
Submerken zoals GTI en R worden steeds belangrijker. Niet omdat er meer mensen zijn met een grote behoefte aan snelheid, maar omdat je straks een auto steeds meer op gevoel gaat kopen. Vroeger ging je nog voor de Passat omdat ie een W8-motor had, maar tegenwoordig heeft elke auto vrijwel dezelfde specificaties en heel warm word je niet van een elektromotor. Waarom zou je dan voor Volkswagen gaan? Omdat dat het merk is dat ook die toffe GTI’tjes en R’tjes heeft.
Automerken doen er dus alles aan om het merkimago op te poetsen om je zo ervan te overtuigen dat elektrische auto’s wel leuk zijn. Volkswagen brengt het GTI-label terug voor elektrische auto’s en Peugeot toevallig ook. Volkswagen gaat zelfs nog een stap verder: er moet ook een extra hete R-versie komen van de kleine ID.2. De normale versie van deze elektrische auto moet volgend jaar al verschijnen en een snelle versie zal dan later volgen.
De naam van de snelle R is nog onbekend
De auto heet nu nog ID.2All, maar tegen de tijd dat de auto in productie gaat, heet ie waarschijnlijk anders, want de strategie met ID-namen is alweer losgelaten. Net als het GTX-label trouwens. Zoals je merkt, is Volkswagen nu al druk bezig met een nieuwe imagocampagne van de elektrische auto’s. En een snelle R-versie zou daar onderdeel van zijn, zo meldt het Britse Autocar. Ze krijgen hulp van mensen die het een en ander weten van snelle elektrische auto’s.

Volgens Autocar komt er hulp voor de auto uit de Balkan. Niet te missen: dit moet Rimac zijn. De bouwer van elektrische hypercars zit samen met Bugatti in een concern en dit is weer onderdeel van de Volkswagen Groep. De auto zou mogelijk elektromotoren in de wielen krijgen. In totaal zou de Volkswagen ID.2 R drie elektromotoren krijgen en uiteraard vierwielaandrijving. Daarnaast zou hij anders moeten rijden dan de GTI dankzij een specifieke afstelling van het onderstel.
Voor nu gaat het nog om geruchten, maar het klinkt wat ons betreft heel plausibel. Je ziet dat automerken bijna allemaal een soort tweede fase ingaan. De eerste lichting labeltjes (zoals ook het EQ-label van Mercedes) en merken worden losgelaten en er wordt gefocust op echt toffe producten met serieuze prestaties. We zijn heel benieuwd naar deze creatie.