
Dit is lekkere voeding voor mensen die denken dat we betaald worden om propaganda te verspreiden, maar we moeten het toch even opnemen voor Volkswagen, Tesla en zelfs BYD. Ook het moederbedrijf van Fiat en Peugeot, Stellantis, is op het matje geroepen. Volgens de Italiaanse tegenhanger van de Autoriteit Consument en Markt zijn deze merken niet helemaal eerlijk en duidelijk over de actieradius van elektrische auto’s. In dit geval moeten we het even opnemen voor de automerken.
De vriendjes bij Autoblog zagen het bericht op Reuters. De L’Autorità Garante della Concorrenza e del Mercato (AGCM) vindt dat de websites van automerken ‘generieke – en soms tegenstrijdige – informatie te hebben weergegeven over de actieradius van hun op de markt gebrachte elektrische voertuigen, zonder duidelijk te maken welke factoren van invloed zijn op de geadverteerde maximale actieradius en in hoeverre deze van invloed zijn op de werkelijke actieradius.’
Automerken volgen netjes de regels
Het probleem is dat de gecommuniceerde actieradius volgens een verplichte methode gemeten is. Deze meetmethode is bedacht door de EU voor elk automerk precies hetzelfde. De AGCM heeft dus eigenlijk geen probleem met de automerken, maar eigenlijk met de testmethode van de EU. Het is dus flauw om automerken aan te spreken op een verplichte methodiek.
Het voelt een beetje alsof iemand van de AGCM zonder huiswerk te doen een elektrische auto heeft gekocht en er nu achter is gekomen dat je met 130 km/u toch verdacht weinig actieradius overhoudt. En in plaats van dat ze het probleem bij zichzelf zoeken, gaan ze een onderzoek starten naar automerken. Maar dat is onze invulling. We gokken dat dit met een sisser zal aflopen.
Mensen moeten zelf logisch nadenken, en dat mag niet
Het probleem bij de AGCM zit hem er overigens niet in dat de actieradius niet klopt met de praktijk, maar de automerken zouden niet uitleggen waar de verschillen inzitten. Maar ook dit is flauw, want bij benzine- of dieselauto’s is het niet anders. Als jij alleen maar hard optrekt en 150 rijdt, dan zal je auto ook veel minder zuinig zijn. Bij brandstofauto’s hoeft er dan geen disclaimer bij, blijkbaar. Laat mensen alsjeblieft nog een klein beetje zelf nadenken.
Met één puntje van kritiek kunnen we ons er meer in vinden: ‘Bovendien blijkt dat de websites van de bedrijven consumenten geen duidelijke en volledige informatie verschaften over de degradatie van de accucapaciteit als gevolg van normaal gebruik van het voertuig, en over de voorwaarden/beperkingen die van toepassing zijn op de standaardaccugarantie.’
Lees ook: Elektrische Volkswagens rijden (nu al) net zo ver als een diesel
Het zou inderdaad fijn zijn als je weet hoe lang een batterij ongeveer meegaat. Aan de andere kant geldt hier weer: geen enkele fabrikant vertelt of een benzinemotor 200.000 of 500.000 kilometer mee zal gaan. Dit is afhankelijk van het gebruik. In het geval van EV’s maakt het uit of je de auto vaak aan de snellader hangt en of je hem altijd helemaal vol en leeg rijdt.
Ik lees “Mensen moeten zelf logisch nadenken, en dat mag niet”…..tja, dat merk ik vaker op.