In een artikel uit De Vrije Zeeuw uit 1973 merkt een auteur al op dat ‘het leven duur genoeg is’. En de overheid lijkt het daar een halve eeuw later bijna mee eens te zijn, want de verhogingen van de verkeersboetes in 2025 lijken mee te vallen. TopGear Nederland zet de belangrijkste bedragen voor je op een rijtje. Zo kun je alvast de begroting van volgend jaar aanpassen.
In het overheidsdocument over de verkeersboetes in 2025 staat: ‘Het indexeringspercentage voor het kalenderjaar 2025 wordt gebaseerd op de ontwikkeling voor de consumentenprijsindex in de periode juni 2023-juni 2024. Deze cijfers worden begin augustus 2024 door het CBS gepubliceerd. Naar verwachting zal het indexeringspercentage ongeveer 2 à 3 procent zijn.’
Verkeersboetes in 2025 worden 10 euro duurder
De meeste verkeersboetes worden 10 euro duurder in 2025, zo ontdekte AutoRAI als eerste. Sommige bedragen blijven ook gelijk. Zo zijn de boetes die nu 120 euro kosten in de meeste gevallen niet in prijs verhoogd. Bij de snelheidsboetes is de verhoging afhankelijk van hoe hard je daadwerkelijk reed. Bij de lagere snelheden gaat het om een paar euro, bij de hogere snelheden zijn de boetes 15 euro duurder.
Rechts inhalen is duurder dan links blijven rijden
De grote vraag die elk jaar terugkomt: is link blijven plakken duurder dan rechts inhalen? We moeten je teleurstellen. De boete voor rechts inhalen is in 2025 duurder dan links plakken. De ongeduldige bestuurder moet 310 euro betalen als hij ergens rechts inhaalt. Wie op de snelweg links blijft hangen, is 280 euro kwijt. Wie buiten de autoweg of snelweg links blijft plakken moet trouwens ook 310 euro betalen. Dan is het dus net zo duur.
Bellen achter het stuur: hoe hoog is verkeersboete in 2025?
De boete voor bellen achter het stuur wordt in 2025 ook 10 euro duurder. Wie zijn telefoon vasthoudt tijdens het rijden, moet volgend jaar 430 euro betalen. Een boete die ook vrij prijzig is volgend jaar, is die voor een te luide uitlaat. Heb je een herriepijp en je wordt gepakt, dan mag je 380 euro aftikken. Nog duurder is het ongeoorloofd parkeren op een gehandicaptenparkeerplaats. Dit kost je 500 euro.
Verkeersboetes van 120 euro in 2025
- Geen richting aangeven
- Onleesbaar of verlopen rijbewijs
- Met auto stilstaan op stoep
- Uitvaartstoet of colonne doorsnijden
- Lang gele streep staan
- Dubbel parkeren
- Verlopen parkeerkaartje of geen blauwe schijf
- Straat inrijden waar dat niet mag (geslotenverklaring)
- Niet stoppen voor stopstreep
Boete van 190 euro (was 180)
- Over de stoep rijden in auto
- Stil blijven staan bij een groen verkeerslicht
- Geen gordel dragen
- Over doorgetrokken streep rijden
- Je auto op de weg zetten zodat je hinder veroorzaakt
- Onnodig signalen geven (grootlicht)
- Dit lijstje zomaar kopiëren van TopGear
- Onnodig mistachterlicht voeren
- Door de berm rijden bij snelweg of autoweg
Verkeersboetes van 310 euro (was 300)
- Door rood rijden
- Onnodig links rijden buiten snelweg of autoweg
- Rechts inhalen
- Onnodig geluid veroorzaken
- Geen voorrang verlenen als dat moet
- Niet meewerken aan blaas- of speekselonderzoek
- Onnodig stilstaan op vluchtstrook
- Over puntstuk of verdrijvingsvlak rijden
- Scherpe of gevaarlijke delen op de auto hebben
Snelheidsboetes 2025 binnen bebouwde kom
Overschrijding maximumsnelheid | Normaal | Wegwerkzaamheden of 30-weg |
5 km/u | 45 euro | 72 euro |
10 km/u | 93 euro | 138 euro |
15 km/u | 175 euro | 240 euro |
20 km/u | 248 euro | 333 euro |
25 km/u | 336 euro | 445 euro |
29 km/u | 415 euro | 510 euro |
30 km/u | 435 euro |
Snelheidsboetes 2025 buiten bebouwde kom
Overschrijding maximumsnelheid | Normaal | Wegwerkzaamheden |
5 km/u | 40 euro | 59 euro |
10 km/u | 87 euro | 118 euro |
15 km/u | 158 euro | 207 euro |
20 km/u | 237 euro | 293 euro |
25 km/u | 317 euro | 394 euro |
30 km/u | 413 euro | 504 euro |
Snelheidsboetes snelweg 2025
Overschrijding maximumsnelheid | Normaal | Wegwerkzaamheden |
5 km/u | 33 euro | 44 euro |
10 km/u | 81 euro | 111 euro |
15 km/u | 155 euro | 202 euro |
20 km/u | 223 euro | 282 euro |
25 km/u | 296 euro | 373 euro |
30 km/u | 380 euro | 481 euro |
35 km/u | 476 euro | |
39 km/u | 510 euro |
aaa heeft op 18 december 2024 geschreven:
Als je 0 ongelukken wil dan moet je de auto’s verbieden, maar dan loopt de overheid geld mis, dus dat gaat niet gebeuren.
geert heeft op 15 december 2024 geschreven:
weet je wat pas echt helpt bij een overtreding onder de automobilisten zeg maar de echte HUFTERS ONDER ONS die meer dan 3 keer betrapt worden op een verkeersovertreding EEN RIJVERBOD VAN MINIMAAL 5 JAAR EN EEN BOETE zeg maar een dikke vette prent van minimaal 1500 euro EN DE AUTO WAARIN ZIJ RIJDEN DOOR DE RECHTER AF LATEN KEUREN ZODAT DEZE METEEN IN HET BEZIJN VAN DE EIGENAAR IN DE PERS GEDOUWT KAN WORDEN dat helpt pas echt
aaa heeft op 18 december 2024 geschreven:
Dat kan niet, verkeersboetes zijn er niet voor de veiligheid, maar voor de staatskas. Deze oplosiing kost teveel geld. Daarom staan er ook met name flitspalen op lange rechte stukken.
Sonny heeft op 15 december 2024 geschreven:
Iemand zwaar straf is gewoon machtsmisbruik met hoge boetes is gewoon een staatsgreep als je nou echt een misdaad zo plegen op de weg dan vind ik dat je een hoge boete moet betalen terwijl de mensen die de regels handhaven zelf ook overtredingen maken!
ben heeft op 10 december 2024 geschreven:
mijn inzien met de telefoon in je hand , niet met geld betalen , maar meteen je rijbewijs in nemen
dat is het beste , want er rijden nog te veel mensen in het verkeer met een mobielm in de hand ,
en op de fiets is het net zo erg . veel harde aan pakken , de gene die deze regels aan zij n laars lapppen , noem ik werkelijk klootzakken,er gebeuren nog te veel ongelukken daar door
Paul heeft op 15 december 2024 geschreven:
De hoogte van de boetes die nauwelijks er iets toe doen is schrikbarend. Temeer omdat vele gemeentes er een hobby van maken om om de zoveel meter een andere snelheid aan te geven, meestal zonder enige reden of nut, maar goed op de kas te spijzen. Die wirwar van regeltjes moet eerst maar eens op de schop, landelijke invulling en niet door de burgemeester!!!
Wout heeft op 5 december 2024 geschreven:
Ronduit belachelijk de hoogte van de bekeuringen, met name snelheidsovertredingen worden idioot hoog beboet.
Mo heeft op 10 december 2024 geschreven:
En terecht dat het duurder wordt!! Denk even aan alle slachtoffers van snelheidsduivels!
Mike heeft op 1 oktober 2024 geschreven:
Dit lijstje zomaar kopiëren van TopGear, 190 euro.
Geniaal XD
Johann von der Atlantis-von Habsburg heeft op 4 december 2024 geschreven:
2024©TopGear, dat recht hebben zij.
Ray heeft op 30 september 2024 geschreven:
Maak overal trajectcontrole wegen. Bloembakken of hoge drempels in 30 km zones. Op viaducten camera’s tegen vasthouden smartphone en soortgelijke devices…..Moet kunnen tegenwoordig met onze technologie.
V40T5 heeft op 30 september 2024 geschreven:
Ik woon in een buurt waar de drempels dusdanig hoog zijn dat een normale sedan o.i.d ze met 15 km/u moet nemen. Daarna mag je weer versnellen naar 30 km/u en zo’n 50 meter verderop ligt er dan weer een. Dat 4x op het rechte stuk, dan nog 3x voor de bochten.
In mijn optiek ook niet echt normaal. Zet dan liever flitsers of bloembakken neer.
Johann von der Atlantis-von Habsburg heeft op 4 december 2024 geschreven:
Gaan verder, doe net als Frankfurt en maak in de woonwijken 15 km/uur zones. Buiten de woonwijken 30 km/uur (Toevoer wegen.) En de rest Amsterdams systeem. Werkt perfect. Handhaving zeer streng maken en de boetes mogen best wel 50% omhoog. Dan zullen mensen meer aan de snelheden houden.
aaa heeft op 18 december 2024 geschreven:
Wat is het doel, veiligheid of mensen dwingen zich aan te passen aan idiote regels.
Als je het veilig wil hebben dan schaf je de auto af. En het vliegtuig, En alles wat scherp, of warm is.
Hans L heeft op 6 december 2024 geschreven:
Totaal absurd idee. Toevoerwegen 30km/u… en de toch al extreme boetes nog eens 50% hoger.
Volkomen buiten proportie, werkelijk bespottelijk.
Wiebe heeft op 26 september 2024 geschreven:
Woon in Hoogezand, noem het “vrijstaat Hoogezand” omdat er totaal geen controle is op hard rijdende auto’s en motoren in de woonwijken, sommige straten zijn zg 30km zones, maar niet zo ingericht, dus gassen maar, 50 km/per uur is dan nog tot daar aan toe, maar nee hoor, de snelheden lopen op tot ca.70, 80,90 en zelfs in de late avond tot 100 km/p uur en meer. Controles in deze plaats zijn zeldzaam, te weinig politie maar ook Boa’s om te handhaven, jammer regelmatig wordt je opgeschrikt door politie auto’s en ambulances met loeiende sirenes door de hierom bekend staande straten naar ongevallen, waar niet alleen de jeugd maar ook ouderen bij betrokken zijn.
aaa heeft op 18 december 2024 geschreven:
Als je 0 ongelukken wil dan moet je de auto’s verbieden, maar dan loopt de overheid geld mis, dus dat gaat niet gebeuren.
Kawasakizx10r1 heeft op 26 september 2024 geschreven:
onnodig toeteren wordt niet bestraft ,richting niet aangeven wordt ook niet bestraft ,eigelijk wordt er totaal niets bestraft ,alleen als je pech heb daarmee wordt je bestraft ,telefoon gebruik wordt ook niet bestraf ,??????? er wordt namelijk niet gehandhaaft op al deze kloteregelgeving ,lijkt er op dat den haag niks belangrijkers te doen heeft dan dit soort kutregelgeving op te leggen zonder handhaving heeft al dit gezeik geen nut
Rien heeft op 26 september 2024 geschreven:
Die van “telefoon vasthouden” mag nog veel duurder wat mij betreft. Sowieso zijn mensen die met hun aandacht er niet bij zijn irritant in het verkeer.
Anton heeft op 25 september 2024 geschreven:
De boete bedragen beginnen aardig op die van Zwitserland te lijken! We lopen vergeleken met Zwitserland alleen ver achter met salaris!
frans.kelders@gmail.com heeft op 25 september 2024 geschreven:
Heel vaak zijn er geen snelheids borden weggehaald op provincialewegen waar 80 km per uur gereden word staan 50 km borden.
Ook zie ik vaak dat er arogante chauffeurs zijn met een hand buiten de raam en een hand aan het stuur waar 80 km of 100km rijden.
Jankees heeft op 25 september 2024 geschreven:
En je wordt aan alle kanten ingehaald door kinderen op fatbikes.
Mike heeft op 1 oktober 2024 geschreven:
Dit lijstje zomaar kopiëren van TopGear, 190 euro.
Geniaal XD
Jankees heeft op 25 september 2024 geschreven:
Daar heb je volkomen gelijk in maar als je in Amsterdam dus per ongeluk 50 rijdt waar je 30 mag is 20 km te hard 223 + 9 administratiekosten 232 dat is toch krankzinnig daar ben je als arbeider één of 2 twee dagen voor aan het werk.
Nuance heeft op 25 september 2024 geschreven:
Er is altijd een marge van 4kmh en 3% of 3kmh meetfout correctie. Dus je krijgt pas een boete boven de 7kmh te hard. Inclusief tellerafwijking is dat bijna altijd meer dan 10kmh te hard op de teller. Dan is het niet meer een simpel foutje maar gewoon eigen schuld.
Hans heeft op 25 september 2024 geschreven:
Slaat nergens op !! Witte borden criminaliteit. Staatskas spekken.
Cas heeft op 25 september 2024 geschreven:
Witte borden criminaliteit??
Ad heeft op 26 september 2024 geschreven:
Fietsers en voetgangers ook op handhaven,op de weg lopen ipv voet of fietspad,meer regel dan uitzondering in Stavoren
ronny heeft op 18 oktober 2024 geschreven:
helemaal mee eens en niet alleen in Stavoren ook in Amersfoort is de handhaving wat dat betreft beroerd
martien heeft op 6 oktober 2024 geschreven:
Handhaven van opgevoerde fietsen, vooral met dikke banden die veel te hard gaan.
Rijden zonder helm met duo passagier zonder voetsteunen vaak staande achterop
rijdend over de stoep en keihard tussen de voetgangers door!!
Mo heeft op 10 december 2024 geschreven:
Helemaal mee eens,ik woon bij een grote school.Schuin over de straat oversteken…over de stoep…ze zien niets en kijken 90% ‘verslaaft’ alleen maar op hun mobieltje…echt het is te erg voor woorden.En idd de fietsen met de dikke banden,aanpakken die hap.Vraag me wel eens af hoe het kan dat zoveel jongeren op zo’n dure fiets kunnen rijden….
Henk heeft op 26 september 2024 geschreven:
Witte borden met een rode rand?
@hans heeft op 25 september 2024 geschreven:
Er slaat maar 1 ding nergens op en dat is jouw gejank. Als je je gewoon aan de regels houdt, krijg je ook geen boetes.