Je zou het niet zeggen, maar de bovenstaande foto is niet echt. Kijk maar even goed – zie je het al? Een goede gok, maar nee: het is niet de lantaarnpaal die achteraf toegevoegd is. De boom is in werkelijkheid helemaal niet op de Volkswagen gevallen. Niet van echt te onderscheiden foto’s als deze zijn een groeiend probleem voor verzekeraars. En ook voor jou, want jij merkt het weer in de premie.
Verzekeraar Allianz meldt dat er in het Verenigd Koninkrijk in 2023 maar liefst 300 procent meer fraudegevallen waren met nabewerkte foto’s dan het jaar ervoor. En dit zijn alleen de gevallen waarbij de fraudeur betrapt is. De software wordt steeds geavanceerder, ook met hulp van kunstmatige intelligentie, dus het herkennen van vervalste bewijsfoto’s wordt alleen maar moeilijker.
Vooral fraude bij auto’s
De fraude met fotobewerkingssoftware komt vooral voor bij autoschadegevallen. Zo krijgen verzekeraars bijvoorbeeld een foto van een gebarsten voorbumper met daarbij een neprekening van zo’n 1.100 euro. Als de verzekeringsmedewerker de zaak niet vertrouwt, dan gaat de claim naar de fraudeafdeling. Allianz meldt dat ze vorig jaar 29 procent meer fraudegevallen hebben kunnen onderscheppen.
Nu bestaan er waarschijnlijk meer mensen die ontevreden zijn met hun ervaring met de verzekeraar dan mensen die heel tevreden zijn (want je krijgt altijd minder dan je hoopt), maar de verzekeraars zijn uiteindelijk niet de slachtoffers van de fraude. Want de extra uitgaven worden doorberekend naar hogere premies, en zo komt de rekening dus bij jou terecht.
Ook in Nederland genoeg fraude, maar niet met Photoshop
In het meest recente verslag van het Verbond van Verzekeraars staat dat het aantal verzekeringsfraudegevallen in Nederland in 2022 gedaald is met 15 procent. In totaal werden 3.638 valse claims betrapt. De meeste fraude vindt ook hier plaats bij auto’s, maar volgens verzekeraars Interpolis en Centraal Beheer komt Photoshop-fraude hier nauwelijks voor.
‘Bij Centraal Beheer herkennen we deze trend nog niet. Dit heeft te maken met de manier hoe onze processen zijn georganiseerd. Dit fenomeen is alleen mogelijk als de beoordeling van schade alleen op basis van foto’s plaatsvindt’, vertelt een woordvoerder aan TopGear Nederland. In de meeste gevallen wordt de schade fysiek beoordeeld door de hersteller of een expert, en anders wil Centraal Beheer offertes en facturen zien.
Interpolis vertelt ongeveer hetzelfde verhaal aan TopGear Nederland. ‘De afhandeling van schades bestaat uit meerdere onderdelen. Zo worden de schades onder meer getoetst door middel van een fysieke beoordeling door onszelf, een check door partijen uit ons netwerk of aan de hand van facturen of offertes met betrekking tot het herstel. Als de afhandeling alleen zou bestaan uit het beoordelen van foto’s is het risico op fraude groter. Daar is nu geen sprake van.’
Kevin heeft op 22 mei 2024 geschreven:
heel zeker dat dit niet echt is?
mijn dochter van 6 kan al beter werk leveren in 5min…..
Anouar heeft op 21 mei 2024 geschreven:
“Niet van echt te onderscheiden.” Hilarisch😂
JUSTICE heeft op 20 mei 2024 geschreven:
Word nog wat met A.I.. enge toekomst