Geen volk dat zo goed kan protesteren als de Fransen. Ze staan erom bekend fanatiek te zijn als ze het ergens niet mee eens zijn. Daarom mogen ze wijn drinken tijdens hun verplichte lunch en kunnen ze met pensioen op hun 48e. Maar nu zijn de rapen gaar, want ze hebben het helemaal gehad met de maximumsnelheid op de ringwegen van Parijs.

Vorig jaar is er een wet ingevoerd die de maximumsnelheid op de ringwegen van Parijs beperkt tot 50 km/u. We hebben het hier niet over de Champs-Élysées of racen langs het Louvre, maar over de snelwegen om en deels door Parijs. Die regel is gisteren officieel van kracht geworden, en nu al zijn de Fransen er klaar mee.

Kritiek

Het heeft niet lang geduurd voordat de kritiek losbarstte op de verplicht lagere snelheid. Het Franse equivalent van de ANWB, de vereniging van 40 miljoen automobilisten, heeft contact opgenomen met de prefect van de politie in Parijs. Onderwerp van gesprek was de lage maximumsnelheid.

Volgens de vereniging is het een “ideologische maatregel die het bewijs vormt van amateurisme in de besluitvorming en die de automobilisten van Frankrijk zal straffen.” Ze gaan met een gestrekt been erin, alsof ze een ware Lilian Thuram zijn.

Verplicht lagere snelheid slechter voor het milieu

De maatregel is erdoor gekomen onder leiding van burgemeester Anne Hidalgo met het motto ‘goed voor het milieu’. Het lijkt op de 100 km/u-regel in Nederland. Feitelijk gezien is het anders, want uit onderzoek blijkt dat harder rijden beter kan zijn voor het milieu.

Als iedereen 70 km/u zou rijden, zou dat beter zijn voor de doorstroming en CO2-uitstoot. De ideale snelheid voor verbrandingsmotoren ligt rond de 90 km/u, waar ze het meest efficiënt zijn. Volgens de voorzitter van de vereniging, Philippe Nozière, zal de maatregel een direct negatief effect hebben op de reistijden en Fransen straffen die afhankelijk zijn van hun auto.

Of de maatregel veel impact zal hebben, is nog maar de vraag. De ringwegen rond Parijs zijn vaak zo druk dat 50 km/u al een uitdaging is. Daarnaast zou je kunnen stellen dat de snelheidsverlaging ook omwille van de veiligheid is ingevoerd, gezien de hectiek op deze wegen.

Reacties

  • Paco heeft op 4 september 2024 geschreven:

    Ik ben benieuwd of de Fransen hier ook over gaan staken. Zelfde als 30km/u in bijvoorbeeld Amsterdam, te absurd voor woorden

    Reageer
  • Anton heeft op 4 september 2024 geschreven:

    Ach ja, dat maximaal 100 overdag op de snelweg is ook niet meer dan symboolpolitiek! Eigenlijk nog dom ook, gezien harder rijden meer accijns oplevert voor de overheid!

    • @anton heeft op 4 september 2024 geschreven:

      Want accijns zijn belangrijker dan ons milieu? Hoe verzinnen mensen toch dit soort onzin?!

      • Jenny heeft op 6 september 2024 geschreven:

        Laag snelheid is dom. De wereld gaat sneller.
        Mensen kopen voeding in plastiek en nu snelheid is probleem.
        Kinderen leren 2de taal als heel jong omdat ze gebruiken telefoon, en voor sommige reden Nederland besluit langzamer te rijden, waar alles is plat. Geen logica!

        Reageer
      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear