Autoliefhebbers hebben vaak alle info paraat. Hoeveel vermogen een auto heeft, wat de topsnelheid is, de prijs, eventueel de actieradius als het een EV is en in welke kleuren je hem kan krijgen. Wat een auto mag trekken, dat onthouden we niet altijd. Ja, van hele dikke SUV’s weten we dat ze 3.500 kilo mogen trekken, maar weet jij bijvoorbeeld wat een Peugeot 308 SW mag trekken? Of Volvo EX30? Nee, precies. En toch heeft Volkswagen een zwik 4Motion-modellen die veel mogen trekken.

Daarvan vinden wij deze Volkswagen Passat met GTI motor verreweg het leukste. Het is een combinatie die je niet heel erg veel meer ziet, een middenklasse auto met een relatief dikke benzinemotor én vierwielaandrijving. We zeggen niet Golf GTI-motor omdat het leuk klinkt, maar ook omdat de specificaties hetzelfde zijn: 265 pk en 400 Nm. Daarmee sprint de Passat 4Motion in 5,8 tellen naar de 100 km/u, terwijl de topsnelheid is begrens op 250 km/u. Geremd mag ie 2.200 kilo trekken.

Naast de Passat nog twee dikke Volkswagen met 4Motion

Maar er zijn meer Volkswagen 4Motion-modellen die Volkswagen lanceert. Ook de grotere crossovers kun je in sommige landen bestellen met vierwielaandrijving. Dit geldt voor zowel de Tiguan als de Tayron. De Tiguan mag ook 2.200 kilo trekken en de Tayron mag zelfs 2.500 kilo meezeulen. Mocht je vergeten zijn wat een Volkswagen Tayron ook alweer is: dat is de opvolger van de Tiguan Allspace en dus eigenlijk een iets langere Tiguan.

Volkswagen Tiguan 4Motion rood (2025) zijkant linksvoor schuin met paardentrailer erachter

Mocht je die benzinemotor overkill vinden, dan is er ook een versie met 204 pk die je kunt combineren met 4Motion-vierwielaandrijving in de Volkswagen Tiguan en Tayron. Ben je een kilometervreter, dan is er ook gewoon nog een dieselvariant! Het is een 2.0 TDI met 193 pk. Natuurlijk is dat motortype in Nederland helemaal uit de gratie, maar 1.294 kilometer actieradius klinkt altijd goed.

Dit worden de pareltjes, uiteindelijk ook in Nederland

Nu kun je je afvragen: maar wat hebben deze Volkswagen 4Motion-uitvoeringen met Nederland te maken? Nou, nu nog niets. Wij kunnen alleen de 1.5 TSI of de hybride krijgen. Maar wij Nederlanders importeren graag auto’s uit Duitsland (waar ze wel geleverd worden) en deze modellen zijn de absolute snoepjes uit de range. Dus over een paar jaar zijn dit de uitvoeringen die je graag wil hebben.

Lees ook: Volkswagen bevestigt eindelijk weer wagen voor het volk: minder dan 20.000 euro

Volkswagen heeft een lange historie als het aankomt op Passats met een dikke motor en vierwielaandrijving. Dank aan de VR6 Syncro (174 pk) in de jaren ’90, opgevolgd door V6 4Motion rond de millenniumwisseling (193 pk). Daarna was er in 2002 zelfs een W8 4Motion met 275 pk. Het hoogtepunt was de Passat 3.6 V6, met 300 pk. Het lijkt erop dat dat de top-Passat elke editie minder vermogen krijgt. Die 3.6 vervangen door een 2.0 TSI met 280 pk en nu is daar dus nog 265 pk van over.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)