In tegenstelling tot de thermostaat thuis, mag je bij een brandstofauto de verwarming zo hoog zetten als je wilt: het gebruik is toch gratis. Het kacheltje gebruikt de restwarmte van de koelvloeistof en verbruikt geen extra brandstof. Bij EV’s (en soms PHEV’s) is dat anders: daar moet stroom uit de accu gebruikt worden om warme lucht te maken. En dit kost je actieradius. Daarom kijken Hyundai en Kia naar een nieuwe manier om de cabine te verwarmen. Dat heeft nog een extra voordeel: minder geblaas.

Hyundai en Kia kijken nu naar het gebruik van vloerverwarming in auto’s. Het concern legt uit dat warmtepanelen in de vloer voor stralingswarmte zorgen. Hierdoor worden de benen van de passagiers warm, waardoor ze het zelf ook sneller warm hebben. De warmtepanelen werken met infrarood, dus net als bij een sauna. Deze panelen met stralingswarmte hoeven trouwens niet alleen in de vloer gemonteerd te worden, maar kunnen door de hele cabine geplaatst zijn.

Deze warmte-elementen kunnen ook onder het stuur, in de deurpanelen of aan de zijkant van de middenconsole gemonteerd worden. Stoelverwarming bestond natuurlijk al eventjes, dus eigenlijk word je van alle kanten verwarmd. Het nieuwe verwarmingssysteem zou bij lage buitentemperaturen tot 17 procent minder energie verbruiken dan een conventionele verwarming. Hyundai en Kia zijn van plan om vloerverwarming en andere warmtepanelen in toekomstige auto’s aan te bieden.

Nog een extra voordeel van vloerverwarming in de auto

Het is wat ons betreft onbegrijpelijk dat we anno 2024 nog steeds afzuigkappen en ventilatoren hebben in auto’s die herrie maken. Het is altijd zo’n enorme opluchting als je de blazer in de auto of de afzuiger in de keuken een standje lager kunt zetten. In de zomer zul je nog altijd een airco hebben die moet blazen, maar in de winter heb je dus een stille cabine. Zeker als je dan ook nog een verwarmde voorruit hebt. Wat ons betreft is dit het grootste voordeel.

De airco hoeft straks minder hard te werken

Lees ook: Met deze Japanse truc koel je je auto binnen 1 minuut met 10 graden af

Gezien de buitentemperatuur in Nederland hadden we hier eigenlijk mee moeten beginnen, maar Hyundai en Kia werken tevens aan een speciale folie voor de ruiten. De zogenoemde Nano Cooling Film is een folie die een auto in de volle zon maar liefst 12,5 graden koeler zou kunnen houden. Een auto zonder de folie werd 48,5 graden vanbinnen, terwijl de auto met de folie maar 36 graden werd. De airco hoeft dus minder hard te werken. Dat scheelt weer energieverbruik én irritant geblaas van de airco.

Reacties

  • Richard heeft op 29 augustus 2024 geschreven:

    Interessant dat ook Kia etc gaan kijken. Alleen Lexus heeft dit al in productie autos. De RZ450e en 300e hebben deze panelen bij de bestuurder en voor passagier.

    Als dit nou overal in zou kunnen. Top!

    Reageer
  • Maarten heeft op 28 augustus 2024 geschreven:

    Dacht dat een elektromotor en accupakket ook gekoeld moest worden met een vloeistof. Is dat niet te gebruiken voor verwarming?

    • Paulie heeft op 29 september 2024 geschreven:

      Bij veel ev’s is dat zeker het geval, maar de temperatuur van dat koelmiddel haalt misschien de 30-35 graden; dat is te laag voor verwarming. Een dan ook nog alleen als je flink vermogen vraagt, in stads of regionaal verkeer ga je dat dus niet halen.

      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear