Nederlanders die gek zijn op een voordeeltje keken twee weken geleden niet eens naar de Tesla Model 3, want die was te duur voor de subsidie van de overheid. En je weet: Nederlanders zijn gek op subsidie. Maar nu gooit Tesla niet alleen de prijs omlaag met 7.000 euro, kopers komen daardoor ook in aanmerking voor 2.950 euro zakgeld. En zo komt Tesla is het vaarwater van Volkswagen.
De Tesla Model 3 zit in Nederland ineens in dezelfde prijsklasse als de Volkswagen ID.4 – en dat zal voor sommige kopers best een dilemma kunnen vormen. Nu hebben andere landen niet dezelfde regels voor een subsidie van de overheid, maar ook daar ging de prijs omlaag. Maakt Volkswagen zich op voor een prijzenoorlog? Helaas, Volkswagen CEO Oliver Blume trekt zich er niets van aan.
Geen prijsverlaging van Volkswagen
De chef van Volkswagen zegt in de zondagseditie van de Frankfurter Allgemeine dat ze geen prijsverlagingen gaan doorvoeren als antwoord op Tesla, dit meldt Merkur. Ze denken dat ze potentiële klanten kunnen overtuigen met goede auto’s en niet met kortingen. In andere woorden zeggen ze ‘we doen normaal, dan doen we al gek genoeg’.
‘We hebben een duidelijke prijsstrategie en vertrouwen op betrouwbaarheid. We vertrouwen op de kracht van onze producten en merken’, vertelt Blume in het interview. Volkswagen wil ‘een toonaangevende wereldwijde’ leverancier van elektrische auto’s zijn, maar dit moet worden bereikt door ‘winstgevende groei’.
Geen goed jaar achter de rug
Overigens hebben ze bij Volkswagen wel iets in te halen, mede dankzij leveringsproblemen en niet per se vanwege teleurstellende verkopen. Vorig jaar zakte het aantal geleverde modellen met 6,8 procent. Alsnog verlaten er in 2022 een forse 4,56 miljoen voertuigen de fabrieken. Daarvan waren er zo’n 330.000 volledig elektrisch. Dit is wel een stijging van 23,6 procent ten opzichte van het jaar ervoor.
Kees heeft op 10 februari 2023 geschreven:
Minder lelijk.
Karel heeft op 4 februari 2023 geschreven:
Het gaat duidelijk niet goed met Tesla.
Just Saying heeft op 3 februari 2023 geschreven:
Tesla heeft mega-kortingen nodig om van giga-aantallen onverkochte aantallen af te komen (die al op kenteken staan) en dat betekent dat ze veel auto’s gaan verkopen?! Het enige wat dit betekent is dat Tesla een acuut geldprobleem heeft. Dat is het logische gevolg van wel geld uitgeven (produceren) maar het niet ontvangen (verkopen, vandaar die voorraad). Dit is economie voor beginners, maar zelfs dat snap je duidelijk niet.
Nog een klein detail: van de ID.4&5 zijn er al meer verkocht dan van alle modellen van Tesla samen. Zelfs nadat Tesla in december 2000+ (!) onverkochte auto’s op kenteken zette.
Just saying.
Maarten heeft op 3 februari 2023 geschreven:
Maar de ID4 verliest het al van zijn Skoda broertje.
Kortom;
We gaan waarschijnlijk zien aan de Q1 en Q2 verkoop aantallen dat Tesla over iedereen heen walst.
De enige die momenteel mee gaat met de prijsverlagingen is Ford en die maakt nu al verlies op elke EV die ze verkopen.
Dit gaat niet goed. Just saying.
Franklin heeft op 31 januari 2023 geschreven:
Zeker geen keuze! ID.4 is groter, betrouwbaarder, heeft grotere range en veel mooier dan Tesla 3. No-brainer man!