De afgelopen pak ‘m beet dertig studiemodellen van Seat, Skoda, Volkswagen en Audi stonden allemaal op één het hetzelfde elektrische platform. De vermogens waren vergelijkbaar, net als de batterijcapaciteit en de actieradius. Om ervoor te zorgen dat de merken en hun modellen niet één egale klont worden, gaat de Volkswagen Groep de verschillen tussen Skoda en Seat groter maken.
‘We willen onze merkidentiteiten duidelijker beheren in de toekomst’, zegt strategiechef Michael Jost tegen Automobilwoche. ‘Seat zou emotionelere auto’s kunnen vertegenwoordigen, zoals de Cupra-modellen dat nu voordoen. Skoda zou de Oost-Europese markt beter kunnen bedienen, voor klanten die meer op zoek zijn naar functionaliteit.’
Skoda zou bijvoorbeeld luxere opties als Alcantara-hemelbekleding kunnen laten vallen. Het merk zou moeten knokken met Kia en Hyundai in markten die de Volkswagen Groep heeft laten versloffen. Seat zou in prijs stijgen en een directe concurrent van Alfa Romeo kunnen worden, wat ooit al de wens was van Ferdinand Piech.
Het merk Volkswagen zou ook kunnen veranderen om ervoor te zorgen dat de merken niet met elkaar botsen, zoals nu en in het verleden zo nu en dan het geval was. Bijvoorbeeld bij de Skoda Superb, deze was eigenlijk té goed en snoepte marktaandeel weg bij Audi. ‘We zullen een Tiguan Coupé niet lanceren in de Europese markt, bijvoorbeeld’, zegt Jost.
Reacties