Behalve als jouw ongeboren zoon de volgende talentloze kunstenaar met een messiascomplex is die het niet lukt om de kunstacademie binnen te komen, hebben we heus geen hekel aan hem. En ook niet aan de generatie daarop of die daarop. Túúrlijk moet er iets gebeuren aan de uitstoot en de vervuiling, maar de snelheid verlagen is niet de manier.

Waarom niet? Omdat het voorstel om de maximumsnelheid te verlagen sinds de aankondiging afgelopen zaterdag al talloze keren onderuitgehaald is. Het levert een hoop frustratie op, voor een verwaarloosbare opbrengst. Volgens de adviesbrief stoten auto’s die 100 km/u rijden slechts 86 procent uit van wat een auto uitstoot die 130 km/u rijdt. Volgens Bovag klopt dat niet helemaal.

‘Het effect van een generieke verlaging van de maximumsnelheid op snelwegen van 130 naar 100 kilometer per uur verlaagt de stikstofdepositie met slechts 0,13 procent’, meldt de Bovag. ‘Als daarbij ook de snelheid op alle tweebaanswegen van 100 naar 80 kilometer per uur zou worden verlaagd, dan bedraagt het effect 0,24 procent. En rekening houdend met de transitie naar elektrisch rijden wordt dat effect alleen maar kleiner’.

Ook ANWB-directeur Marga de Jager beaamt de onzin van de verlaging van de maximumsnelheid in Goedemorgen Nederland: ‘Zoals ook in het rapport [van Johan Remkes] staat, wordt 7 procent van de uitstoot van stikstof veroorzaakt door het wagenpark. Vervolgens draagt die snelheidsverlaging binnen die 7 procent nog maar een klein beetje bij aan de reductie van stikstof.’

En hoe zit het met het aandeel diesels?

Overigens moeten we wel toegeven dat het een draak van een berekening moet zijn. Diesels zijn namelijk (met enige afstand) de grootste stikstof-uitstoters. En als we het allemaal een beetje recht willen brabbelen, zullen we zeggen dat volgens het CBS slechts 15 procent (878.691) van de personenauto’s in Nederland een dieselmotor heeft. En dan denk je ‘waar hebben we het over?’.

Maar, deze personendiesels rijden wél even mooi 42 procent van alle kilometers. De helft van de personendiesels is ouder van zes jaar en heeft dus waarschijnlijk geen (NOx-uitstoot-minimaliserende) zaken als AdBlue. En dan hebben we de 1.066.714 diesel-bedrijfsvoertuigen nog niet meegerekend. Gelukkig rijden de 143.000 zware vrachtvoertuigen al maximaal 80 km/u. Goed, stof om over na te denken.

Reacties

  • Anton heeft op 23 oktober 2019 geschreven:

    Hoeveel stikstof zouden we uitsparen als we geen fileleed meer zouden hebben?

    Reageer
  • Albert heeft op 27 september 2019 geschreven:

    Zoals met zoveel onderzoeken en zogenaamde bewijzen of berekeningen: Zeg maar wat er uit moet komen en wij breien er een verhaal omheen wat geloofwaardig klinkt voor de massa. Wiens brood men eet wiens taal men spreekt dat geldt niet minder voor de BOVAG of ANWB of TopGear 🙂

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)