De premie van je autoverzekering is de afgelopen tijd vast iets gestegen, maar het kan altijd erger. Bij een Amerikaanse automobilist ging de premie in 2022 met 21 procent omhoog. Dat vond de man opvallend veel en hij besloot op onderzoek te gaan. Hij kwam erachter dat zijn verzekeringsmaatschappij stiekem informatie kreeg over zijn rijgedrag.

De Chevrolet-rijder ging op zoek naar een nieuwe verzekeraar, maar iedere maatschappij rekende een hogere premie dan voorheen. Bij één van de verzekeringsmaatschappijen kreeg Dahl te horen dat het aan een rapport van het bedrijf LexisNexis ligt. De organisatie blijkt een databank te hebben voor verzekeraars waarin van oudsher auto-ongelukken en boetes worden opgeslagen.

Tegenwoordig blijkt de databank veel meer informatie te verzamelen. Op verzoek van de man deelt het bedrijf een 258 pagina’s tellend document met informatie over zijn auto. Hierin staat gedocumenteerd wanneer zijn Chevrolet Bolt (foto ter referentie) werd gebruikt de afgelopen zes maanden. De gegevens van zijn boordcomputer waren doorgespeeld aan de verzekeringsdatabase.

Dit weet de verzekeraar allemaal van de automobilist

Het document beschrijft 640 tripjes met de auto waarin staat wanneer de auto is gestart, hoe ver er gereden is, of er te hard gereden is, of de auto hard heeft moeten remmen of scherp heeft gestuurd en wanneer de ritjes eindigden. Het enige wat niet is opgeslagen, is waar de auto naartoe reed, hoeveel inzittenden er waren en welke kleur onderbroek de bestuurder aanhad.

Volgens een woordvoerder van LexisNexis wordt de data ontwikkeld ‘voor verzekeraars om als één van vele factoren gepersonaliseerdere verzekeringsdekking te kunnen creëren’. Dat zegt hij tegen The New York Times. De automobilist voelt zich bedrogen door verzekeraar: ‘Ze delen informatie waarvan ik niet eens wist dat het gedeeld zou worden en knoeien met onze verzekering.’

Het vervelende voor de man is dat hij misschien geen poot heeft om op te staan. Volgens automerken en databedrijven als LexisNexis hebben de organisaties toestemming van automobilisten om de data met elkaar te delen. Die zullen vast in de privacyverklaringen staan van de automerken. Vorig jaar ontdekte Mozilla dat deze verklaringen ‘de slechtste categorie producten op het gebied van privacy ‘.

Hoe zit dat in Nederland?

Ook binnen onze landsgrenzen komt dit fenomeen voor, al gaat het hier om een keuze die je maakt. Bij sommige verzekeringsmaatschappijen kun je zelf dit soort data delen. In ruil voor je transparantie geeft de verzekeraar een korting op je premie. Hier zou het in theorie dus precies andersom moeten werken, tenminste als je je gedraagt.

Reacties

  • Hans heeft op 14 maart 2024 geschreven:

    Dit is weer het zoveelste teken dat we naar een complete controle maatschappij onderweg zijn.
    Neem de banken, belastingdienst. Allerlei registraties en noem maar op.
    Stukje bij beetje raken we onze vrijheid kwijt en het merendeel van de bevolking heeft dit niet in de gaten

    • @hans heeft op 15 maart 2024 geschreven:

      Dit is al je zoveelste complotbericht hier. Ga even ergens anders lopen janken met die onzin van je. Fvd.nl zijn wel wat vriendjes te vinden die ook in die sprookjes geloven.

      Reageer
    Reageer
  • René heeft op 14 maart 2024 geschreven:

    Ik heb zelf ook zo’n beacon van de anwb. Er worden alleen in Nederland gegevens verzameld. Ben er eigenlijk best tevreden over.

    • Melanie heeft op 15 maart 2024 geschreven:

      Ik heb dat ook gehad. Alleen soms wel lastig was dat bijvv. Veel provinciale wegen ook ventweg ernaast had. Provinciale weg is 80km en de vent weg 60km en dat de beacon dacht dat je op de ventweg reed en dus 20km te hard. En ook een haarspeldbocht wordt vaak onjuist gerekend. Dat kostte mij 8-11 euro per maand. Op jaarbasis vond ik dat verschil te groot en ben ik na een jaar toch overgestapt naar andere verzekering. Wel jammer want het idee dat goed rijgedrag beloond wordt vind ik wel een goed initiatief.

      Reageer
    Reageer
  • JanPieterman heeft op 14 maart 2024 geschreven:

    Ook ik heb bijna een jaar lang met een systeem van de anwb gereden.
    Ik werd stapelgek van de foutmeldingen die mij werden aangerekend.
    Rijd ik 70 op een weg in België, waar 90 is toegestaan, krijg ik de opmerking dat ik te snel zou hebben gereden en dus geen recht op de extra korting !
    Te snel optrekken om fatsoenlijk in te kunnen voegen naar b.v. snelwegen, kreeg je ook straf voor.
    En meer van dat soort flauwekul.

    • Yinci heeft op 14 maart 2024 geschreven:

      In Engeland is voor jongeren dit soort systemen praktisch verplicht om een beetje normale verzekering te krijgen. Het leert je hoe je netjes rijdt in de ogen van de verzekering, maar niet hoe je veilig en efficiënt in het verkeer meestroomt. Noodstop voor een kind dat oversteekt? Niet goed voor je premie 😉

      Reageer
    • Hans heeft op 14 maart 2024 geschreven:

      Dit is toch niet normaal. Het betekent dat de verzekeringsmaarschappij mee over je schouder kijkt als je een autorit maakt, bizar

      Gr
      Hans

      Reageer
    Reageer
  • Dave heeft op 13 maart 2024 geschreven:

    Bizar.
    Hier ook (met een Renault Zoe nota bene) een tijdje met de OBD2 connector van ANWB gereden.
    Mijn vrouw moest op het spreekwoordelijke matje komen voor te hard remmen. Dat bleek om een noodstop op de A2 te gaan. Kennelijk hadden ze liever dat ze gewoon niet een ongeval had voorkomen.
    Daarnaast trok ze te snel op; kennelijk waren ze bij de ANWB nog niet helemaal gewend aan EV’s.
    Ze was het in ieder geval snel beu, die constante controle.

    Dat terzijde: ik mag hopen dat dergelijke praktijken niet door de AVG beugel kunnen, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik er niet verbaasd over zou zijn als deze info binnen de EU ook al gedeeld wordt. Ik hoop op zijn minst geanonimiseerd.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)