Vorig jaar bracht de Felicity Ace 4.000 auto’s naar de bodem van de oceaan. Nu staat de Fremantle Highway in lichterlaaie vlak boven Ameland. De Kustwacht vermoedt dat de brand is ontstaan bij één van de 25 EV’s die aan boord zijn. De Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders (KVNR) wil daarom snel scherpere regels voor het verschepen van elektrische auto’s.
‘Het is een hoofdpijndossier’, zegt KVNR-vooriztter Valkier tegen de NOS. Hij roept de overheid op om er snel wat aan te doen: ‘Maak haast met die regelgeving om dit soort ongelukken in de toekomst te voorkomen. En als er dan toch brand ontstaat, wat doe je dan aan boord van een schip? Dat zijn allemaal zaken die moeten worden onderzocht en aangescherpt.’
Volgens een onderzoek van de Europese Maritieme Veiligheidsdienst waren er tussen 2000 en 2010 gemiddeld drie grote scheepsbranden per jaar. Tussen 2011 tot 2021 is dat aantal gegroeid naar gemiddeld negen branden. De vaakst voorkomende redenen voor scheepsbranden zijn chloorkalk, houtskool en lithiumbatterijen. Precies het soort batterijen dat je tegenkomt in EV’s.
Hoe kunnen we brand bij het verschepen van elektrische auto’s voorkomen?
De NOS sprak ook met hoogleraar brandveiligheid Ruud van Herpen van de TU Eindhoven. Volgens hem zouden er voorzorgmaatregelen genomen moeten worden. EV’s moeten bijvoorbeeld niet met volle batterijen aan boord gaan. Daarnaast zegt Van Herpen dat elektrische auto’s niet naast elkaar moeten staan op de boot, maar in kleinere compartimenten. Op die manier kan de brand minder snel overslaan. Van Herpen geeft ook aan dat hij niet verwacht dat het transporteren van elektrische auto’s ooit risicoloos zal zijn.
Het Nederlands Instituut voor Publieke Veiligheid onderzocht manieren om elektrische auto’s op vrachtschepen te blussen. Het instituut pleit voor gespecialiseerde opleidingen voor de bemanning en de brandweer voor autobranden aan boord. Ook zouden de schepen voorzien moeten worden van speciaal gereedschap voor batterijbranden. Inmiddels zijn er ook al rederijen die weigeren tweedehands elektrische auto’s te vervoeren.
Jonas heeft op 27 juli 2023 geschreven:
Eindelijk!
We steken al ruim 20 jaar met de ferry over van Italië naar Griekenland en vv maar de laatste jaren met toenemende bezorgdheid over elektrische auto’s aan boord.
Het zou goed zijn als er duidelijke regels (en controle!) op de uitvoering over zou komen.
De caravans en campers staan ook al op een open dek uiteraard.
Vrolijke groet.
Maarten heeft op 27 juli 2023 geschreven:
Geen goedkope Chinese EV’s meer verschepen.
Tesla had in de begindagen alleen maar fabrieken in de USA. Elke Tesla werd verscheept naar de rest van de wereld. Zie je het voor je? 4000 tesla’s op 1 boot? Dat moet wel misgaan, want electrisch…
Is nog nooit iets mee misgegaan, miljoenen verscheept.
NEEEEEEEE heeft op 27 juli 2023 geschreven:
HET GAAT HIER NIET OM DIE K*TTESLAS VAN JE.
Maarten heeft op 28 juli 2023 geschreven:
Dat weet ik, het gaat hier om de suggestie die gewekt wordt dat je geen EV’s op een schip kan vervoeren zonder een onacceptabel verhoogd risico.
Ik ontkracht deze suggestie door te zeggen dat Tesla al jarenlang, miljoenen auto’s per schip de wereld over stuurt.
Dit is een onomstotelijk bewijs dat het wel haal lang en heel vaak goed gaat.
Als er een andere fabrikant was geweest die miljoenen EV’s per boot heeft verscheept had ik die wel benoemd zodat het wat beter zou gaan voor jouw bloeddruk. 😉
Gaat verder alles goed?
Kees heeft op 28 juli 2023 geschreven:
Dat kunnen we ons beter afvragen voor jou met je obsessieve gedrag.
@kees heeft op 28 juli 2023 geschreven:
Idd ook mijn eerste gedachte…