Het leven is niet eerlijk. Als je tegen een potentiële partner zegt dat je af en toe onder de dekens flatuleert en niet altijd de gootsteen schoonmaakt, maak je geen schijn van kans. Jok je erover, dan maak je wél kans – en hoef je alleen één avondje ruzie in te calculeren. Een vergelijkbaar gevoel bekroop ons toen Volkswagen wat kwartaalcijfers deelde. Het merk heeft zijn jok-periode (dieselgate, iemand?) achter zich gelaten, is nu een vooraanstaand bouwer van elektrische auto’s – en precies dát is nu het probleem.

De winst na belasting kelderde namelijk als een plumpudding. Er werd nog steeds flink geld verdiend – 2,18 miljard euro – maar voor een concern van deze omvang is dat behoorlijk mager. Meestal is zo’n winstdaling het gevolg van tegenvallende verkopen, maar daar is nu nog geen sprake van. De vraag naar elektrische auto’s groeit juist en Volkswagen lift daar keurig op mee.

Met ‘Volkswagen’ bedoelen we overigens de hele Volkswagen Groep: Audi, Bentley, Cupra, Porsche, Seat, Skoda én Volkswagen zelf. Van die merken leveren Audi, Cupra, Porsche, Skoda en Volkswagen allemaal elektrische auto’s. Eén op de vier EV’s die in Europa verkocht wordt, komt zelfs van een merk uit deze groep.

Maar als de verkopen van elektrische auto’s stijgen, waarom gaat het dan toch mis?

Goede vraag – en het antwoord is eigenlijk simpel. Op elektrische auto’s verdient Volkswagen (nog) weinig, want de marges zijn klein, omdat het ontwikkelen van een elektrische auto duur is. Niet per se door de aandrijving zelf, maar doordat het om gloednieuwe platforms gaat. Alles – van accu tot elektronica – moet opnieuw ontwikkeld worden. Bij brandstofauto’s kun je vaak nog techniek en componenten hergebruiken.

Bovendien is de markt nog in transitie (ja, wij vinden dat ook een verschrikkelijk woord). Niet iedereen rijdt al elektrisch, dus Volkswagen moet ook blijven investeren in benzine- en hybrideauto’s. En ja, buiten ons hoekje van Europa worden er zelfs nog diesels verkocht. Al die parallelle ontwikkeltrajecten drukken stevig op de winst, aldus het Duitse merk.

Maar kan Volkswagen dan niet gewoon beter alleen benzineauto’s verkopen?

Op korte termijn? Misschien. Maar dat zou op lange termijn funest zijn. Door nú ervaring op te doen met EV’s, kunnen volgende generaties efficiënter en winstgevender worden gebouwd. Het marktaandeel van elektrische auto’s zal alleen maar toenemen, en Volkswagen wil straks niet achteraan aansluiten.

Lees ook: Het lijkt erop dat er straks Chinese auto’s uit de Duitse fabrieken van Volkswagen komen

Als je wacht tot ‘het moment daar is’, ben je te laat. Je ziet nu al dat sommige merken het tempo van de EV-transitie niet kunnen bijbenen. Volkswagen heeft het nu even zwaar, maar bouwt waardevolle expertise op – en investeert daarmee in een rooskleuriger toekomst. Vooral de aankomende ID.2 zou daarin weleens een sleutelrol kunnen spelen.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer van TopGear