De benzinemotor uit een auto halen en er een elektromotor uit een Tesla inleggen, dat kennen we inmiddels wel. Een benzinemotor in een elektrische auto leggen, dat is een stuk zeldzamer. En zoals Rich Rebuilds bewees, ook nog een knap lastig. Wellicht dat deze kleine en lichte viercilinder wat makkelijker gaat dan een Amerikaanse V8. Maar je mag deze Thor V2 ook gewoon in de Twingo van je schoonmoeder leggen.
Vijf jaar geleden schreven we over de eerste Thor (hieronder afgebeeld). Toen betaalde je 150.000 euro voor de 4,0-liter viercilinder met 1.500 pk. De V2 is logischerwijs de opvolger. De motor is lichter, krachtiger en zelfs een stuk goedkoper. De nieuwe 4,0-liter viercilinder produceert 2.000 pk, weegt met alle accessoires 150 kilo en moet iets meer dan 100.000 euro kosten.
Niet goedkoop dus, maar relatief goedkoop – net zoals het in de titel al staat. Als jij een twin-turbo kit voor je Lamborghini Gallardo of Audi R8 wilt kopen, dan zit je ook al snel aan de ton. Zelfs als je een Nissan GT-R naar de 2.000 pk wilt helpen, dan zul je niet minder kwijt zijn dan een tonnetje. Bij deze Thor V2 hoef je alleen maar een oude Suzuki Swift (of wat je dan ook wilt) te kopen om hem in te leggen.
3.000 pk is ook mogelijk
Elmer Racing biedt de motor overigens aan zonder zaken als een turbo of spruitstukken. Je moet dus nog even aan de slag om de motor draaiend te krijgen. Wil je racen op het circuit, dan adviseert het bedrijf een enkele turbo en een toerenbegrenzer bij 8.500 tpm. Ga je dragracen, dan kun je een nog grotere turbo monteren en naar de 10.500 tpm gaan voor 3.000 pk.
Wat kost een viercilinder met 2.000 pk?
Je proeft al een beetje dat racen het ultieme doel is van Thor V2. De viercilinder met 2.000 pk is niet gemaakt om aan uitstoot-eisen te voldoen, en een auto met deze motor door de APK krijgen, kan nog een uitdaging zijn. Maar als het geen uitdaging is, kun je er ook niet over dromen. Of was dat een slogan van Mazda in het verleden?
Reacties