
Mensen die eigenaardige groeten brengen lijken het wat betreft auto’s voor de massa op de een of andere manier toch bij het juiste eind te hebben. Zo ook bij de Tesla Model Y. Het is veruit de bestverkochte auto van Nederland en na de Dacia Sandero de bestverkochte auto van Europa. Belangrijk genoeg dus om even te kijken wat de verschillen zijn tussen de nieuwe en oude Tesla Model Y.
Laten we kort beginnen met het uiterlijk. De koplampen en achterlichten liggen voor de hand, maar de minder opvallende details zijn bijvoorbeeld de andere achterspoiler en de dichtere wieldoppen. Deze kleine aanpassingen dragen bij aan 5 procent meer actieradius. Bij de Long Range All-Wheel Drive-versie gaat het om een toename van zo’n 30 kilometer naar 568 kilometer.


In de bovenste lichtstrip zitten de dagrijverlichting en de richtingaanwijzers. De echte verlichting zit nu onder in de bumper, laag bij de grond. De nieuwe Tesla Model Y is zo’n 4 centimeter langer dan de oude, maar die extra centimeters ga je niet in het interieur terugzien. De bumpers zijn iets langer dan ze waren; vooral aan de achterkant is dat goed zichtbaar. De deuren en daklijn zijn gelijk.


De grootste verschillen vind je binnenin. Er zijn nieuwe materialen gebruikt en het geheel ziet er net wat hoogwaardiger uit. Waar de Model 3 knoppen op het stuur kreeg voor de richtingaanwijzers, heeft de Model Y gewoon nog een stengel aan de stuurkolom. De rechterstengel is wel verdwenen. Ook nieuw is een 8-inch schermpje achterin. Daarnaast klapt de achterbank nu omhoog en omlaag met een druk op de knop.
Wat kost een Tesla Model Y nu in Nederland?
De ‘oude’ Tesla Model Y Long Range All-Wheel Drive kocht je deze week nog voor 52.990 euro. De nieuwe kun je vanaf nu bestellen en moet 61.990 euro kosten. Later komen er nog andere (en goedkopere) uitvoeringen aan. Bovendien heb je kans dat de prijs nog iets fluctueert. De eerste exemplaren van de vernieuwde Y moeten in maart in Nederland arriveren.
Alle verschillen tussen nieuwe en oude Tesla Model Y
- Achterlichten en koplampen (dûh)
- 5 procent meer actieradius uit dezelfde batterij (+30 km)
- Gemiddeld verbruik van 16,9 naar 15,2 kWh/100 km
- 22 procent minder bandengeluid
- 20 procent minder windgeluid
- 26 procent meer reflectie van zonnestralen op de ruit
- 4 centimeter langer (door de bumpers)
- Ophanging iets verlaagd en hij zou comfortabeler moeten zijn
- Elektrisch neer- en opklappende achterbank
- Gordels achterin beter bereikbaar
- Veel betere wifi
- Stoelen voorin zijn geventileerd
- Hendel achter stuur rechts ontbreekt
- Klepje middenconsole schuift nu
- Sfeerverlichting in interieur
- Andere materialen interieur
- 8-inch scherm achterin
- Camera vooraan nu panoramisch
- Opening sleepoog voorkant van kant gewisseld
- Achterspoiler is anders
- Iets grotere laadruimte van 2.158 liter (+20 liter)
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
7 reacties op “Dit zijn alle verschillen tussen jouw Tesla Model Y en de nieuwe (die een stukje duurder is)”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

De populairste auto van vorig jaar verkoopt plotseling voor geen meter meer (en dat is best logisch)

Het achterlicht van de nieuwe Tesla Model Y is de eerste in zijn soort – dit maakt het zo bijzonder

Tesla heeft zowaar geluisterd naar klanten en voorkomt grote irritatie bij vernieuwde Model Y

De vernieuwde Tesla Model Y komt al (veel) sneller dan je denkt naar Nederland

Zo verdient Tesla miljarden in Nederland – zonder een auto te bouwen

Tesla verdient in Europa op deze slimme wijze nog meer dan 1 miljard euro

Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

Je kunt 43.000 euro aanbetalen op een auto die al acht jaar niet geleverd wordt

Tesla-rijders zijn hun auto zat en ruilen hem in, maar hoe komt dat eigenlijk?

Leaserijders die zich schamen voor hun auto mogen hun Tesla eerder inleveren

Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

Is de Hyundai Tucson na zijn facelift nog net zo eigenzinnig? (review)

Waarom de Renault Espace nu al een ingrijpende facelift heeft gekregen

De vernieuwde Opel Mokka is een vriendelijke auto, en dat is precies zijn probleem (review)

De Volvo XC60 doet in Nederland iets opmerkelijks (waar veel merken jaloers op zullen zijn)

Het achterlicht van de nieuwe Tesla Model Y is de eerste in zijn soort – dit maakt het zo bijzonder

De Mazda EZ-60 moet de Tesla Model Y van zijn troon gaan stoten

Deze Brabus met 647 pk is de dikste, grootste, zwaarste en snelste Smart ooit

Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

Is de Hyundai Tucson na zijn facelift nog net zo eigenzinnig? (review)

Mazda geeft toe foutjes te hebben gemaakt – rijdt de nieuwe CX-60 eindelijk wel goed? (review)

Is de Mitsubishi Outlander ook de moeite waard als je geen 0% bijtelling krijgt? (review)

De mooiste achterruit ooit maakt misschien een comeback

De Jeep Avenger 4xe is de ruigste uitvoering, maar heb je er ook iets aan in Nederland? (review)

Tesla verdient in Europa op deze slimme wijze nog meer dan 1 miljard euro

Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

De gaafste benzinemotor van de afgelopen 20 jaar komt terug

Je kunt 43.000 euro aanbetalen op een auto die al acht jaar niet geleverd wordt

De Hyundai Ioniq 5 is waarschijnlijk groter dan je denkt – hoe bevalt de vernieuwde versie? (review)

Een van de leukste ’tweede auto’s’ begint nu al heel betaalbaar te worden

De Mazda EZ-60 moet de Tesla Model Y van zijn troon gaan stoten

Deze Brabus met 647 pk is de dikste, grootste, zwaarste en snelste Smart ooit

De mooiste achterruit ooit maakt misschien een comeback

Dit is de populairste Volvo van dit moment, maar dan ruimer en goedkoper. Moet je dat willen? (review)

Boeven stelen ongemerkt 900 (!) motoren uit autofabriek, maar niemand weet hoe

De nieuwe Audi A6 (2025) is er nu ook als sedan, maar deze wil je nu nóg niet bestellen

Door deze uitvinding rij jij straks voor slechts 7 euro met de auto naar Berlijn

Tien jaar later kunnen eigenaren van Volkswagen-diesels nog steeds vergoeding krijgen voor de dieselgate

We hebben nog wat te zeuren over koolstofvezel, nu het nog niet verboden is

Er werken veel witte mensen en gekleurde mensen bij Tesla fabrieken, waar moeten die naartoe als ze ontslagen worden omdat niemand nog een tesla wil, dat is niet erg toch, of wel?
De nieuwe Model Y (2025) is een opvallende verschijning. Mooi aan de buitenkant. Zowel aan de voorkant als aan de achterkant. Dit is uiteraard slechts mijn mening. Nogal afwijkend van de ‘kort door de bocht’ meningen van anderen hier op de site. Die hebben waarschijnlijk nooit een Tesla gereden. Overigens, was ik tot de verschijning van deze vernieuwde Tesla Model Y ook niet gecharmeerd van Tesla’s. Ze zagen er binnenin voor mij te kaal uit. Aan de buitenkant vond ik de voorkant ook helemaal niet mooi. Maar nu ben ik wel om; het vernieuwde model zou wel eens onze nieuwe auto kunnen worden!
Als je deze bestelt dan is het te laat om er de populaire bumpersticker “I Bought This Before Elon Went Crazy” op te kleven…
Was lelijk blijft lelijk.
Krijg je nu ook een Heil H1tler gebaar van Musk als welkom als je de auto aanzet?
Haha like voor deze post. Die Musk is echt een engerd.
Dan hebben ze bij Tesla toch iets gemist. Totdat de prijzen omlaag gegooid werden, liepen de verkopen terug. Mensen willen dus geen Tesla Model Y, maar alleen een goedkope Model Y. Als de prijzen omhoog gaan, gaan verkopen weer omlaag. Niet zo moeilijk om dat te voorspellen.
Tjah. Ze moeten de productie nog op gang krijgen. Zou onnozel zijn die nu al aan bodemprijzen te verkopen en zo wachtlijsten van een half jaar en meer op te bouwen.
Zo lijkt de oude nog goed van prijs en blijven deze wellicht ook nog verkopen.
Trouwens zitten ze met de nieuwe prijs ongeveer op het niveau Polestar.