Snellere laadtijden, minder gewicht, een langer leven en een lagere prijs. Normaal zou je nu horen dat je slechts twee eigenschappen mag kiezen, maar het bedrijf QuantumScape denkt een batterij te kunnen maken die het allemaal doet. En Volkswagen gelooft het bedrijf, want ze hebben via een dochteronderneming de rechten gekocht om deze zogenoemde solid-state batterij in productie te mogen nemen.
Solid-state batterijen worden ook wel gezien als de heilige graal onder de accu’s. Ze hebben een hogere energiedichtheid dan de huidige lithium-ion batterijen. Hierdoor kunnen kleinere en lichtere batterijen gemonteerd worden in een EV zonder dat dit actieradius kost. Sterker nog: omdat de auto lichter is, rijden ze ook nog verder met dezelfde hoeveelheid kWh’tjes. Nio kwam niet al te lang geleden met een semi-solid-state batterij met 1.000 kilometer actieradius.
Volgens QuantumScape gaat de batterijen bovendien langer mee en laden ze sneller dan de huidige batterijen. Via de dochteronderneming PowerCo stak Volkswagen al geld in QuantumScape. Eerder meldde VW dat de batterij na 1.000 laadsessies nog 95 procent van de capaciteit had. Dit betekent dat de batterij minimaal 500.000 kilometer mee moet gaan. De samenwerking gaat nu een stapje verder.
Volkswagen mag solid-state batterijen in massaproductie nemen
PowerCo bemachtigde de licentie (in ruil voor geld) om de solid-state batterijen van QuantumScape in productie te nemen. Volkswagen mag 40 gigawattuur aan batterijen gaan produceren en heeft de optie om uit te breiden. De licentie is niet exclusief, dus andere automerken mogen de solid-state batterijen gaan produceren als ze QuantumScape betalen.
Volgens Volkswagen hebben de solid-state batterijen de kans om de performance van EV’s te verbeteren op het gebied van actieradius, laden, snelheid en veiligheid. Wanneer de eerste auto van Volkswagen verschijnt met een solid-state batterij van QuantumScape, is nog niet bekend. Waarschijnlijk niet op heel korte termijn, want Volkswagen verschoof de focus van EV’s pas naar auto’s met een benzinemotor.
Vlad heeft op 15 juli 2024 geschreven:
Lekkere kop boven het artikel…..
Als je die leest dan beginnen ze per direct met de productie van solid state accu’s, maar dat is helemaal niet zo …
Vag gaat langzaam kapot, veel te conservatief, net als heel Duitsland eigenlijk….
Ronnie heeft op 16 juli 2024 geschreven:
Ik werk veel met Duitse bedrijven. Ze denken overal te goed over na en kletsen zich kapot, langzaam en de wereld draaft ze voorbij. Veel te conservatief en hiërarchisch. En het valt me tegen dat de top van zo’n bedrijf als VW achter de idioten in Brussel aan loopt door vol in te zetten op alleen maar EVs en daar nu op terug moeten komen? Echt beschamend en incompetent. Toyota heeft dat veel beter ingezien!
@Ronnie heeft op 16 juli 2024 geschreven:
Best knap dat jij vanuit jouw ervaringen met een paar bedrijven iets kan zeggen over alle bedrijven in een heel land. Jij moet echt een alwetend persoon zijn.
@vlad heeft op 15 juli 2024 geschreven:
Wat mij betreft staan ze er juist goed op. De ID3 / Cupra zijn inmiddels doorontwikkeld tot goede auto’s, de ID4 en Enyaq zijn de beste value for money in hun klasse, de ID7 is toonaangevend en de IDBuzz is vooral erg cool.
Het artikel verwijst naar Nio, maar VW is met deze stap duidelijk verder.
Dixon heeft op 15 juli 2024 geschreven:
Verder van huis