Ja, als je er op gaat letten, zie je ze ook wel verdomd vaak rijden, die Kia’s. Volkswagen is voor het eerst sinds jaren niet meer het populairste automerk hier, maar Kia mag zich het bestverkochte automerk van Nederland in 2022 noemen. Het Zuid-Koreaanse merk wist het beste door het chiptekort te manoeuvreren en zet Volkswagen op plekje nummer twee.
Het effect van het chiptekort is bij alle merken duidelijk te zien. Volkswagen verkocht in 2019, voordat al het gedoe begon, maar liefst 48.226 auto’s en het jaar ervoor nog eens bijna 3.000 auto’s meer. Toen stond Opel op plek twee met 32.313 auto’s. Vorig jaar verkocht Kia 30.036 auto’s – en dat was al genoeg om het bestverkochte automerk van 2022 in Nederland te worden.
Hoe deden andere merken het?
Volkswagen registreerde 25.993 auto’s in Nederland. Toyota verpatste zo’n 600 vierwielers minder dan Volkswagen en Peugeot bracht 21.242 stuks naar de Nederlandse wegen. BMW is de laatste in de top vijf met 17.138 auto’s. De Picanto was het populairste model met ruim 7.300 exemplaren. De Niro zat er vlak achter met net wat minder auto’s.
Van alle Kia’s waren 6.730 auto’s helemaal elektrisch. Daarnaast was ruim twee derde van alle verkopen voor leaserijders – met 22.894 stuks was Kia ook het bestverkochte automerk van Nederland op de zakelijke markt.
Verbaast niet heeft op 2 januari 2023 geschreven:
Kia is het Opel van de jaren ’80. Alle auto’s zijn een beetje hap snap en niet eens echt goed maar ze hebben ze in allerlei soorten en maten en op de een of andere manier zijn de Nederlanders er gek op. Wij zijn nu eenmaal gek op middelmaat.