
Mensen die eigenaardige groeten brengen lijken het wat betreft auto’s voor de massa op de een of andere manier toch bij het juiste eind te hebben. Zo ook bij de Tesla Model Y. Het is veruit de bestverkochte auto van Nederland en na de Dacia Sandero de bestverkochte auto van Europa. Belangrijk genoeg dus om even te kijken wat de verschillen zijn tussen de nieuwe en oude Tesla Model Y.
Laten we kort beginnen met het uiterlijk. De koplampen en achterlichten liggen voor de hand, maar de minder opvallende details zijn bijvoorbeeld de andere achterspoiler en de dichtere wieldoppen. Deze kleine aanpassingen dragen bij aan 5 procent meer actieradius. Bij de Long Range All-Wheel Drive-versie gaat het om een toename van zo’n 30 kilometer naar 568 kilometer.


In de bovenste lichtstrip zitten de dagrijverlichting en de richtingaanwijzers. De echte verlichting zit nu onder in de bumper, laag bij de grond. De nieuwe Tesla Model Y is zo’n 4 centimeter langer dan de oude, maar die extra centimeters ga je niet in het interieur terugzien. De bumpers zijn iets langer dan ze waren; vooral aan de achterkant is dat goed zichtbaar. De deuren en daklijn zijn gelijk.


De grootste verschillen vind je binnenin. Er zijn nieuwe materialen gebruikt en het geheel ziet er net wat hoogwaardiger uit. Waar de Model 3 knoppen op het stuur kreeg voor de richtingaanwijzers, heeft de Model Y gewoon nog een stengel aan de stuurkolom. De rechterstengel is wel verdwenen. Ook nieuw is een 8-inch schermpje achterin. Daarnaast klapt de achterbank nu omhoog en omlaag met een druk op de knop.
Wat kost een Tesla Model Y nu in Nederland?
De ‘oude’ Tesla Model Y Long Range All-Wheel Drive kocht je deze week nog voor 52.990 euro. De nieuwe kun je vanaf nu bestellen en moet 61.990 euro kosten. Later komen er nog andere (en goedkopere) uitvoeringen aan. Bovendien heb je kans dat de prijs nog iets fluctueert. De eerste exemplaren van de vernieuwde Y moeten in maart in Nederland arriveren.
Alle verschillen tussen nieuwe en oude Tesla Model Y
- Achterlichten en koplampen (dûh)
- 5 procent meer actieradius uit dezelfde batterij (+30 km)
- Gemiddeld verbruik van 16,9 naar 15,2 kWh/100 km
- 22 procent minder bandengeluid
- 20 procent minder windgeluid
- 26 procent meer reflectie van zonnestralen op de ruit
- 4 centimeter langer (door de bumpers)
- Ophanging iets verlaagd en hij zou comfortabeler moeten zijn
- Elektrisch neer- en opklappende achterbank
- Gordels achterin beter bereikbaar
- Veel betere wifi
- Stoelen voorin zijn geventileerd
- Hendel achter stuur rechts ontbreekt
- Klepje middenconsole schuift nu
- Sfeerverlichting in interieur
- Andere materialen interieur
- 8-inch scherm achterin
- Camera vooraan nu panoramisch
- Opening sleepoog voorkant van kant gewisseld
- Achterspoiler is anders
- Iets grotere laadruimte van 2.158 liter (+20 liter)
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
7 reacties op “Dit zijn alle verschillen tussen jouw Tesla Model Y en de nieuwe (die een stukje duurder is)”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Het achterlicht van de nieuwe Tesla Model Y is de eerste in zijn soort – dit maakt het zo bijzonder

Tesla heeft zowaar geluisterd naar klanten en voorkomt grote irritatie bij vernieuwde Model Y

De vernieuwde Tesla Model Y komt al (veel) sneller dan je denkt naar Nederland

Tesla verslaat Audi voor het eerst (en het verschil is best groot)

De populairste auto van Nederland is vernieuwd – dit is de nieuwe Tesla Model Y

Je kunt 43.000 euro aanbetalen op een auto die al acht jaar niet geleverd wordt

Tesla-rijders zijn hun auto zat en ruilen hem in, maar hoe komt dat eigenlijk?

Leaserijders die zich schamen voor hun auto mogen hun Tesla eerder inleveren

Nederlanders schamen zich niet echt voor een Tesla, zijn wel voorzichtig met Chinese EVs

Restwaarde Tesla’s zakt harder dan welk ander automerk ook, maar hoe komt dat?

Mansory Cybertruck is een vreemd eerbetoon aan Elon Musk, maar wel een grote verbetering

Is de Hyundai Tucson na zijn facelift nog net zo eigenzinnig? (review)

Waarom de Renault Espace nu al een ingrijpende facelift heeft gekregen

De vernieuwde Opel Mokka is een vriendelijke auto, en dat is precies zijn probleem (review)

De Volvo XC60 doet in Nederland iets opmerkelijks (waar veel merken jaloers op zullen zijn)

Het achterlicht van de nieuwe Tesla Model Y is de eerste in zijn soort – dit maakt het zo bijzonder

Tesla heeft zowaar geluisterd naar klanten en voorkomt grote irritatie bij vernieuwde Model Y

Is de Hyundai Tucson na zijn facelift nog net zo eigenzinnig? (review)

Mazda geeft toe foutjes te hebben gemaakt – rijdt de nieuwe CX-60 eindelijk wel goed? (review)

Is de Mitsubishi Outlander ook de moeite waard als je geen 0% bijtelling krijgt? (review)

De nieuwe Grandland rijdt weer als een echte Opel (review)

Is de nieuwe Volkswagen Tayron de opgerekte crossover die je moet hebben? (review)

Lynk & Co 08: 585 pk en 200 kilometer elektrisch voor 55.950 euro

De gaafste benzinemotor van de afgelopen 20 jaar komt terug

Je kunt 43.000 euro aanbetalen op een auto die al acht jaar niet geleverd wordt

Tesla-rijders zijn hun auto zat en ruilen hem in, maar hoe komt dat eigenlijk?

Leaserijders die zich schamen voor hun auto mogen hun Tesla eerder inleveren

Is zo’n snelle Chevrolet Corvette C6 na 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Lynx GT1 is een echte Ford GT met een echte V8 (met 1.500 pk)

Eindelijk, de meest legendarische hot hatch maakt een comeback

De bijna goedkoopste EV van Nederland wordt nu ook een van de dikste

Je kunt 43.000 euro aanbetalen op een auto die al acht jaar niet geleverd wordt

Maar liefst 163.606 Nederlandse automobilisten met een EV willen terug naar benzine

Tesla-rijders zijn hun auto zat en ruilen hem in, maar hoe komt dat eigenlijk?

Een van de coolste nieuwe auto’s van de afgelopen tijd kost nu tweedehands al geen drol meer

Max Verstappen krijgt nu alweer een nieuwe teamgenoot: Liam Lawson mag vertrekken

Eindelijk, de meest legendarische hot hatch maakt een comeback

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

De bijna goedkoopste EV van Nederland wordt nu ook een van de dikste

Er werken veel witte mensen en gekleurde mensen bij Tesla fabrieken, waar moeten die naartoe als ze ontslagen worden omdat niemand nog een tesla wil, dat is niet erg toch, of wel?
De nieuwe Model Y (2025) is een opvallende verschijning. Mooi aan de buitenkant. Zowel aan de voorkant als aan de achterkant. Dit is uiteraard slechts mijn mening. Nogal afwijkend van de ‘kort door de bocht’ meningen van anderen hier op de site. Die hebben waarschijnlijk nooit een Tesla gereden. Overigens, was ik tot de verschijning van deze vernieuwde Tesla Model Y ook niet gecharmeerd van Tesla’s. Ze zagen er binnenin voor mij te kaal uit. Aan de buitenkant vond ik de voorkant ook helemaal niet mooi. Maar nu ben ik wel om; het vernieuwde model zou wel eens onze nieuwe auto kunnen worden!
Als je deze bestelt dan is het te laat om er de populaire bumpersticker “I Bought This Before Elon Went Crazy” op te kleven…
Was lelijk blijft lelijk.
Krijg je nu ook een Heil H1tler gebaar van Musk als welkom als je de auto aanzet?
Haha like voor deze post. Die Musk is echt een engerd.
Dan hebben ze bij Tesla toch iets gemist. Totdat de prijzen omlaag gegooid werden, liepen de verkopen terug. Mensen willen dus geen Tesla Model Y, maar alleen een goedkope Model Y. Als de prijzen omhoog gaan, gaan verkopen weer omlaag. Niet zo moeilijk om dat te voorspellen.
Tjah. Ze moeten de productie nog op gang krijgen. Zou onnozel zijn die nu al aan bodemprijzen te verkopen en zo wachtlijsten van een half jaar en meer op te bouwen.
Zo lijkt de oude nog goed van prijs en blijven deze wellicht ook nog verkopen.
Trouwens zitten ze met de nieuwe prijs ongeveer op het niveau Polestar.