Kleine correctie eraf, administratiekosten erbij – dat is toch even 260 euro voor een ritje op de maandagochtend. Boven op de 300 euro benzinekosten voor het halfuurtje rijden. Tenminste, als we de snelheidsassistent van een nieuwe BMW zijn gang laten gaan. Die stelt de cruisecontrol vrolijk in op 130 km/u in de ochtendspits op de A2 (zul je net zien: wil je een foto nemen, doet ie het ineens wel keurig). Ach, de nieuwe maximumsnelheid geldt ook pas ruim twee jaar.
Een dergelijk systeem wordt dit jaar nog verplicht op alle nieuwe auto’s. Nog even en dan krijgen alle nieuwe auto’s de gevreesde ‘verplichte snelheidsbegrenzer’. We zetten het tussen aanhalingstekens, want eigenlijk is het geen begrenzer meer, maar een systeem dat je opdringerig op de snelheid wijst. Vanaf 6 juli 2022 moet elke nieuw geïntroduceerde auto in Europa de Intelligent Speed Assistant (ISA) hebben. Twee jaar later moet elke auto die de showroom verlaat ISA hebben.
De ene ISA is de andere niet
Autofabrikanten mogen zelf kiezen welke vorm van ISA ze toepassen. Het systeem mag een hoorbare waarschuwing geven, een voelbare waarschuwing (een trillend pedaal) of zelfs weerstand in het pedaal als de auto te hard gaat. Ook is er een mogelijkheid om écht een begrenzer te installeren, al denken we niet dat fabrikanten dat gaan doen. De eis is dat ISA in 90 procent van de gevallen een goede snelheid aangeeft. En daar hebben we weinig vertrouwen in.
Bij TopGear rijden we zo nu en dan een tijdje in een nieuwe auto en de meeste hebben wel een systeem dat verkeersborden leest of via GPS-data de snelheid adviseert. Dat gaat vaak fout, bij vrijwel alle merken. Onze variabele maximumsnelheid in Nederland is voor de systemen hogere wiskunde. En ze lijken hun rekenmachine liever te gebruiken om 58008 op z’n kop af te lezen.
Meer boetes door de verplichte snelheidsbegrenzer ISA?
De systemen gebruiken GPS of verkeersbordenherkenning om de snelheid te zien. Maar als er een bord voor de afrit of parallelweg langs de weg staat, dan leest de camera dat bord ook. GPS-data ziet tijdelijke borden dan weer niet. Zeker in de avond, als je op sommige plekken 130 mag, kun je weleens op het verkeerde been worden gezet door het systeem.
Nog irritanter is het als de verkeersbordenherkenning zelfstandig de snelheid van de cruisecontrol gaat instellen. Dat doen ze nu al in sommige gevallen. Gelukkig kun je de meeste ingrepen van het systeem via de boordcomputer gewoon uitschakelen.
Is het sowieso geen zinloze maatregel?
We snappen dat instanties hardrijden willen tegengaan voor de veiligheid, maar de systemen lijken er nog niet klaar voor. Bovendien is initiatiefnemer, de European Transport Safety Council (ETSC), ook niet meer tevreden over ISA. Zij wilden een harde begrenzer die alleen bij uitzondering te overstemmen was. Volgens ETSC is het huidige systeem alleen maar irritant en zullen veel bestuurders hem uitschakelen. In die beoordeling kunnen we ons wel vinden.
bigbrother heeft op 12 april 2024 geschreven:
Toch jammer dat ik nooit een auto zal rijden die nieuwer is dan 2024. Of zelfs nog ouder, want ik wil geen auto die data naar de fabrikant/ overheid stuurt…
Patrick heeft op 30 maart 2022 geschreven:
De betutteling ten top! Van 130 naar 100…. auto’s worden steeds later geleverd maar deze rommel staat al klaar?
Mijn advies nieuwe verkiezingen uit de EU en weg met de niet verkozen WEF.
Geef burgers hun vrijheid gewoon terug! Agenda 2030 komt steeds dichter bij zijn einddoel…. Vroeger was je een wappie maar ondertussen is alles uitgekomen.
Nu komt de ene naar de andere tax…. Genoeg is genoeg!