De Volkswagen Passat. Een rijdend statement voor de geslaagde huisvader en middenmanager. Rationeel gezien heb je namelijk helemaal niets meer nodig dan deze noeste Duitse middenklasser. De Passat doet alles goed. Het enige nadeel is dat het huidige model niet heel erg mooi is. Althans, op de persfoto’s in het algemeen en in het echt in het bijzonder, staat ie nogal ‘iel’ op zijn wielen. Maar met een paar simpele modificaties van KW kun je van de Passat ineens een hele fraaie auto van maken.

Want wat gaat er nu echt mis met de Passat? De wielen zijn veelal aan de kleine en vooral smalle kant. Daarnaast is er veel ruimte in de wielkasten. Ook staan die wielen erg ver naar binnen. De reden hiervoor is overigens heel erg begrijpelijk: het zorgt voor minder weerstand en is dus zuiniger. Dat is tegenwoordig heel erg belangrijk. In Nederland worden auto’s belast op uitstoot en hoger de uitstoot, hoe hoger de belasting, vandaar dat je niet zomaar kunt importeren uit Duitsland.

KW schroefset voor Volkswagen Passat

Het belangrijkste onderdeel van de upgrades is de KW V3-schroefset. Mocht die term even aan je voorbij gegaan zijn, een schroefset is een veer/demping combinatie die je in hoogte kunt verstellen. Dat kan met een schroefdraad, vandaar ook de naam. In sommige gevallen kun je meerdere dingen aanpassen, zoals nu het geval is. Naaste de hoogte kun je ook de hardheid van de ingaande én uitgaande slag naar wens instellen. Het voordeel is dat je prettiger rijdende auto hebt die minder oncomfortabel is.

Volkswagen Passat Passat Variant KW V3 BBS CI-R (2025) zijkant links schuin voor rijdend zonlicht

Mocht je de Passat op deze manier ietsje te laag vinden, dan kun je dat makkelijk aanpassen. De hoogte aan de voorzijde is 35 tot 60 millimeter lager, aan de achterzijde is dat 40 tot 65 millimeter. Zo kun je dat gapende stuk tussen band en wielkast kleiner maken. Maar er is nog een methode toegepast, in de vorm van een ander setje wielen. In veel gevallen zijn moderne wielen bicolor. Daarnaast zijn ze vaak in een bizar design, vaak om de weerstand laag te houden.

Volkswagen Passat R-Line blauw (2025) zijkant links schuin voor rijdend
Ter referentie, deze blauw is de standaardversie. Zie je het verschil niet? Dat scheelt dan wel 5.000 euro

Andere wielen voor de Passat

Dat wordt opgelost met een setje BBS-velgen. Dat is de legendarische firma die vaker failliet gaat dan een nieuw velgdesign lanceert. In dit geval is het model de ‘CI-R’, dat eigenlijk heel erg eenvoudig is qua styling. Ook geen bicolor mode-nonsens. Erg verfrissend en op een bepaalde wijze oldschool op een goede manier. Aan de linkerkant van de Passat zijn ze gepolijst, rechts zijn ze goudzilver. Gewoon grijs of zwart kan trouwens ook gewoon.

Lees ook: Geen zorgen, de nieuwe Volkswagen Passat is gewoon nog een enorme stationwagen

Dan de prijzen. De KW V3-schroefset voor de Volkswagen Passat kost 2.150 euro en de velgenset (9×20) kost 2.184,84 euro. Tel dat bij elkaar op en doe er een setje banden bij (225/35 19 in dit geval) plus uitlijnen en je bent sowieso 5.000 euro verder. Dan moet je ook nog een Passat hebben (en die zijn ook niet goedkoop). Maar ja, dan is ie wel helemaal af en dan heb je de dikste Passat van alle collega’s van de afdeling Corporate Governance Management of hoe de hipste kantoorbaan ter wereld tegenwoordig ook heet.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *