
Tesla zit een beetje in de hoek waar de klappen vallen. De verkopen stagneren, de Cybertruck verkoopt matig en met de nieuwe wetgeving (bijgenaamd de Big Beautiful Bill) wordt het voor Tesla lastiger om elektrische auto’s te verkopen. Maar er zijn meer dreigingen voor de Amerikaanse autobouwer. Tesla mag mogelijk 30 dagen lang geen auto’s verkopen in Californië.
Formeel gezegd bestaat de mogelijkheid dat de licentie om auto’s te mogen verkopen in Californië voor 30 dagen wordt opgeschort. Dat meldt het Amerikaanse online EV-magazine Electrek. Tesla ligt in die staat overhoop met de DMV, dat staat voor Department of Motor Vehicles en vergelijkbaar is met de RDW. Ze hebben daar de taken die in Nederland door het CBR en de RDW worden uitgevoerd.
Wat heeft Tesla dan verkeerd gedaan?
Volgens de DMV heeft Tesla misleidende uitspraken gedaan over hun rijhulpsystemen. Tesla biedt het Autopilot-systeem aan, evenals ‘Full Self-Driving Capability’. De DMV vindt de manier waarop Tesla – en hun CEO – deze producten promoten ‘misleidend’. Ze hebben moeite met claims als: “Het systeem is ontworpen om korte en lange afstandsritten te kunnen uitvoeren zonder dat de bestuurder actie hoeft te ondernemen,” terwijl dat in werkelijkheid niet zo is.
Volgens Tesla heeft de DMV de rijhulpsystemen jarenlang genegeerd, waardoor zij vinden dat ze hun beweringen mogen blijven gebruiken in communicatie naar klanten. Met andere woorden: omdat de DMV te lang niets heeft gezegd, vindt Tesla dat ze er gewoon mee door mogen gaan. De DMV is het nu dermate zat dat ze overwegen om de verkooplicentie van Tesla in Californië tijdelijk op te schorten.
Gaat zo’n verkoopverbod voor Tesla effect hebben?
Ja, reken maar van wel. Ondanks dat Californië slechts één van de vijftig staten is, is het de grootste automarkt van de VS, na Florida en Texas. En voor Tesla is Californië extra belangrijk, want daar is elektrisch rijden veel meer salonfähig dan in Texas, waar men liever een V8 onder de motorkap heeft. Maar het wordt nog erger.
Lees ook: Er is een (groot) land waar de Tesla Model Y ineens extreem goed verkoopt
Binnenkort vervallen namelijk veel voordelen voor elektrisch rijden. De verwachting is dat Tesla – onder normale omstandigheden – dit kwartaal een recordaantal auto’s zou verkopen. Als de DMV haar zin krijgt, gaat dat waarschijnlijk niet lukken. Extra zuur is dat, zodra het verkoopverbod afloopt, de vraag naar elektrische auto’s mogelijk alweer flink gedaald is. Over vijf dagen hopen we meer te weten.
Ja, hoge bomen vangen veel wind, maar er zijn ook veel goede dingen, zonder Tesla was de elektrificatie nooit zover gekomen.
Tesla heeft de gevestigde autofabrikanten wakker geschud.
Die subsidies verlopen voor alle EV fabrikanten.
Het is dan maar de vraag of sommige fabrikanten het redden, Tesla’s winst is voor 34% opgebouwd door het gebruik van de green credits, ze kunnen dus ook door zonder deze green credits.
Lees dit eens: https://edition.cnn.com/2025/07/22/business/tesla-regulatory-credit-sales-revenue
De laatste regel:
“Without regulatory credit sales, Tesla loses money in its core business,” he said.
Dit is wat je noemt een perfect storm.
Dankzij de politieke escapades van Musk zijn de verkoopaantallen flink gedaald, de investeringen in de Cybertruck zijn voor altijd verloren, de inkomsten in de VS uit de verkoop van CO2 credits verdwijnen binnenkort evenals de subsidie op EV’s, de concurrentie is flink toegenomen en er lopen ondertussen heel wat rechtzaken tegen Tesla.