Het hing al eventjes in de lucht. Vanwege de malaise bij Volkswagen moet het merk enkele drastisch maatregelen nemen. De autoverkopen in Europa lopen flink terug en de kosten zijn te hoog. Eentje daarvan betreft de personeelskosten. Duitse werknemers zijn doorgaans duurder dan die in Oostbloklanden of Azië. Daarom stelt Volkswagen loonsverlaging voor van tien procent, zo meldt Reuters. Dit geldt voor bijna al het Volkswagen-personeel.
Volgens Volkswagen is de loonsverlaging noodzakelijk. Met die drastisch maatregel hoopt de Duitse autobouwer de kosten te kunnen drukken om zo concurrerend te kunnen blijven. Op dit wijze kunnen de banen dan behouden blijven. De verkopen van Volkswagen gingen met vier procent achteruit en het ziet er niet naar uit dat deze cijfers snel zullen stijgen. De markt is nu totaal anders dan enkele jaren geleden.
De vakbonden willen juist het tegenovergestelde
Die loonsverlaging gaat nog een heel erg groot karwei worden. De vakbonden hebben namelijk juist een loonsverhoging geëist. Die willen graag dat Volkswagen de lonen met zeven procent verhoogt. Volkswagen vindt de looneisen zorgwekkend. Die hoge loonkosten drukken namelijk enorm op de winstmarges. Over winst gesproken, die daalde de eerste drie kwartalen van dit jaar met 42 procent.
De bedrijfswinst dan: die was vorig jaar nog 16 miljard euro in de eerste negen maanden. Nu, in dezelfde periode in 2024 bedroeg de bedrijfswinst slechts 13 miljard. Naar aanleiding van deze dalingen gonst het van de geluiden dat Volkswagen flink moet ingrijpen. Deze tien procent loonsverlaging voor bijna al het personeel is het eerste officiële geluid.
Is die tien procent loonsverlaging van Volkswagen een complete verrassing?
Nee, eigenlijk niet. Deze ingreep zat er al een tijdje aan te komen. Volkswagen moet herstructureren om een gezonde toekomst tegemoet te kunnen gaan. Op dit moment is Volkswagen een heet onderwerp in Duitsland. De Duitse bondskanselier Scholz heeft zich over de situatie uitgesproken. Volgens hem mogen de Duitse werknemers niet het slachtoffer worden van mismanagement.
Lees ook: Duitsland moet Volkswagen uit de brand gaan helpen
Voor de goede context moeten we er wel bij aantekenen dat Volkswagen een enorm grote werkgever is in Duitsland. Meer dan 300.000 mensen werken namelijk voor de Duitse autobouwer. Er zijn tien fabrieken in Duitsland. Daarvan staan er ‘slechts’ drie onder vuur. Het is overigens nog niet helemaal duidelijk of de loonsverlaging gaat voorkomen dat die drie fabrieken moeten sluiten. Om met Han Peekel te spreken: wordt vervolgd.
EC Dubost heeft op 31 oktober 2024 geschreven:
Scholz beticht de ander van mismanagement terwijl hij zelf de aanstichter is. Oftewel zo draaien dat de dader het slachtoffer wordt. De AfD rekent de volgende keer wel af met Berlijn.
@dubost heeft op 31 oktober 2024 geschreven:
Op dezelfde manier als de bruinhemden van de voorgangers van AfD dat deden, circa 90 jaar geleden?
Wat ben jij een eng persoon.