Als je een nieuwe klok ophangt in de slaapkamer, maar het getik drijft je tot waanzin, dan kunnen er twee dingen gebeuren. Of je bent er een maand later aan gewend en je hebt het niet meer in de gaten – of het ding ligt in de kliko. Hetzelfde is er aan de hand met de nieuwe verplichte snelheidswaarschuwing: het ding piept zo vaak, dat mensen hem al snel uitzetten. Of ze horen het na een tijdje niet meer. In de VS pakken ze het beter aan.

De Amerikaanse staat Californië overweegt om vanaf 2030 de snelheidswaarschuwing te verplichten voor alle nieuwe voertuigen. Net als de Intelligent Speed Assist (ISA) die we hier kennen, moet het systeem piepen als je te hard rijdt. En het moet volledig uit te schakelen zijn door de bestuurder. Tegenwoordig bouwen autofabrikanten al een sneltoets in om de snelheidswaarschuwing uit te zetten, omdat veel bestuurders er niet op zitten te wachten.

De grote verbetering die Californië voorstelt

Het grote verschil met onze waarschuwing, is dat de Amerikaanse assistent pas bij 16 km/u (10 mijlen per uur) of hoger begint te piepen. Misschien is dat nog iets te coulant, maar het is wat ons betreft geen verkeerd idee om een beetje marge in te bouwen. Nu piept het systeem elke keer als je ook maar één kilometer per uur te hard rijdt – en daar word je knettergek van en zet je hem uit, óf je leert het systeem te negeren. Mensen die naast het spoor wonen, horen de trein immers ook niet meer.

Als onze ISA ook pas zou gaan piepen bij bijvoorbeeld 5 km/u te hard, dan zouden bestuurders het systeem misschien minder vaak uitzetten. Sterker nog: een piepje als je 5 km/u te hard rijdt, is best handig, want de politie begint snelheidsboetes uit te delen bij 4 km/u (na correctie). Het zou dus ook nog eens een stuk beter matchen bij de regelgeving voor te hard rijden. Dus, misschien moeten we in Europa voor de verandering een keer een voorbeeld nemen aan de VS.

Reacties

  • Tummes heeft op 26 september 2024 geschreven:

    Hoe reageert het systeem op allerlei borden die onterecht geplaatst zijn, zoals bv. 50 km op een 80 weg die door wegwerkers niet worden weggedraaid als zij stoppen met werken? Neemt de wegbeheerder zijn verantwoordelijkheid om zich te houden aan de CROW voorschriften of is het politieke imago belangrijker. Controleert de wegbeheerder, ook lagere, of aannemers zich aan de voorschriften houden?
    Ik zie het somber in. Zit er in Brussel dan niemand die verstand van zaken heeft?

    Reageer
  • Capo heeft op 25 september 2024 geschreven:

    Ik ben oud en wijs genoeg om zelf te bepalen hoe hard ik wil rijden.

    • Maarten heeft op 26 september 2024 geschreven:

      Deze functie zit overigens al sinds dag 1 in mijn 2019 model 3. Je kan dus zelf aangeven wat de maximale overschreiding mag zijn voor je een signaaltje krijgt…
      Functie natuurlijk nooit gebruikt want wie wil dit nou? Het werkt trouwens ook niet goed, de auto gebruikt kaarten van Google maps en die geven vaak een te lage snelheid aan waardoor je ten onrechte piepjes krijgt. Bordenherkenning werkt ook niet altijd goed.

      • Henk heeft op 26 september 2024 geschreven:

        Dit had mijn seat in 2007 ook al.

        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • Canon-Eye heeft op 25 september 2024 geschreven:

    Zo’n marge van 5 km/u is amper voldoende om de gebruikelijke afwijking van de snelheidsmeter goed te maken. Juist het feit dat de “intelligente” snelheidsassistent uitgaat van de door de teller aangegeven snelheid maakt dat vroegtijdige gepiep zo irritant. Ik wil niet worden gedwongen om 96 te blijven rijden op een verder rustige 100km weg, daarom zet ik de cruisecontrol altijd wat hoger.
    Mijn snelheid hou ik in de gaten via de tomtom – die is stúkken nauwkeuriger dan de autoteller omdat de afgelegde weg en de verstreken tijd onafhankelijk van de auto worden bepaald.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)