
Mensen die eigenaardige groeten brengen lijken het wat betreft auto’s voor de massa op de een of andere manier toch bij het juiste eind te hebben. Zo ook bij de Tesla Model Y. Het is veruit de bestverkochte auto van Nederland en na de Dacia Sandero de bestverkochte auto van Europa. Belangrijk genoeg dus om even te kijken wat de verschillen zijn tussen de nieuwe en oude Tesla Model Y.
Laten we kort beginnen met het uiterlijk. De koplampen en achterlichten liggen voor de hand, maar de minder opvallende details zijn bijvoorbeeld de andere achterspoiler en de dichtere wieldoppen. Deze kleine aanpassingen dragen bij aan 5 procent meer actieradius. Bij de Long Range All-Wheel Drive-versie gaat het om een toename van zo’n 30 kilometer naar 568 kilometer.


In de bovenste lichtstrip zitten de dagrijverlichting en de richtingaanwijzers. De echte verlichting zit nu onder in de bumper, laag bij de grond. De nieuwe Tesla Model Y is zo’n 4 centimeter langer dan de oude, maar die extra centimeters ga je niet in het interieur terugzien. De bumpers zijn iets langer dan ze waren; vooral aan de achterkant is dat goed zichtbaar. De deuren en daklijn zijn gelijk.


De grootste verschillen vind je binnenin. Er zijn nieuwe materialen gebruikt en het geheel ziet er net wat hoogwaardiger uit. Waar de Model 3 knoppen op het stuur kreeg voor de richtingaanwijzers, heeft de Model Y gewoon nog een stengel aan de stuurkolom. De rechterstengel is wel verdwenen. Ook nieuw is een 8-inch schermpje achterin. Daarnaast klapt de achterbank nu omhoog en omlaag met een druk op de knop.
Wat kost een Tesla Model Y nu in Nederland?
De ‘oude’ Tesla Model Y Long Range All-Wheel Drive kocht je deze week nog voor 52.990 euro. De nieuwe kun je vanaf nu bestellen en moet 61.990 euro kosten. Later komen er nog andere (en goedkopere) uitvoeringen aan. Bovendien heb je kans dat de prijs nog iets fluctueert. De eerste exemplaren van de vernieuwde Y moeten in maart in Nederland arriveren.
Alle verschillen tussen nieuwe en oude Tesla Model Y
- Achterlichten en koplampen (dûh)
- 5 procent meer actieradius uit dezelfde batterij (+30 km)
- Gemiddeld verbruik van 16,9 naar 15,2 kWh/100 km
- 22 procent minder bandengeluid
- 20 procent minder windgeluid
- 26 procent meer reflectie van zonnestralen op de ruit
- 4 centimeter langer (door de bumpers)
- Ophanging iets verlaagd en hij zou comfortabeler moeten zijn
- Elektrisch neer- en opklappende achterbank
- Gordels achterin beter bereikbaar
- Veel betere wifi
- Stoelen voorin zijn geventileerd
- Hendel achter stuur rechts ontbreekt
- Klepje middenconsole schuift nu
- Sfeerverlichting in interieur
- Andere materialen interieur
- 8-inch scherm achterin
- Camera vooraan nu panoramisch
- Opening sleepoog voorkant van kant gewisseld
- Achterspoiler is anders
- Iets grotere laadruimte van 2.158 liter (+20 liter)
7 reacties op “Dit zijn alle verschillen tussen jouw Tesla Model Y en de nieuwe (die een stukje duurder is)”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Er is een (groot) land waar de Tesla Model Y ineens extreem goed verkoopt

Met deze eenvoudige methode heeft jouw Tesla Model Y 100 pk meer

Tesla verdient in Europa op deze slimme wijze nog meer dan 1 miljard euro

Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

De populairste auto van vorig jaar verkoopt plotseling voor geen meter meer (en dat is best logisch)

De best verkochte auto ter wereld is nu geen Tesla meer

De Cybertruck lijkt een enorme flop te worden, maar kunnen we dat ook zeggen van Tesla?

Tesla is niet meer het enige automerk dat herbruikbare raketten de ruimte in schiet

Er is een (groot) land waar de Tesla Model Y ineens extreem goed verkoopt

De topsnelheid van de snelste Tesla ooit is 72 km/u lager dan voorheen (en zo komt dat)

De oudste auto’s die je nieuw in Nederland kunt kopen, komen nog uit de tijd van MSN Messenger

De vernieuwde Volvo S90 kun je nu herkennen aan een bijzonder fraaie achterkant

Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

Is de Hyundai Tucson na zijn facelift nog net zo eigenzinnig? (review)

Waarom de Renault Espace nu al een ingrijpende facelift heeft gekregen

De vernieuwde Opel Mokka is een vriendelijke auto, en dat is precies zijn probleem (review)

De Volvo XC60 doet in Nederland iets opmerkelijks (waar veel merken jaloers op zullen zijn)

Hyundai Santa Fe vs Mazda CX-80: welke zevenzitter moet je hebben?

Chinese auto’s verkopen voor geen meter in Nederland, behalve als ze één bijzondere toevoeging hebben

Zo bijzonder zuinig is een Skoda Kodiaq met een dieselmotor tegenwoordig

Kan de DS N°8 met 750 km actieradius aansluiting vinden met de Duitse topklasse?

Is zo’n ruime Skoda Kodiaq tweedehands goedkoper dan een Tiguan en wat moet ie inmiddels kosten?

Humor: Deze dikke BMW heeft eigenlijk een piepklein motortje

Wist jij dat Ford een Focus RS heeft gemaakt met een V8 met 420 pk?

Vanwege dit kleine onderdeeltje krijgen honderdduizenden Nissan-eigenaren mogelijk een nieuwe motor

Deze bijzondere auto hoort niet in Nederland te zijn, en toch staat er eentje te koop

Is de Ford Mustang GT met V8 die 81.051 euro aan belasting waard? (review)

De sterkste Corvette (1.250 pk) ooit is sneller dan de snelste Ferrari, maar kost bijzonder weinig

Een van de (geflopte) droomauto’s van vroeger is nu extreem betaalbaar geworden

Als je de komende jaren nog een diesel wil rijden, hebben we (heel) goed nieuws

Ook zonder subsidies zullen Nederlanders (vrijwillig) elektrische auto’s blijven kopen

Wat is schadelijker voor de range tijdens de hete zomerdagen: hard rijden of de airco aanzetten?

Elektrische auto’s in Nederland verbruiken méér stroom dan de NS (en gek genoeg valt dat alsnog heel erg mee)

Moet je een Volkswagen Polo of Renault 5 laten staan voor deze bijzondere Firefly? (review)

Nederlands bedrijf bouwt populaire Volvo om naar EV, voor een bizar hoge prijs (maar voor ondernemers kan het interessant zijn)

Als je de komende jaren nog een diesel wil rijden, hebben we (heel) goed nieuws

Dit ooit in Nederland populaire automerk is bijna failliet, maar op deze controversiële manier willen ze overleven

Spotify komt net op tijd voor de zomervakantie met een zeer handige feature voor in de auto

In deze provincie heb je de grootste kans om achter een langzame caravan te zitten

Met deze eenvoudige aanpassingen maak jij je betaalbare stationwagon lekker dik

Er werken veel witte mensen en gekleurde mensen bij Tesla fabrieken, waar moeten die naartoe als ze ontslagen worden omdat niemand nog een tesla wil, dat is niet erg toch, of wel?
De nieuwe Model Y (2025) is een opvallende verschijning. Mooi aan de buitenkant. Zowel aan de voorkant als aan de achterkant. Dit is uiteraard slechts mijn mening. Nogal afwijkend van de ‘kort door de bocht’ meningen van anderen hier op de site. Die hebben waarschijnlijk nooit een Tesla gereden. Overigens, was ik tot de verschijning van deze vernieuwde Tesla Model Y ook niet gecharmeerd van Tesla’s. Ze zagen er binnenin voor mij te kaal uit. Aan de buitenkant vond ik de voorkant ook helemaal niet mooi. Maar nu ben ik wel om; het vernieuwde model zou wel eens onze nieuwe auto kunnen worden!
Als je deze bestelt dan is het te laat om er de populaire bumpersticker “I Bought This Before Elon Went Crazy” op te kleven…
Was lelijk blijft lelijk.
Krijg je nu ook een Heil H1tler gebaar van Musk als welkom als je de auto aanzet?
Haha like voor deze post. Die Musk is echt een engerd.
Dan hebben ze bij Tesla toch iets gemist. Totdat de prijzen omlaag gegooid werden, liepen de verkopen terug. Mensen willen dus geen Tesla Model Y, maar alleen een goedkope Model Y. Als de prijzen omhoog gaan, gaan verkopen weer omlaag. Niet zo moeilijk om dat te voorspellen.
Tjah. Ze moeten de productie nog op gang krijgen. Zou onnozel zijn die nu al aan bodemprijzen te verkopen en zo wachtlijsten van een half jaar en meer op te bouwen.
Zo lijkt de oude nog goed van prijs en blijven deze wellicht ook nog verkopen.
Trouwens zitten ze met de nieuwe prijs ongeveer op het niveau Polestar.