Een oplossing voor een probleem durven we het niet te noemen, maar relaxed is het wel: draadloos laden van een elektrische auto. Je parkeert je EV gewoon in een vak en het ding begint automatisch te laden. Of misschien zelfs voor het stoplicht of in de file – de mogelijkheden zijn eindeloos. Volkswagen investeerde in een onderzoek van het Amerikaanse Oak Ridge National Laboratory (ORNL) en daarbij werd deze maand een doorbraak geboekt.
Het Oak Ridge National Laboratory kon een Porsche Taycan draadloos opladen met een snelheid van maar liefst 270 kW. Ter vergelijking: de snelste Supercharger van Tesla haalt momenteel 250 kW. De afstand van de auto tot de grond was iets meer dan 12 centimeter. Hiermee breken de wetenschappers hun oude record van 120 kW. In de praktijk betekent dit dat je de Taycan voor 50 procent kunt opladen in slechts 10 minuten.
ORNL zegt dat ze nu actief met Volkswagen aan het kijken zijn naar toepassingen voor productieauto’s, maar concreet zijn er nog geen modellen bekend waar de techniek in komt. Een van de verbeterpunten is het kostenplaatje voor de lader. De twee partijen werken nu samen om te kijken hoe ze het systeem voor draadloos laden ‘kostenefficiënt’ in productie kunnen nemen in Volkswagens.
Hoeveel energie gaat er verloren?
Verliezen zijn altijd een discussiepunt bij draadloos laden. Volgens de onderzoekers was de efficiëntie van de laadsessie van 270 kW maar liefst 95 procent. Dat is een nette score: het Duitse ADAC ontdekte pas dat er bij een BMW iX bijvoorbeeld al 20 procent van de energie verloren ging tijdens het laden. We zouden dus bijna zeggen dat de verliezen verwaarloosbaar zijn.
Lees ook: Het Duitse Abt werkt ook aan draadloos laden
Laadpalen zijn niet het mooiste straatmeubilair, maar het oppoetsen van het straatbeeld is niet het hoogste doel van ORNL. De onderzoekers willen het vooral makkelijker maken voor EV-rijders om te laden. Als laden net zo makkelijk is als gewoon parkeren, zullen meer mensen misschien voor een EV kiezen. Ze zijn zelfs nog bezig met het onderzoeken van manieren waarop een auto tijdens het rijden kan laden.
Bart heeft op 1 augustus 2024 geschreven:
Top! Er wordt een hoge efficiëntie in een laboratorium vergeleken met de praktijk! Lijkt me super representatief
Aladd heeft op 31 juli 2024 geschreven:
Nieuw lichterij van de eerst plank.
EC Dubost heeft op 31 juli 2024 geschreven:
Waarom al die moeite? Het levert immers niets op.
@ecdubost heeft op 31 juli 2024 geschreven:
Waarom al die leugens? Niemand trapt in jouw onzin.
Ramon P heeft op 1 augustus 2024 geschreven:
Ik vraag mij af of dit de EMC normen wel haalt, aangezien je een enorm electromagnetisch veld op moet wekken om dit soort batterijen te kunnen laden. Gaat waarschijnlijk gepaard met het creëren van enorme harmonischen die het radiospectrum vervuilen. Ik mag hopen dat de verantwoordelijke instantie’s hier bovenop zitten. En blijven!
TripleBee heeft op 31 juli 2024 geschreven:
Ik hoop dat de EV-rijders daar dan wel voor gaan betalen (infrastructuur en energie). Ik betaal voor mijn dieselwagen al meer dan genoeg dubbele belasting. Of moet alles weer gratis zijn? Gratis bestaat nog steeds niet.
Reinier heeft op 4 augustus 2024 geschreven:
Wie verplicht jou om in een diesel te rijden? En wat denk je van al die benzinestations waar we ook woningen zouden kunnen neerzetten.
Bart heeft op 1 augustus 2024 geschreven:
EV rijders betalen de volle mep voor elke kWh. Dat is inclusief belasting, hoor.
Maarten heeft op 31 juli 2024 geschreven:
Die moeite nemen ze zodat we straks van de benzineslangen en laadkabels af zijn.
Lijkt me prima, mijn laadpaal vervangen voor een draadloze lader die ik in mijn oprit verwerk. De toekomst.
Tesla heeft overigens ergens in 2023 het Duitse bedrijf Wiferon overgenomen. Een bedrijf dat zich specialiseerde in draadloos laden.
Tesla heeft al aangegeven dat de techniek beschikbaar zal komen voor thuisladers.
https://electrek.co/2023/12/18/tesla-confirms-wireless-inductive-electric-car-home-charger/