziet wat een gekken er soms rondrijden kunnen de boetes niet hoog genoeg zijn. Bij sommigen denk je weleens er zouden mobiele schrootpersen ingezet moeten worden waar de auto ter plekke in verdwijnt.

    Reageer

Laat een antwoord achter aan Pietuithellevoet Reactie annuleren

(verplicht)

Meer van TopGear