Mensen die eigenaardige groeten brengen lijken het wat betreft auto’s voor de massa op de een of andere manier toch bij het juiste eind te hebben. Zo ook bij de Tesla Model Y. Het is veruit de bestverkochte auto van Nederland en na de Dacia Sandero de bestverkochte auto van Europa. Belangrijk genoeg dus om even te kijken wat de verschillen zijn tussen de nieuwe en oude Tesla Model Y.
Laten we kort beginnen met het uiterlijk. De koplampen en achterlichten liggen voor de hand, maar de minder opvallende details zijn bijvoorbeeld de andere achterspoiler en de dichtere wieldoppen. Deze kleine aanpassingen dragen bij aan 5 procent meer actieradius. Bij de Long Range All-Wheel Drive-versie gaat het om een toename van zo’n 30 kilometer naar 568 kilometer.
In de bovenste lichtstrip zitten de dagrijverlichting en de richtingaanwijzers. De echte verlichting zit nu onder in de bumper, laag bij de grond. De nieuwe Tesla Model Y is zo’n 4 centimeter langer dan de oude, maar die extra centimeters ga je niet in het interieur terugzien. De bumpers zijn iets langer dan ze waren; vooral aan de achterkant is dat goed zichtbaar. De deuren en daklijn zijn gelijk.
De grootste verschillen vind je binnenin. Er zijn nieuwe materialen gebruikt en het geheel ziet er net wat hoogwaardiger uit. Waar de Model 3 knoppen op het stuur kreeg voor de richtingaanwijzers, heeft de Model Y gewoon nog een stengel aan de stuurkolom. De rechterstengel is wel verdwenen. Ook nieuw is een 8-inch schermpje achterin. Daarnaast klapt de achterbank nu omhoog en omlaag met een druk op de knop.
Wat kost een Tesla Model Y nu in Nederland?
De ‘oude’ Tesla Model Y Long Range All-Wheel Drive kocht je deze week nog voor 52.990 euro. De nieuwe kun je vanaf nu bestellen en moet 61.990 euro kosten. Later komen er nog andere (en goedkopere) uitvoeringen aan. Bovendien heb je kans dat de prijs nog iets fluctueert. De eerste exemplaren van de vernieuwde Y moeten in maart in Nederland arriveren.
Alle verschillen tussen nieuwe en oude Tesla Model Y
- Achterlichten en koplampen (dûh)
- 5 procent meer actieradius uit dezelfde batterij (+30 km)
- Gemiddeld verbruik van 16,9 naar 15,2 kWh/100 km
- 22 procent minder bandengeluid
- 20 procent minder windgeluid
- 26 procent meer reflectie van zonnestralen op de ruit
- 4 centimeter langer (door de bumpers)
- Ophanging iets verlaagd
- Elektrisch neer- en opklappende achterbank
- Gordels achterin beter bereikbaar
- Veel betere wifi
- Stoelen voorin zijn geventileerd
- Hendel achter stuur rechts ontbreekt
- Klepje middenconsole schuift nu
- Sfeerverlichting in interieur
- Andere materialen interieur
- 8-inch scherm achterin
- Camera vooraan nu panoramisch
- Opening sleepoog voorkant van kant gewisseld
- Achterspoiler is anders
Herald heeft op 24 januari 2025 geschreven:
Dan hebben ze bij Tesla toch iets gemist. Totdat de prijzen omlaag gegooid werden, liepen de verkopen terug. Mensen willen dus geen Tesla Model Y, maar alleen een goedkope Model Y. Als de prijzen omhoog gaan, gaan verkopen weer omlaag. Niet zo moeilijk om dat te voorspellen.