Engeland staat bekend om de fantastische b-wegen. Een roadtrip door het Engelse landschap is een feest. Zeker in de nieuwe VW Golf R en de Mercedes A 45 AMG.
Aan het eind van de weg, net nadat je de fabriek passeert waar jaarlijks miljoenen vissticks in doosjes worden gestopt, houdt het echt op. Dit is het meest oostelijke puntje van Engeland. Het wordt gemarkeerd door een uiterst charmant monument. Een platte, betonnen schijf waarop te lezen valt dat het absoluut geen zin heeft om te proberen nog verder in oostelijke richting door te rijden.
Je komt hier sowieso niet voor het pittoreske karakter van de omgeving. Het onaantrekkelijke industrieterrein maakt een desolate indruk. Voor ons ligt de eindeloze, grijze Noordzee en naast ons staat een busje van de gemeente. De twee mannen die erin zitten hebben kennelijk niets te doen en staren doelloos uit over een van de meest onaantrekkelijke kuststroken van het Verenigd Koninkrijk.
Voor ons is dit het beginpunt van een reis van ruim 600 kilometer dwars door Engeland en Wales, van oost naar west. We willen daarbij alleen gebruik maken van b-wegen. Tussen ons vertrekpunt en de Ierse zee ligt een uitdagend en gevarieerd landschap. Eerst de uitgestrekte vlaktes van het oosten van Engeland, dan de stedelijke omgeving van de Midlands en vervolgens de bergachtige omgeving van Wales. Op deze route liggen een paar van de meest uitdagende wegen die je kunt bedenken. B-wegen die bij uitstek geschikt zijn om kennis te maken met onze twee hoofdrolspelers: de nieuwe Volkswagen Golf R en de Mercedes A 45 AMG.
Het zijn ongenadige wegen. Te brede auto’s ondervinden hier al gauw problemen en auto’s met onvoldoende bodemvrijheid krijgen er meedogenloos van langs. Ook een teveel aan vermogen is niet altijd een voordeel. Het komt op Britse landwegen vooral aan op reactievermogen en voldoende tractie. Bij uitstek wegen voor een pittige, hete hatch of voor auto’s met rallyaspiraties.
De Golf lijkt van alle markten thuis. Door de handige derde deur en z’n vertrouwde uiterlijk zijn er onwillekeurig associaties met de boodschappenauto van je moeder, maar een 2,0-liter turbo en vierwielaandrijving maken van de Golf R een onmiskenbare hete hatch.
Naast de Volkswagen staat z’n meest directe concurrent, de Mercedes-Benz A 45 AMG. Ook een derde deur, ook een 2,0-liter turbo en ook vierwielaandrijving, maar er zijn niet alleen overeenkomsten: de Golf is 300 pk sterk en heeft een koppel van 380 Nm dat al beschikbaar is vanaf 1.800 tpm. De A 45 levert een ontzagwekkend vermogen van 360 pk en tussen de 2.250 en 5.000 tpm is er een koppel beschikbaar van liefst 450 Nm. Beide beschikken over een dubbele koppeling en de automatische versnellingsbak van de Mercedes heeft met zeven versnellingen één versnelling meer dan de VW.
De Golf is 60 kilo lichter dan de A 45. Beiden sturen onder normale omstandigheden het vermogen uitsluitend naar de voorwielen. Gaat het er wat ruwer aan toe dan kan de AMG maximaal 50 procent van het koppel overbrengen naar de achterwielen. De vijfde generatie van het Haldex-systeem in de Golf R is in staat om zo nodig al het vermogen naar de achterwielen te sturen. Het is natuurlijk de vraag wat je moet uitspoken om het zover te laten komen, maar spannend klinkt het wel.
Tijdens het eerste deel van onze route kunnen we het niet uitproberen, want daar is niet veel spannends aan. We moeten zelfs kortstondig de b-wegen gedag zeggen en een stukje snelweg nemen om een rivier te kunnen oversteken, maar ook het overgrote deel van de kleinere wegen in het oosten van Engeland blijkt uit brede, rechte lanen te bestaan waar weinig opwinding aan te beleven valt. We banen ons een weg door uitgestrekte vlaktes, met her en der een schilderachtig plaatsje dat de monotonie doorbreekt. In die eeuwenoude stadjes slaat de Mercedes een raar figuur. Misschien is het de agressief ogende achtervleugel of de intimiderende zwarte carrosserie met bijkleurende velgen, maar de A 45 jaagt de lokale bevolking de stuipen op het lijf. Aan meer dan een Honda Jazz zijn ze hier klaarblijkelijk niet gewend.
De Golf doet het in dat opzicht beter. Met z’n vertrouwde lijnen, rustgevende koningsblauwe kleur en ingetogen karakter valt de VW nauwelijks op in het straatbeeld.
Gaandeweg verlaten we het kustgebied van Engeland en een aaneenschakeling van meanderende b-wegen voert ons langzaam maar zeker naar het westen. Geen van de twee auto’s heeft nog een zweetdruppeltje hoeven laten. Er is weliswaar weinig verkeer, maar afgezien van een enkel uitdagend bochtje hebben de wegen ons nog niet kunnen verleiden tot sportief rijgedrag.
'De Mercedes is pas bij de pinken als je er een schepje bovenop doet'
Wat ons tot nu toe vooral heeft bezig gehouden is de navigatie. We zijn het oplaadkabeltje van de Tomtom vergeten, maar gelukkig beschikken beide auto’s over een ingebouwd navigatiesysteem. Dat van de Golf voldoet prima. De Mercedes wil ons steeds terugleiden naar de hoofdwegen, maar het touchscreen in de Golf werk perfect. Je voert de plaatsen in die je wilt aandoen, en sleept ze vervolgens in de juiste volgorde. Daarna is het alsof de Golf intuïtief aanvoelt dat wij ons willen beperken tot b-wegen. Om die reden ligt de VW inmiddels op een flinke voorsprong en bereikt als eerste het waterrijke gebied in het oosten van Engeland. Vrij abrupt verandert het landschap in een grimmig, kaal gebied. Een eindeloos laagland, waar de wegen op dijken hoog boven het landbouwareaal uitsteken. Het blikveld wordt gedomineerd door grote hoogspanningsmasten en een vlagerige, snijdende oostenwind versterkt de kille sfeer nog verder.
De wegen in dit gebied zijn overwegend kaarsrecht, maar daar is alles mee gezegd. De kwaliteit van het wegdek is erbarmelijk. Op een zeker moment is het gehobbel zo erg dat het in de Golf onmogelijk is om op je stoel te blijven zitten. Met regelmaat worden we door de straffe vering van de VW gelanceerd terwijl er in de Mercedes op hetzelfde moment niet veel aan de hand is. Eerlijk gezegd is de Volkswagen wel heel erg stug geveerd. Dat is lang niet altijd plezierig en de Golf R komt er alleen mee weg omdat alle andere rijeigenschappen top zijn. De respons op het gas, de versnellingsbak en stuurinrichting: alles reageert even scherp en accuraat. Iedere input levert een voorspelbare en betrouwbare reactie op. De Golf R is op veel gebieden superieur, zodat je ‘m een paar kleine onvolkomenheden graag vergeeft.
Langzaamaan verandert het landschap. We voegen in op een b-weg die speciaal voor deze auto’s lijkt te zijn gemaakt. Alle dorpskernen worden omzeild en de weg slingert door een boeiend terrein. Af en toe zijn er scherpe bochten op uiterst onlogische plaatsen. Het blijft volstrekt onduidelijk waarom zo’n bocht juist op die plaats is aangelegd, omdat er niets te zien valt waardoor de weg niet gewoon rechtdoor had kunnen gaan, maar het zijn mooie, overzichtelijke slingers, die snel genomen kunnen worden en daardoor bijdragen aan het uitdagende karakter van dit soort weggetjes.
Het valt ons op dat we een redelijk hoog gemiddelde halen. Vaak zijn dit soort kleinere wegen veel sneller dan de grote doorgaande routes, waar druk verkeer, rotondes en snelheidsbeperkingen de gemiddelde snelheid fors onderuit halen.
Beide auto’s voelen zich volledig in hun element en we krijgen uitgebreid de kans om kennis te maken met de diverse karaktertrekjes die eigen zijn aan de VW en de Mercedes. We hadden het eigenlijk al verwacht: de Golf is het keurig nette type. Efficiënt, ordelijk, razendsnel. Het chassis zorgt voor een geweldig weggedrag en de VW heeft nauwelijks last van het zo gevreesde turbogat. De Mercedes heeft wat lossere manieren. Rechtuit rijdend is er in de middenstand van het stuur een merkbaar dood punt. Ook is er een zweem van torque-steer – de voorwielen hebben moeite met het vermogen – en de versnellingsbak schakelt pas terug wanneer hij daar zelf klaar voor is – beslist niet eerder. Rijd je de A 45 op zo’n 60 procent van z’n capaciteit, dan is ie absoluut niet bij de les. De Mercedes is pas bij de pinken als je er een schepje bovenop doet. Tot dusverre ging onze lichte voorkeur uit naar de Golf, maar nu de A 45 wat meer wordt aangesproken, komt ie pas echt tot leven. De Mercedes is daardoor weer volop terug in de strijd.
We hebben wat lessen geleerd: laat nooit de versnellingsbak van de A 45 in de comfortstand staan. Hij wordt er lui en ongeïnteresseerd van. Neem bochten ook nooit in een hoge versnelling en met lage toerentallen, want de turbo van de Mercedes doet er eeuwigheden over om in actie te komen. Een bocht moet je flink snel aansnijden. Doe je dat niet, dan voelt de A 45 loom aan en bovendien veel te los aan de voorkant.
Van lieverlee wordt het verkeer drukker en daalt de gemiddelde snelheid. We naderen het grootstedelijk gebied van de Midlands. B-wegen zijn hier ver te zoeken en wanneer we ze al weten te vinden, lijken ze allemaal de verkeerde kant op te gaan, dus nemen we nóg kleinere weggetjes om ons zo ongestoord mogelijk een weg te banen rond de grote steden als Northampton, Coventry en Birmingham. Op deze piepkleine landweggetjes is de Golf in het voordeel. Het klassieke hatchbackmodel biedt uitstekend zicht rondom en je zit vrij hoog. In de Mercedes zit je diep weggezonken, omringd door dikke stijlen en een smalle voorruit waardoor het zicht naar buiten beperkt is.
Over het design van het interieur is bij Mercedes beter nagedacht dan bij Volkswagen. Het is modieuzer en fraaier, maar daarentegen lijken de materialen in het interieur van de VW van een betere kwaliteit te zijn. De VW is standaard uitgerust met xenon-koplampen. Die geven zulk goed licht dat de reflectie van verkeersborden haast verblindend is.
Zoetjesaan hebben we meer dan de helft van onze route afgelegd; de vermoeidheid begint toe te slaan. Hoogste tijd om een plek te zoeken om de nacht door te brengen. Het is moeilijk om je twee betere reisgenoten voor te stellen dan de Golf R en de A 45. Duizenden bochten en ontelbare hobbels, kuilen en gaten hebben ze gedurende de dag met gemak voor hun rekening genomen.
Wat kunnen we na afloop van deze eerste dag concluderen? De stoelen van de Golf zijn wat hard en ze zouden ook beter verstelbaar moeten zijn. De Mercedes is in aanleg een lui type dat je voortdurend achter z’n broek moet zitten. Maar er zijn ook hoogtepunten, zoals het enorme motorvermogen van de A 45 en het bijbehorende, spannende uitlaatgeluid. De Golf blinkt uit door z’n evenwichtige en veilige weggedrag. De VW wint het tot nu toe ook op het gebied van spaarzaamheid. De Golf verbruikte 11,5 liter per 100 kilometer tegen 12,3 liter per 100 kilometer voor de A 45, en ja, dat is zoals gebruikelijk weer veel ongunstiger dan de officiële cijfers aangeven. Toegegeven: erg rustig reden we niet.
'We hebben zo veel lol in de Volkswagen, dat we besluiten om onze route nog wat langer te maken dan we gepland hadden'
De volgende dag beginnen we vol goede moed aan de tweede etappe van onze roadtrip. De ergste drukte hebben we achter ons gelaten en tot aan het eindpunt van de reis zullen we nog maar drie nederzettingen van enig formaat tegenkomen. Minder bebouwde kom betekent veel minder verkeer, dus verwachten we een hoop meer lol te hebben dan de voorgaande dag. Het eerste stuk van de route bestaat uit een vrij brede weg, maar al gauw wordt het landschap heuvelachtiger. De breedte van de weg neemt af en de bochtigheid neemt flink toe. Dicht bij de grens met Wales maken we een kleine omweg om het fameuze heuvelklimcircuit van Shelsley Walsh te nemen. Het is een prachtige, zonnige en heldere ochtend, dus kunnen we zo’n buitenkansje niet aan ons voorbij laten gaan. Later op de dag, net aan de andere kant van de grens, zullen we opnieuw een uitje maken om de rallyschool van Phil Price aan te doen.
Een van de mooiste b-wegen is de B4204. Schakelend tussen de derde en vierde versnelling zetten we een verbazingwekkend snel gemiddelde neer, en de twee auto’s komen goed tot hun recht. De weg slingert zich over de heuveltoppen en het vrije uitzicht rondom staat garant voor adembenemende vergezichten. Het wegdek is goed genoeg om de Golf niet al te veel te hinderen en de A 45 krijgt de kans om indruk te maken met z’n fenomenale trekkracht. Het geluid dat de Mercedes daarbij produceert, is bloedstollend. Zonder twijfel is dit de best klinkende viercilinder ever. Terugschakelen gaat gepaard met een indrukwekkend geknetter en vol gas opschakelen met rauw geblaf uit de uitlaat van de AMG. Het geluid van de Mercedes klinkt veel eerlijker en rauwer dat het wat flauw georkestreerde geluid van de Golf. De VW lijkt wat dat betreft in een identiteitscrisis te verkeren en kan maar niet besluiten of ie als een brutale viercilinder lijnmotor of als een zalvende V6 wil klinken. Het tegenvallende geluid is overigens niet genoeg om ons aanvankelijke enthousiasme over de Golf R de das om te doen. We hebben zo veel lol in de Volkswagen, dat we besluiten om onze route nog wat langer te maken dan we aanvankelijk gepland hadden.
We nemen ruim de tijd om beide auto’s te bevoelen. De Golf heeft een scherper reactievermogen en lijkt door het royale vermogen op de achteras meer grip op de achterwielen te hebben. De respons op het gaspedaal is ook veel sneller dan dat van de Mercedes. Zo neemt de Golf bij het bochtenwerk een ruime voorsprong.
De turbo van de A 45 heeft een merkbare vertraging en de AMG reageert daardoor slomer dan de VW. Bij de A 45 draait het voor alles om het onder controle houden van de neus. Bij het afremmen in een bocht is het daarom zaak om zo lang mogelijk het momentum op de voorwielen te houden en al vroeg het gas erop te zetten bij het verlaten van de bocht. Zowel de Golf als de A 45 smeken eigenlijk om wat heel-and-toe werk. De remmen van de AMG zijn iets minder gretig dan die van de Golf en de neus is een stuk losser. Ook helt de A 45 wat meer over in bochten en samen met de zachtere veerkarakteristiek en de minieme vertraging op het gas is de Mercedes net iets minder scherp dan de VW.
Wat comfort betreft wint de A 45 met gemak. De soepeler vering en de zachtere stoelen kunnen beter overweg met oneffenheden. Toch heeft de AMG een veel agressievere uitstraling dan de wat braaf ogende Golf. Het blijft niet bij uitstraling. Het gevoel dat de Mercedes je geeft, komt overeen met een eerdere generatie vierwielaangedreven snelheidsduivels, zoals de Evo en de Impreza. Het is een auto die erom smeekt om steeds voluit gereden te worden. Pas dan komt de AMG echt tot leven. De Golf komt het best tot z’n recht in het bochtenwerk. Daar is ie superieur.
Een speciale vermelding voor de stabiliteitsprogramma’s van de twee auto’s is op z’n plaats. Wij hebben ze nauwelijks nodig gehad, maar ze gedragen zich keurig. Opmerkelijk is de bandenspanning van de Mercedes. Die is aan de voorkant namelijk 0,7 bar hoger dan aan de achterkant. Voor het brandstofverbruik van de Mercedes levert dit helaas geen voordeel op. Gemiddeld verbruikte de A 45 op de tweede dag van onze test maar liefst 16,7 liter op 100 kilometer en een verbruik van 1 op 6 is ronduit schokkend. De Golf deed het net iets beter, met een verbruik van 14,6 liter op 100 kilometer.
Aan het eind van de middag rijden we de kustplaats Aberystwyth binnen. Ruim 650 kilometer eerder begonnen we aan onze roadtrip, en alle wegen die we reden vormden een uitdaging. Het is een fascinerende manier om te reizen. Je moet je auto besturen. Op snelwegen lijkt het tegenwoordig andersom. Dan bestuurt de auto jou. Kleinere binnenwegen geven veel meer voldoening en aan het eind van de dag heb je ook daadwerkelijk het gevoel dat je gereisd hebt. Het gevoel dat je echt kilometers hebt gemaakt.
Welke auto het beste was? Voor beide auto’s valt iets te zeggen. Als het puntje bij het paaltje komt, geven we nipt de voorkeur aan de Mercedes. Zonder twijfel is de AMG de betere allrounder door het comfort dat ie biedt. Voor het bochtenwerk? Beslist de Volkswagen Golf. Natuurlijk mogen we het prijsverschil van een 10.000 euro niet uit het oog verliezen. Dat is een heel krachtige impuls om voor de VW Golf R te kiezen.
De reis zelf? Fenomenaal. Maar als we moeten kiezen welke kant van het Verenigd Koninkrijk het wint, dan staan we toch liever in dit pittoreske plaatsje aan de westkust, dan op het desolate industrieterrein waar we onze reis een dag eerder zijn begonnen.
Volkswagen Golf R
Prijs: € 49.590 (NL) / € 39.310 (BE)
Motor: 1.984 cc, viercilinder turbo, 300 pk @ 5.500-6.200 tpm, 380 Nm @ 1.800-5.500 tpm
Prestaties: 0-100 km/u in 4,9 s, top 250 km/u
Aandrijving: vierwiel, 6v automaat (DSG)
Verbruik (gemiddeld): 6,9 l/100 km, 159 g/km CO2
Maten (l x b x h): 4.276 x 1.799 x 1.436 mm, wielbasis 2.630 mm
Gewicht: 1.395 kg
Mercedes-Benz A 45 AMG 4Matic
Prijs: € 59.250 (NL) / € 48.642 (BE)
Motor: 1.991 cc, viercilinder turbo, 360 pk @ 6.000 tpm, 450 Nm @ 2.250-5.000 tpm
Prestaties: 0-100 km/u in 4,6 s, top 250 km/u
Aandrijving: vierwiel, 7v automaat (Speedshift DCT)
Verbruik (gemiddeld): 6,9 l/100 km, 161 g/km CO2
Maten (l x b x h): 4.292 x 1.780 x 1.433 mm, wielbasis 2.699 mm
Gewicht: 1.455 kg
Reacties