Elektrische auto’s zijn leuk en aardig, maar ze zijn nogal prijzig. Je bent al gauw 25.000 euro kwijt en dat is – net als extra belegen kaas – licht pittig. Wat we nodig hebben, is een wagen voor het volk. Volkswagen komt toevalligerwijs met een goedkope auto: de ID.Every1. Dat is nu nog een studiemodel met een grappige naam, maar geeft een idee van hoe de Volkswagen ID.1 eruit komt te zien.

Volkswagen heeft niet altijd succes gehad met kleine auto’s. De Lupo was net zo duur om te bouwen als een Polo, maar VW verdiende er minder aan. De Fox was functioneel, maar ook troosteloos en reed matig. De Up daarentegen was tamelijk briljant als kleine auto, maar was niet aan te passen aan de nieuwe EU-eisen zonder stervensduur te worden. Volkswagen noemt dit studiemodel ID.Every1. De productieversie zal Volkswagen ID.1 gaan heten.

Hoe groot is de ID.Every1?

Om een idee te krijgen van de ID.Every1, hij is 3,88 meter lang en 1,82 meter breed. Voor een A-segment auto is dat echt heel erg groot. De Up was namelijk 3,65 meter lang en 1,65 meter breed. Je zou bijna denken dat er straks onder de ID.1 nog ruimte is voor een ID.0. De bagageruimte is 305 liter en dat is slechts iets kleiner dan de gisteren onthulde Volvo ES90. Dat komt mede doordat de ID.Every1 (en de ID.1 dus ook) voorwielaandrijving heeft. Dus er is geen elektromotor op de achteras die ruimte inneemt.

Volkswagen ID Every1 Concept geel (2025) geel zijkant links achter schuin

Die afmetingen verbazen ons wel een beetje. We snappen dat een elektrische auto een grote accu moet herbergen, maar dit moet de kleinste en betaalbaarste Volkswagen worden. Eigenlijk hadden we een iets kleinere auto verwacht dan de ID.Every1. Er komt namelijk óók een Volkswagen ID.2 tussen deze ID.1 en de bestaande ID.3. Ze zullen er vast wel over nagedacht hebben in Wolfsburg.

Wat is de prijs van de Volkswagen ID.1?

De Volkswagen ID.1 kost 20.000 euro. Althans, dat is de richtprijs. Ter indicatie, de goedkoopste Volkswagen is de Polo met handbak en die kost al 25.990 euro. De goedkoopste elektrische Volkswagen is de ID.3 Black Edition die voor 34.990 euro weg kan. De nieuwe ID.1 is dus flink goedkoper en gaat ongetwijfeld een enorm succes worden, schatten zij zo in. Overigens heb je van hetzelfde concern ook nog een Seat Ibiza voor net geen 22.000 euro.

Wat is de actieradius van de Volkswagen ID.1?

Het is niet een auto die je gaat gebruiken om in één ruk de Algarve te rijden. Op een volle accu moet je 250 kilometer kunnen halen. Het is slechts een indicatie. Volkswagen is nog niet heel erg scheutig met informatie qua batterijen en motoren. Wel weten we dat de ID.Every1 een vermogen heeft van 95 pk en dat de topsnelheid begrensd is op 130 km/u.

Volkswagen ID Every1 Concept geel (2025) interieur dashboard

Wanneer komt de Volkswagen ID.1?

Dat is nog wel even wachten, helaas. De Volkswagen ID.1 komt in 2027 op de markt. Een snelle rekensom leert ons dat we dan nog twee jaar moeten wachten. Nog voor die tijd komt de Volkswagen ID.2 naar Nederland. De ID.2 is ook een kleine elektrische hatchback, maar is logischerwijs een maatje groter en duurder: die ID.2 gaat vanaf 25.000 euro kosten.

Wat kost de Volkswagen ID.1 in de private lease?

De officiële prijs is nog niet bekend, laat staan de leaseprijs. Op basis van de verwachte nieuwprijs zal het zo rond de 275 euro per maand zijn, zeker omdat we nog twee jaar moeten wachten. De inflatiespook zal de komende twee jaar nog wel zijn sporen nalaten. Gezien de verwachte hoge restwaardes van Volkswagens en de lage instapprijs, zal dat een van de goedkoopste auto’s in de private lease worden.

Volkswagen ID Every1 Concept geel (2025) zijkant rechts voor schuin rijdend

Wat zijn de concurrenten?

Wederom een goede vraag! Op dit moment zijn er veel nieuwe elektrische auto’s die 25.000 euro kosten. Daar zit deze ID.1 dus onder. In dat marktsegment zitten nu nog auto’s als de Dongfeng Box, Dacia Spring en Leapmotor T03. Bij die auto’s kun je er een boom over opzetten of het volwaardige auto’s zijn. De Hyundai Inster is dat sowieso, maar die begint bij 24.395 euro. Als Volkswagen een volwaardige auto voor 20.000 euro heeft, hebben ze potentieel een winnaar in huis.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *