Volkswagen lijkt eindelijk weer een beetje bij zinnen te komen. Het merk beloofde vorig jaar dat ze de aanraakgevoelige oppervlakken op het stuur gaan vervangen door echte knoppen. Wel zo fijn. VW fantaseert al over de volgende stap als het gaat om bediening op het stuur, maar misschien moet iemand het merk even voor zichzelf behoeden. De nieuwste patenten beloven weinig goeds.
Het ronde stuur met richtingaanwijzers aan de kolom is eigenlijk al volmaakt. Het werkt al jaren uitstekend, het is intuïtief en niemand heeft ooit echt gevraagd om verandering. Tesla verwijderde de stengels achter het stuur voor onhandige richtingaanwijzerknoppen en als klap op de vuurpijl was het stuur ineens niet meer rond. Je zou zeggen dat dit een les is voor alle fabrikanten: laat het stuur met rust.
Geen knoppen of stengels
Volkswagen diende in juli patentaanvragen in van een stuur zonder knoppen en zonder stengels. De bediening van de richtingaanwijzers, lichtschakelaars en ruitenwissers zitten in de hoepel van het stuur zelf. Je moet dus met je duim op bijvoorbeeld ‘twee uur’ drukken om de richtingaanwijzer naar rechts aan te zetten. Het systeem is wel zo slim dat de knoppen niets doen als je gewoon je handen op die plek houdt.
Hoe weet je dan waar op het stuur je precies moet drukken? Het stuur laat zien welke knop op welk moment waar zit. Om het verwarrender te maken: de knoppen veranderen dus van plek. Afhankelijk van de situatie laat het stuur andere functies zien. Het stuur zou haptische en visuele feedback gegeven als de bestuurder succesvol een knopje indrukt.
Leuk voor een studiemodel
Het idee achter de knoppen in het wiel van het stuur is leuk voor een conceptauto, maar laten we vooral hopen dat dit systeem nooit het levenslicht ziet. Je weet nu al dat de richtingaanwijzer op ongelukkige momenten per ongeluk aan zal gaan of dat je hem kwijt bent als je over een rotonde rijdt. En blijven de drukgevoelige oppervlakken wel goed werken na 200.000 kilometer sturen?
Voorlopig zijn er geen signalen dat Volkswagen het patent wil doorvoeren in productieauto’s. En dat is maar goed ook. Normaliter is ‘zo doen we het al jaren’ geen goed argument, maar in het geval van een rond stuur met stengels erachter duidelijk wel. Gelukkig komt Volkswagen eerst weer met auto’s met echte ouderwetse knoppen op het stuur.
Heidi heeft op 18 augustus 2023 geschreven:
Klinkt wel geinig maar het is een utopie om te denken dat dat bij elke chauffeur op dezelfde manier gaat werken. Ik haat het als die gekke veegknopjes van mijn ID3 opeens besluiten dat ik naar een ander radiostation wil luisteren als ik een zwengel aan mijn stuur geef. Ik ben bang dat het er niet beter op wordt.
Matje heeft op 17 augustus 2023 geschreven:
Breng maar op de markt deze troep.
Het gaat sowieso niet goed met dat hopeloze merk dus misschien verdwijnen ze helemaal van de markt.
Robbie heeft op 19 augustus 2023 geschreven:
Richtingaanwijzers worden toch al niet meer gebruikt…
Laat ze er maar gewoon af voortaan.
@matje heeft op 18 augustus 2023 geschreven:
Omzet Q1-2 2023: +15%
Operationale winst Q1-2 2023: +25%
Je reactie raakt kant noch wal. Persoonlijke frustratie?
Dave heeft op 17 augustus 2023 geschreven:
Wellicht een idee voor BMW om een licentie hierop af te nemen.
De huidige oplossing (die BMW gebruikt) schijnt nogal eens niet meer te functioneren.
Martijn heeft op 16 augustus 2023 geschreven:
Wat een gezeik weer!!! Inderdaad blijf met je tengels af van de knipperlicht bediening..hou jullie ontwerpers je maar weer is bezig met WEER een normale, luxe dasboard te ontwerpen ZOALS HET HOORT daar was niks mis mee!! Jullie draaien volledig door!! Ga ff terug naar de schoolbanken hoe omtwerp ik een mooie auto en interieur.
Kaspar heeft op 16 augustus 2023 geschreven:
Als het goed werkt een niet per ongeluk steeds actief wordt lijkt me dit juist briljant! Maar goed, ik zweer ook bij de Volkswagen touch knoppen, heerlijk intuïtief, zo veel meer mogelijkheden dan ouderwets knopjes. Wil eigenlijk niet anders meer.
Maarten heeft op 17 augustus 2023 geschreven:
Eens Kaspar heb zelf een ID.4 en werkt zeker fijn.