Het duurt nog eventjes, maar de brandstofprijzen gaan weer een keer omhoog. Zelfs als de olieprijzen blijven zakken, betekent het niet dat brandstof alleen maar goedkoper wordt. Momenteel staan er twee verhogingen van de brandstofprijzen op de planning. Met een beetje pech vallen in 2026 eerst de accijnskortingen weg en in 2027 komt er een CO2-taks op brandstoffen. En vooral die laatste is momenteel in opspraak, want de extra inkomsten moeten een betere bestemming krijgen.

Het Financieel Dagblad schreef afgelopen weekend dat de dieselprijs met 13 cent per liter kan gaan stijgen en benzine met 11 cent per liter. Deze CO2-taks is geen idee vanuit Den Haag, maar een EU-regel. De maatregel was al even bekend, maar er is nu vooral kritiek op de uitwerking van de plannen in Nederland. Of het gebruik aan uitwerking. Want de taks zou 3,3 miljard euro opleveren, maar waar gaat dat geld heen?

CO2-taks moet naar verduurzaming

De ANWB, RAI Vereniging, Bovag en leasebedrijvenclub VNA doen samen met de organisatie Natuur & Milieu een oproep: ‘Het geld uit de opbrengsten van deze CO₂-heffing is niet bedoeld om gaten in de begroting te dichten.’ Het geld moet gebruikt worden om klimaatdoelen te halen. Er kunnen bijvoorbeeld laadpalen van worden neergezet van deze zogenoemde ETS-2-taks.

De Bovag schrijft: ‘Als je als overheid de ETS-2-inkomsten terug laat vloeien naar de burgers via het financieren van verduurzamingsmaatregelen, maakt dat duurzame mobiliteit betaalbaarder en kunnen meer mensen eerder meedoen met de energietransitie. Daarmee daalt dan bovendien de CO2-uitstoot sneller. Een mes dat aan twee kanten snijdt.’

Lees ook: Amerikanen zijn boos omdat de benzine net zo duur is als in Nederland

Ze beargumenteren bij de Bovag verder: ‘Denk aan aanschafsubsidies voor elektrische voertuigen, een volledige gewichtscorrectie in de wegenbelasting, het aanleggen en uitbreiden van goede laadinfrastructuur en maatregelen voor goede bereikbaarheid voor iedereen.’ Van de taks kunnen mensen dus voordeliger een EV rijden, eventueel.

Hoe zit het met de accijnskorting?

De accijnskorting is met een extra jaartje verlengd. Dus ook in 2025 krijg je accijnskorting aan de pomp. Nu krijg je ruim 8 cent korting op benzine en meer dan 5 cent korting op diesel. Het kan zomaar dat deze korting in 2026 wegvalt. In 2027 zou er dus in totaal 19 cent per liter benzine extra geheven kunnen worden als je de twee maatregelen bij elkaar optelt.

Reacties

  • Speedy heeft op 12 september 2024 geschreven:

    Ik vind het geweldig dat mensen zo veel tijd hebben om een hoop te schrijven over zaken waar je eigenlijk niks aan kunt doen , werk al lang in de auto motive sector en ieder zijn ding maar ik zie veel klagende mensen ,die als ze in een Fiat Panda gaan rijden een hoop van hun financiële problemen opgelost zouden zijn

    • henry heeft op 13 september 2024 geschreven:

      alles gaat weer na bassie zogenaamd voor t Milleu bla bla
      in dit land wordt je met alles uitgeklopt
      eerst de mensen een worst voor houden en dan weer afpakken
      ik kan gelukkig over de grens tanken hier kost een liter e10 1,63 euro
      zouden meer mensen moeten doen
      de eu en regering krijgen de hals toch niet vol

      • Dimitri heeft op 16 september 2024 geschreven:

        Gisteren weer bij de zuiderburen getankt, Ron98 ………1.61€, vanaf 1 januari 2024 en ik hou het aardig vol.

        Reageer
      • Koos heeft op 14 september 2024 geschreven:

        Henry heeft gezien het niveau van zijn reactie en zijn spelling de lagere school nog niet afgemaakt. En maar janken over de grote boze wereld. Nou dat wordt nog wat als je over een paar jaar in de brugklas komt. Dan wordt de wereld pas echt gemeen!

        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • Jelmer heeft op 11 september 2024 geschreven:

    Wat een nonsens. De benzine en dieselslurpers zijn dus weer de lul. Ev rijders betalen niets. Het wordt tijd dat die hele energieonzin stopt.

    • Cees heeft op 11 september 2024 geschreven:

      En wat denkt”en terecht “wat zn mooie accu’s voor invloed hebben op het millieu?Dan bedoel ik de grondstoffen maar ook na afschrijving van de accu’s….

      Reageer
    • En terecht heeft op 11 september 2024 geschreven:

      Benzine en vooral diesel vervuilen. EV’s bij gebruik niet. Het wordt tijd dat het gejank van mensen als Jelmer stopt en dat ze snappen dat ze de wereld kapot maken met hun fossiele verslaving.

      • Ans heeft op 11 september 2024 geschreven:

        Dat ze dan ook alle buitenlandse rijders aanpakken die al jaren hier zijn en nog steeds met kenteken van land van herkomst rijden en geen belasting betalen

        • Bas heeft op 11 september 2024 geschreven:

          Het is inderdaad tijd voor rekeningrijden zodat de gebruiker betaald en de buitenlandse gebruikers ook. Wel zo eerlijk.

          Reageer
        Reageer
      • EC Dubost heeft op 11 september 2024 geschreven:

        Vervuiling? Dat valt heel erg mee. Daarbij zijn de huidige verbrandingsmotoren ten opzichte van vroeger bijzonder schoon te noemen.

        • Mike heeft op 17 september 2024 geschreven:

          Hou je grote mond eens 5 minuten op de uitlaat. Weet je precies hoe schoon je motor is.

          Reageer
        Reageer
      • Terri heeft op 11 september 2024 geschreven:

        Mocht het zover komen dat alleen de rijke EV rijder nog op de weg kan zul je als EV rijder iets gaan meemaken… !

        Ik niet rijden… jij niet rijden !

        Dat is de boodschap…

        Ik ben het meer dan zat om continue als bestolene te leven in dit ziekmakende belasting trekkende K-land….

        Alles is hier in de verdoemenis gegaan… tijd voor radicale verandering is mijn mening…

        En nee ik ben niet verward … maar ben het spuugzat om leeg getrokken te worden op letterlijk alle fronten….

        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • EC Dubost heeft op 10 september 2024 geschreven:

    Overheid en bedrijven die deze klimaatzwendel faciliteren lopen gigantisch binnen. Het is ecofascisme pur sang. De burger is de verliezer.

    • Daar gaan we weer heeft op 10 september 2024 geschreven:

      De lezer hier is de verliezer. Die moet weer jouw leugens zien. Weer ontken je feiten die wetenschappelijk aangetoond zijn. Waarom? Wat heb jij te winnen met elke keer weer liegen en laster te verspreiden over de overheid?

      • Ronnie heeft op 11 september 2024 geschreven:

        Wappie, heb je zelf niet leren nadenken op school? Als een lemming achter de “klimaatwetenschap” lopen? Nooit opgelet bij lessen natuurkunde? Klimaatsceptici belachelijk maken? Weet je, het is zinloos om met feiten en analyses te praten met mensen die hun morele superieuriteit baseren op onwetendheid. U behoort to deze categorie.

        • Hihi heeft op 11 september 2024 geschreven:

          Klimaatwetenschap tussen haakjes terwijl dit net zo duidelijk aangetoond is als dat 1+1 = 2.

          Het is inderdaad zinloos om met mensen te praten die doen alsof ze dingen beter weten ondanks dat ze totaal onwetend zijn. Onwetende types als jij, Ronnie. Als je zelf 1+1=2 niet begrijpt, dan valt er weinig over te praten.

          Reageer
        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • henk heeft op 10 september 2024 geschreven:

    Hmm we hebben dus niets geleerd van de accijnsmiskleum op tabak?

    • Lamber heeft op 11 september 2024 geschreven:

      Helemaal correct Henk, hoe duurder ze alles maken hoe meer mensen over de grens gaan, ik heb het geluk dat ik vlak bij de grens woon, heb vorige week nog getankt in Bree België voor €1,492 voor de E95. Ik zal nooit meer in Nederland tanken want dan ben ik een dief van mijn eigen portemonnee.

      Reageer
    Reageer
  • GeenideeIsdatzoHoutochop heeft op 10 september 2024 geschreven:

    Het is een schande dat er vanuit Brussel en vanuit onze regering de automobilist bestolen wordt van zijn zuurverdiende geld. Want stelen is het. 99% van de elektrische auto’s worden zakelijk bereden. Niet vanwege de milieu voordelen, maar puur vanwege economisch belang. Lekker goedkoop een auto van de zaak rijden. Jan modaal, en zeker Jan onder modaal, die geen geld heeft om een elektrische auto aan te kunnen schaffen, en ook al niet van de werkgever krijgt, mag wel via deze belastingmaatregelen meebetalen om de subsidieregelingen te kunnen financieren. Voor veel mensen is de aanschaf van een 2e handsauto van tussen de €12.500,– en de €18.500,– heel veel geld. Die willen dan een betrouwbare auto zonder het risico van een falende accu, en daarmee Total loss verklaarde auto.
    Het aandeel van de vervuiling door de auto is naar verluid wereldwijd 2% van het totale probleem. 2% !!! Als je dit met 50% wil verminderen, wat echt gigantisch veel is en met elektrisch rijden al niet eens haalbaar is, want de elektrische auto is niet geheel vrij van vervuiling, DAN HEBBEN WE HET NOGSTEEDS MAAR OVER 1% !!!! Laat ze die andere 98% maar eens goed gaan aanpakken. Dat heeft veel meer zin. De industrie, scheepvaart, luchtvaart. Maar O nee, niet de industrie, want anders gaan die naar een ander land met hun productie. Nee, ook niet de luchtvaart. Want daar verdienen we zo lekker veel aan. Hetzelfde voor de scheepvaart. Daar blijven we ook liever vanaf. Nee joh, dat klootjesvolk die een auto bezitten die voor zeker 80% gebruikt wordt om naar het werk te rijden. En einde werkdag weer naar huis, naar hun gezin. Met de gedachte dat hij of zij goed bezig is geweest en centjes heeft verdiend voor datzelfde gezin. O nee, we zijn straks zeker een week aan het werk om die schijtbelastingen voor die zogenaamde milieu verbetering op te kunnen hoesten. Geef dan tenminste ook subsidies op zuinige auto’s en hybride auto’s. Zodat mensen gestimuleerd worden om een zuinige auto aan te schaffen, en deze auto’s ook voor Jan onder modaal en Jan modaal bereikbaar(der) worden
    Vergeet ook niet dat de auto voor vrijheid zorgt. Het bezoekje aan Oma en Opa. Het liefst wekelijks. Zodat Opa en Oma de kleinkinderen ook kunnen zien. Dat gaat straks niet meer, of in ieder geval minder worden. Want ja, die brandstofprijzen hè. En dat hoge parkeertarief. Is niet meer op te brengen. En zo ontstaat dan vereenzaming. Behalve voor de leaserijder. Lekker op kosten van de baas overal naartoe en overal aan de laadpaal. Of we wapperen even met de tankpas langs het pinapparaat. Kost een liter €3,– ? Boeie, de baas betaald. Goh wat is dat laadtarief hoog zeg. Boeie, de baas betaald. Wat trouwens een behoorlijke loonsverhoging is. Maar dat is weer een andere discussie. Kortom de kleine man/vrouw en eigen autobezitter is weer de klos van deze maatregelen.

    • Knap hoor heeft op 10 september 2024 geschreven:

      Zoveel tekst en zo weinig inhoud. Maar je hebt de inhoud van je onderbuik weer over ons kunnen uitkotsen. Ben je nu weer blij?

      • GeenideeIsdatzoHoutochop heeft op 11 september 2024 geschreven:

        En toch heb je de hele tekst gelezen. Je doet je naam eer aan. En dan ook nog de kracht hebben om zo een niets zeggende reactie te plaatsen. Ja, ik ben helemaal blij.

        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • Slmme Japie heeft op 10 september 2024 geschreven:

    Laten ze eens kijken naar de electrische auto’s .
    Als de accu stuk is kost het een vermogen om het te vervangen .
    En dan moet de oude accu nog eens ergens worden aangeboden .
    Bovendien geen enkele garage zit om een electrische auto in te ruilen .

    • Maarten heeft op 10 september 2024 geschreven:

      Accu’s gaan zelden kapot. Net zoals motorblokken in ICE zeer zeldzaam vervangen moeten worden.
      Zeker moderne EV’s hebben actieve koeling.

      Zo rijdt er nu een model 3 rond die 452k mijlen heeft gereden op de originele accu. Dat is 723k km. En ja, hij heeft 2500 maal gebruik gemaakt van de superchargers. Auto heeft nog 51kWh over van de 76kWh. Range van dit model zal nu rond de 300km zijn. Hij gaat hem oprijden om te kijken hoe ver hij komt. (“I like piano black” op X).

      Accu’s wordt zo gemaakt dat ze de auto overleven.
      Die kunnen na de sloop, nog jaren en jaren dienst doen als thuisbatterij.

      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)