Stakkers die nog niet weten dat je onbeperkt stroom krijgt als je de plug van een stekkerblok in het stekkerblok zelf stopt (energiebedrijven haten dit ene trucje!), zijn nog afhankelijk van het elektriciteitsnetwerk. Wil je iets minder afhankelijk zijn, dan kun je zelf je zonne-energie opslaan in een Volkswagen om voor je huis te gebruiken. Volkswagen gaat eindelijk bidirectioneel laden toestaan.

Een elektrische auto die niet alleen stroom vraagt tijdens het laden, maar het ook kan terugleveren, is niets nieuws. Hyundai en Kia doen het bijvoorbeeld al een tijdje. Ook het idee om de energie terug in het huis te leveren, speelt al jaren. Maar op de een of andere manier komt het niet lekker van de grond. Misschien dat Volkswagen daar eindelijk wat verandering in kan brengen.

Via een software-update kunnen de elektrische auto’s van Volkswagen nu energie terugleveren. Het gaat hier wel alleen om de modellen met de grotere 77-kWh batterij. Om de lampen in huis te voeden met stroom van je auto, moet je een speciale wallbox en nog wat spullen hebben van het merk Hagerenergy. Volkswagen draait eerst nog een pilot met het Vehicle-to-Home systeem in Zweden.

Dan staat er een lege auto op je oprit?

Het systeem zorgt ervoor dat de batterij niet onder de 20 procent raakt, wat betekent dat je maximaal zo’n 60 kWh hebt om je huis mee te voeden. Volkswagen meent dat je een gemiddeld huis twee dagen van stroom kunt voorzien, maar als je naar het gemiddelde verbruik in Nederland kijkt volgens Milieu Centraal, moet acht dagen gemakkelijk lukken.

En wat is het praktisch nut?

Stroom uit je elektrische Volkswagen gebruiken voor het huis kent een paar voordelen. Zo kun je laden wanneer de energie goedkoop is en deze goedkope power gebruiken bij dure momenten. Ook kun je in de nacht je eigen zonne-energie gebruiken om zo geen stroom van het net te pakken. Tevens kan het energienetwerk ontlast worden door op de juiste momenten de autobatterij aan te spreken.

Hoe lang de pilot in Zweden moet draaien voordat Volkswagen tevreden is, is niet bekend. Vanaf software-update 3.5 moet jouw elektrische Volkswagen (als de batterij groot genoeg is) bidirectioneel kunnen laden.

Reacties

  • Marcompaan heeft op 10 december 2023 geschreven:

    Mijn ID.4 met softwareversie 2.3 heeft die mogelijkheid al een half jaar. Maar zoals gezegd werkt het alleen met een bidirectionele lader die nog niet leverbaar is. Daarnaast maximaal beperkt tot 4000 uren en 10.000kWh

    • Marcompaan heeft op 10 december 2023 geschreven:

      Versie 3.2

      Reageer
    Reageer
  • kevin heeft op 10 december 2023 geschreven:

    De beperking op het ontladen is een grote klucht!
    Eerst 8k neerleggen voor je lader om dan binnen de 2 jaar aan het limiet van ontlading te zitten.

    Ze beloven dit al 2 jaar te kunnen, stilaan word dit een Cybertruck grap.

    Zowel VW en Skoda hebben hun prijs met 10k per wagen verhoogt in de laatste 2 jaar. En dan klagen ze dat de verkoop bijna is uitgestorven…

    Deze grap over bidirectioneel laden gaat het prijsverschil met Bv Tesla of een BYD nooit inhalen

    Reageer
  • John Buzz heeft op 8 december 2023 geschreven:

    Leuk van VW, als de beperkingen op terugleveren er ook af worden gehaald. Een simpel rekensommetje gaf aan dat de extra investering in de 2-weg laadpaal niet in verhouding staan om de stap te zetten. Op moment dat de investering zich loont, zou VW softwarematig de optie stoppen. Enig idee of er nu wel onbeperkt kan worden teruggeleverd?

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)